Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sodoma

Kjære jordmor

Vet et man ikke kan forutsi hvordan en fødsel blir, men jeg lurer likevel på om den første fødselen kan si noe om hvordan neste fødsel vil bli? Sist fødte jeg to uker før termin. Vannet gikk og riene begynte ca to timer etterpå. Riene varte i 4 1/2 time før jeg hadde full åpning og begynte å presse. Utdrivingen tok imidlertid 1t og 15 minutter og jeg ble tilslutt klippet for å få henne ut. Kan jeg gjøre regning med at neste fødsel går like raskt? Er det vanlig at utdrivingstiden er kortere neste gang? Jordmor på sykehuset har sagt at en ofte føder på samme tid i svangerskapet hvis alt er normalt, vil det da si at jeg kan gjøre regning med å få før tiden denne gang også?

Takker for svar!

Hilsen en som har begynt å grue seg og som har 4 uker igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26571-om-f%C3%B8dsel-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du säger själv att du vet att man inte kan förutse hur nästa förlossning kommer att bli, och det är sant. Det finns inga garantier på att nästa förlossning blir lik din förra. Jag anser dock chansen som stor att du kommer att föda ganska så fort, då du gjorde det vid nr 1. Det är vanligt att förlossning nr 2 går fortare än vid nr 1. Vi får väll hoppas att det blir så. Det är vanligt att man börjar att grua sig inför förlossningen , när den närmar sig. Det finns dock lite som du kan påverka när det gäller tidspunkt och förlossningsförlopp av din förlossning. Det är också detta som är charmen med det hela! Du får alltså leva i ovissheten i 0-6 veckor till. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26571-om-f%C3%B8dsel-nr-2/#findComment-109229
Del på andre sider

Hei. Jeg har nettop født for fjerde gang, og har hatt fire forskjellige fødsler. 1) Startet med vannavgang, 16 dager før termin. Riene startet ca. 16 timer etterpå, fra riene startet til det var over gikk det ca. 4 1/2 time, men utdrivingstiden ble lang, med rier som stoppet opp (fikk drypp), dårlig fosterlyd, og tilslutt tilkalling av gynekolog hjemmefra. Men han kom da ut tilslutt, etter at to stykker lå over magen for å lage ekstra trykk. (tanga var pakket ut, men slapp heldigvis den)

2) Riene startet på termin . Dro til sykehuset, hadde tre cm. åpning da jeg ble undersøkt, full åpning ca. 2 timer senere, og en utdrivningstid på ca. 5 minutter, enda barnet var over fire kilo, og lå med ansiktet opp. (Stjernekikker - tar større plass)

3) Ganske lik nummer to, startet med rier dagen etter termin, men riene stoppet opp underveis, slik at hele fødselen tok ca. 5 timer. Utdrivningsfasen var bare tre minutter. Dette var min letteste fødsel.

4) Startet med vannavgang tre dager over termin, misfarget. Riene startet etter tre kvarter, full åpning etter tre kvarter med rier, deretter en utdrivningsfase på 40 minutter, og et barn som satt fast bak symfysen. (Stjernekikker på over 4,7 kg). Måtte tilslutt stå oppreist for å få ham ut. Raskeste, men slett ikke den letteste fødselen.

Må også si at jeg har hatt fire forskjellige fødestillinger (sideleie, ryggleie, på alle fire, stående), slik at min erfaring er at man slett ikke kan forutsi hvordan en fødsel blir utfra den forrige. Det jeg dog vil si har vært likt etter de tre siste fødslene, er at jeg har kommet meg mye fortere enn etter den første, og det har vært mindre revning/klipping. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26571-om-f%C3%B8dsel-nr-2/#findComment-109267
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...