Foreldre til 3 Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Hei, vi har en datter på 9 år som får veldig lett blåflekker. Igår var hun f.eks. ute og lekte med rompeakebrett i bakken og idag var lårene full av tydelige blåmerker (mørke). Har 2 andre barn på 13 og 16 år og kan ikke huske at de fikk så lett blåmerker. Hun er stor for alderen, men er aktiv i lek og sport. Hva kan det skyldes at hun får så lett blåmerker? 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Jeg fikk veldig lett blåmerker som barn. Nå skal det heldigvis litt mere til. Tror jeg alltid hadde blå bein som lita 0 Siter
morsan Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1170969369' post='3518577] Jeg fikk veldig lett blåmerker som barn. Nå skal det heldigvis litt mere til. Tror jeg alltid hadde blå bein som lita Men skal det mer til eller kommer du sjeldnere opp i "blåmerkesituasjoner"? ;-) Jeg var også veldig blå som lita, særlig nedover leggene! Moren min var noen ganger engstelig for hva andre folk kunne tro*he he* Jeg er langt fra så blå lenger nå, men får fortsatt lett blåmerker.... F eks på utdrikningslaget mitt 2 uker før bryllupet, der en full fyr insisterte på å danse sving med meg. Jeg hadde fortsatt noen svake blåmerker på armene fra der han hadde gitt meg en liten dytt når jeg skulle spinne rundt;-) 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Men skal det mer til eller kommer du sjeldnere opp i "blåmerkesituasjoner"? ;-) Jeg var også veldig blå som lita, særlig nedover leggene! Moren min var noen ganger engstelig for hva andre folk kunne tro*he he* Jeg er langt fra så blå lenger nå, men får fortsatt lett blåmerker.... F eks på utdrikningslaget mitt 2 uker før bryllupet, der en full fyr insisterte på å danse sving med meg. Jeg hadde fortsatt noen svake blåmerker på armene fra der han hadde gitt meg en liten dytt når jeg skulle spinne rundt;-) Hmm...Det har jeg ikke tenkt på. Mulig det bare er fordi jeg ikke er aktiv på samme måte som før, som gjør det. Dette skal jeg ha i bakhodet framover 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. februar 2007 Skrevet 11. februar 2007 Dere kan ta henne med til fastlegen for en blodprøver der de sjekker blodceller, særlig blodplatene. Lavt antall blodplater gir lettere blåmerker, men også f.eks neseblødning. Lave tall kan være spesielle sykdommer, eller kan sees normalt etter enkelte typer virus-infeksjoner. Jenter får normalt lettere blåmerker enn gutter. Kan også tildels være arvelig; har med type bindevev i underhuden. Hos barn har det også med "personlghet" å gjøre; noen barn leker mer uforsiktig, og tenker ikke konsekvens slik som andre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.