slapp i kroppen Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei jeg har slitt med en halsbetennelse og fikk apocillin aav legen. Kroppen responderte bra og etter noen få tabletter ble formen merkbart bedre. Jeg gikk kuren på 10 dager ut. Da nr 2 etter kuren begynte jeg å kjenne halsen igjen(dvs mellom nesen og svelget) Etter 4 dager uten piller så var det nesten verre enn da jeg besøkte legen første gang. Nå fikk jeg Dalacin 300mg. Etter et par dager er jeg bedre i hals/svelg men er typisk ikke i form og orker ingen ting. Har fortsatt 5 dager igjen av kuren. Vil bli frisk denne gangen. Hva slags forholdsregler bør jeg ta med tanke på trening og generell aktivitet ute med barna(ake leke osv.) Bør jeg holde meg inne under kuren? Er det ulønnsomt å være ute i kuldergrader? Er jeg mer utsatt for ettersykdommer fordi jeg har tatt antibiotika? Hvor lenge etter kuren bør jeg vente med å trene? Hilsen En som vil trene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265782-antibiotika-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 kan høres ut som streptokokk-hals-betennelse du har hatt, med tilbakefall; oppskrift er da enten ny penicillin-kur, eller en kraftigere Dalacin-kur slik du har fått. Håper legen din har tatt bakterie-test og påvist bakterietypen. For ordens skyld burde kanskje en samtidig kyssesyke vært utelukket. Er det "KUN" bakterielt, og man får riktig kur; skal feber være borte etter ca 2 døgn med antibiotika, og formen kommer seg raskt hvis det kun er halsbetennelse. Er f.eks bihuler/luftveier innvolvert, vil man trenge lenger tid på å restituere seg. Du har hatt tilbakefall, og dette er en påkjenning på kroppen. Dersom du blir påfallende slapp ved fysisk aktivitet må du bare vente. Men lett aktivitet, uten å få veldig høy puls eller belastning av luftveiene skal normalt gå 1-2 døgn etter at feber er borte. Det er som sagt allmenntilstand som avgjør, ikke om du står på antibiotika. Økt pustefrekvens i kuldegrader, og å bli kald på bena øker faren for irritasjon i luftveiene og ny smitte med forkjølelsesvirus. Antibiotika i seg selv demper ikke immunforsvaret. Men du har vært sliten etter en infeksjon; DET gjør deg mer mottakelig for ny smitte. OBS; nær familie/venner bør sjekkes dersom du har hatt streptokokker; så dere ikke smitter hverandre frem og tilbake; ping-pong-effekt. Begynn å tren gradvis; blir du unormalt sliten underveis eller etter økten har det vært for tidlig. vent da 2-3 nye døgn. Om du ikke kommer deg klart de neste 3-4 dager bør du kanskje oppsøke allmennlegen din påny. Prøv å få svar på hvilken type infeksjon du har hatt; først da kan man si noe veldig konkret. Virus-infeksjoner krever generelt lenger hviletid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265782-antibiotika-og-trening/#findComment-2142297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.