Gjest rota Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Leste ditt svar på Kosttilskudd/mineraler. Alle vet vi jo hvor viktig vitaminer og mineraler er for kroppen. Uten dem har vi jo ikke levd. Er det ikke slik at kropp og sinn henger sammen. Har ikke vitenskapen kommet frem til det nå? Så hvorfor har ikke da mineraler påvirkning også på vår psyke. Ble veldig overrasket over ditt svar,s å jeg må stille dette spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Med mineraler og vitaminer er det slik at vi trenger å få i oss NOK. Mer enn nok gir ingen ytterligere positiv effekt. Vanlige mannesker med et vanlig norsk kosthold får i seg nok av vitaminer og mineraler. Derfor står jg fast på mitt standpunkt. For øvrig er mitt syn helt i tråd med det som hevdes av landets fremste idrettsleger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Med mineraler og vitaminer er det slik at vi trenger å få i oss NOK. Mer enn nok gir ingen ytterligere positiv effekt. Vanlige mannesker med et vanlig norsk kosthold får i seg nok av vitaminer og mineraler. Derfor står jg fast på mitt standpunkt. For øvrig er mitt syn helt i tråd med det som hevdes av landets fremste idrettsleger. Takk for oppklarende svar. Da er vi enige (Nesten) Hvis vi får i oss NOK av alt vi trenger, så trenger vi ikke MER. Men jeg tror ikke vårt såkalte normale kosthold idag gir den rette balanse. Jeg tror det er en sammenheng med vårt kosthold idag, og sykdommer både i kropp og psyke. Psykiske problemer over tid, tror jeg leder til dårlige kosthold, og øker de psykiske problemer. Men nok en gang, tusen takk for svaret, jeg skjønner nå hva du mente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Takk for oppklarende svar. Da er vi enige (Nesten) Hvis vi får i oss NOK av alt vi trenger, så trenger vi ikke MER. Men jeg tror ikke vårt såkalte normale kosthold idag gir den rette balanse. Jeg tror det er en sammenheng med vårt kosthold idag, og sykdommer både i kropp og psyke. Psykiske problemer over tid, tror jeg leder til dårlige kosthold, og øker de psykiske problemer. Men nok en gang, tusen takk for svaret, jeg skjønner nå hva du mente. Hei rota, Nå vet jo ikke jeg om du lever på en "grus og sponplate" diett, men hva baserer du din påstand om at vi ikke får i oss nok vitaminer/mineraler på? Er det bare "ting var så mye bedre før" tankegang, eller er dette noe du har forsket seriøst på (eller lest vitenskapelige artikler om)? Det er forøvrig flere mineraler/vitaminer som er direkte skadelige hvis man får mye for mye av dem. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Hei rota, Nå vet jo ikke jeg om du lever på en "grus og sponplate" diett, men hva baserer du din påstand om at vi ikke får i oss nok vitaminer/mineraler på? Er det bare "ting var så mye bedre før" tankegang, eller er dette noe du har forsket seriøst på (eller lest vitenskapelige artikler om)? Det er forøvrig flere mineraler/vitaminer som er direkte skadelige hvis man får mye for mye av dem. Med vennlig hilsen Hei Sør Jeg er ingen forsker, men har lest litt om dette, og tror dem som sier at kostholdet vårt i dag kunne vært veldig mye sunnere. Man hører jo og leser så mye om slike ting i dag, at man må jo tro det er noe i det. Nå har de f.eks funnet ut av vi får i oss for mye jern, så de skal ta ut jerntilskuddet i brunosten. Så tilsetter de noe her og noe der. Det er balansen jeg er opptatt av. Vi spiser jo ikke naturlig kost lenger. Så du tror kosten vår er helt OK, Sør? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Hei Sør Jeg er ingen forsker, men har lest litt om dette, og tror dem som sier at kostholdet vårt i dag kunne vært veldig mye sunnere. Man hører jo og leser så mye om slike ting i dag, at man må jo tro det er noe i det. Nå har de f.eks funnet ut av vi får i oss for mye jern, så de skal ta ut jerntilskuddet i brunosten. Så tilsetter de noe her og noe der. Det er balansen jeg er opptatt av. Vi spiser jo ikke naturlig kost lenger. Så du tror kosten vår er helt OK, Sør? Hei Rota, Dette er vel litt off-topic på forum for psykiatri, men vi får unnskylde oss med at vi er galne! ;-) Jeg tror at folk i Norge i gjennomsnitt aldri har spist så sunt som nå. Vi har aldri før hatt tilgang til så mange forskjellige typer mat, - og da særlig frukt og grønnsaker. I dag spiser vi daglig frukt og grønnsaker som vi ikke engang visste navnet på for 30 år siden. Hvis vi sammenligner med "den norske dietten" for 80 år siden (eller 50 eller 100) så tror jeg du forstår hva jeg mener. Det er klart at kostholdet vårt kunne vært bedre. Skolene, sykehusene og eldrehjemmene kunne også vært bedre - men poenget er vel om de er "gode nok"? === Eksempelet ditt med brunost er faktisk godt. De fleste av oss får i oss mer enn nok jern. Det kan være skadelig å få i seg for mye - selv om mengden i brunost neppe er skadelig for de fleste! ;-) Og du må gjerne definere hva du mener med "naturlig" mat. At mat er frosset, eller industrielt bearbeidet betyr ikke nødvendigvis at den er mindre sunn enn alternativet. Hvis du sammenligner med "ihjelkokte poteter og kål" (slik som i gode gamle dager) så tror jeg dagens diett overlever sammenligningen godt. Jeg vet at mange spiser for mye fett eller sukker, men folk er mye mer bevisst nå enn før på problemet også. Er du klar over at før i tiden i Norge var for eksempel kjøttet så bedervet at man solgte individuelle pepperkorn får å kamuflere smaken av råttent kjøtt? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Hei Rota, Dette er vel litt off-topic på forum for psykiatri, men vi får unnskylde oss med at vi er galne! ;-) Jeg tror at folk i Norge i gjennomsnitt aldri har spist så sunt som nå. Vi har aldri før hatt tilgang til så mange forskjellige typer mat, - og da særlig frukt og grønnsaker. I dag spiser vi daglig frukt og grønnsaker som vi ikke engang visste navnet på for 30 år siden. Hvis vi sammenligner med "den norske dietten" for 80 år siden (eller 50 eller 100) så tror jeg du forstår hva jeg mener. Det er klart at kostholdet vårt kunne vært bedre. Skolene, sykehusene og eldrehjemmene kunne også vært bedre - men poenget er vel om de er "gode nok"? === Eksempelet ditt med brunost er faktisk godt. De fleste av oss får i oss mer enn nok jern. Det kan være skadelig å få i seg for mye - selv om mengden i brunost neppe er skadelig for de fleste! ;-) Og du må gjerne definere hva du mener med "naturlig" mat. At mat er frosset, eller industrielt bearbeidet betyr ikke nødvendigvis at den er mindre sunn enn alternativet. Hvis du sammenligner med "ihjelkokte poteter og kål" (slik som i gode gamle dager) så tror jeg dagens diett overlever sammenligningen godt. Jeg vet at mange spiser for mye fett eller sukker, men folk er mye mer bevisst nå enn før på problemet også. Er du klar over at før i tiden i Norge var for eksempel kjøttet så bedervet at man solgte individuelle pepperkorn får å kamuflere smaken av råttent kjøtt? Med vennlig hilsen Nei alt var ikke bedre før, da led de jo av sykdommer som skyldtes direkte mangler da. Men jeg må innrømme at jeg ikke liker alt som blir tilsatt maten i våre dager. Med naturlig kost mener jeg det som ikke er tilsatt diverse rare greier for at det skal holde seg lenger. Når et eple kan ligge i ukevis uten å råtne, så kan man jo lure på om det er så sundt. Jeg bare setter et spørsmålstegn på om vi mennesker har tilpasset oss alt dette enda. Det tar tid for kroppen og tilpasse seg nye ting, hundrevis av år kanskje. Men det begynner jo å bli fokus på dette, jeg tenker på biologisk dyrket mat, som det snakkes om nå. Slutt på og fore dyr med rester etter andre dyr osv. Fokus på at det ikke er så lurt og spise stressa kjøtt fra stressa dyr. Det tar tid og snu, men jeg er optimist. Du blir hva du spiser, heter det jo. Spiser man gal mat, blir man gal. Hehe Ha en god kveld med god mat Sør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Nei alt var ikke bedre før, da led de jo av sykdommer som skyldtes direkte mangler da. Men jeg må innrømme at jeg ikke liker alt som blir tilsatt maten i våre dager. Med naturlig kost mener jeg det som ikke er tilsatt diverse rare greier for at det skal holde seg lenger. Når et eple kan ligge i ukevis uten å råtne, så kan man jo lure på om det er så sundt. Jeg bare setter et spørsmålstegn på om vi mennesker har tilpasset oss alt dette enda. Det tar tid for kroppen og tilpasse seg nye ting, hundrevis av år kanskje. Men det begynner jo å bli fokus på dette, jeg tenker på biologisk dyrket mat, som det snakkes om nå. Slutt på og fore dyr med rester etter andre dyr osv. Fokus på at det ikke er så lurt og spise stressa kjøtt fra stressa dyr. Det tar tid og snu, men jeg er optimist. Du blir hva du spiser, heter det jo. Spiser man gal mat, blir man gal. Hehe Ha en god kveld med god mat Sør. Hei, Det er klart at diverse tilsetningsstoffer kan være skadelige. Men jeg kan love deg at MANGELEN på tilsetningsstoffer kan være ganske så skadelig den også! ;-) Dog var poenget mitt mer at "ting var ikke alltid så mye bedre før", og bare en hurtig sjekk av forventet levealder bekrefter jo det. Jeg spiser stekt andebryst med fettucine, med en god saus. Ønsker deg en god helg! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26569-mener-du-virkelig-dette-nhd/#findComment-109032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.