Snuppan Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Jeg er rett og slett allergisk mot kondomer og får sopp bare jeg kommer i nærheten. Derfor der dette utelukket. Jeg har 2 barn og vi ønsker ikke flere. Er hormonspiral farlig? Er det østrogen i denne spiralen og kan det fremkalle kreft? Hva er forskjellen på hormoner i spiral og i minipiller/p-piller? Vurderer også sterilisering (min mann). Kan dette rettes på hvis man angrer seg? Venter spent på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26581-spiral-og-hormoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Man skal ikke la sterilisere hvis det er minste risiko for at man angrer, det er liten suksess med re-operasjon. Hvis hormonspiralen var farlig eller kunne fremkalle kreft var den neppe tillatt i Norge! Se vedlegg. Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26581-spiral-og-hormoner/#findComment-109117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.