Gjest Litt redd nå Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei! Jeg er en kvinne på 22 år som er litt redd for at jeg har fått bendelorm, selv om jeg vet det er svært uvanlig at mennesker i Norge får det. For ordens skyld har jeg ikke vært utenfor Skandinavia det siste året, og før det kun i større europeiske byer. Grunnen til at jeg frykter bendelorm er at jeg i dag oppdaget noe som lignet riskorn i avføringen min. Jeg har lest at det kan være et tegn på bendelorm hos katt og hund. De beveget så vidt jeg vet ikke på seg. Det var mange, og jeg har ikke spist ris eller lignende som kan forklare hva det er. Jeg mener også å huske at jeg har hatt lignende avføring tidligere, men jeg har ikke tenkt over det før, så jeg tror ikke det er så ofte. Katten min har hatt orm minst to ganger det siste året, og har fått ormekur for det. Jeg oppdaget dette da jeg så ca. 1 cm langt hvitt ledd som beveget seg ved endetarmsåpningen. Katten sover noen ganger i sengen min. Jeg har også hund, men så vidt jeg vet har den ikke hatt innvollsorm. Jeg har også muskel- og leddsmerter, men har vært hos legen og tatt en del blodprøver pga. det, men han mente ikke det var noe i veien med meg. Jeg sliter også med hodepine. Jeg vet ikke om det kan ha noen sammenheng med avføringen min, men jeg skriver det for sikkerhets skyld. Avføringen med "riskornene" var også litt løs. Det har jeg noen ganger, men som oftest er den normal. Jeg håper du kan hjelpe meg og eventuelt berolige meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265892-bendelorm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei, Det ville vært uansvarlig av meg å komme med et diagnose-forslag basert utelukkende på de sparsommelige opplysninger du gir på nettet. Det er helt riktig som du sier at de fleste parasittinfeksjoner, deriblant bendelorm (eller rettere sagt bendelmark)infeksjoner er ganske sjeldne i Norge. Men de forekommer, og de kan overføres fra dyr, bl.a. fra katt. Jeg synes at det ville vært fornuftigst av deg å få tatt noen prøver fra endetarmåpningen til mikrobiologisk undersøkelse. Noen av de bendelmarktypene gir bare lokale symptomer fra tarmen, mens andre kan også gi symptomer fra flere andre organer. Har du stort sett normal avføring vil jeg tippe at "riskornene" skyldes noe annet og ikke parasitter. Men for sikkerhets skyld bør du få det undersøkt om det dukker opp igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265892-bendelorm/#findComment-2140740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt redd nå Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei, Det ville vært uansvarlig av meg å komme med et diagnose-forslag basert utelukkende på de sparsommelige opplysninger du gir på nettet. Det er helt riktig som du sier at de fleste parasittinfeksjoner, deriblant bendelorm (eller rettere sagt bendelmark)infeksjoner er ganske sjeldne i Norge. Men de forekommer, og de kan overføres fra dyr, bl.a. fra katt. Jeg synes at det ville vært fornuftigst av deg å få tatt noen prøver fra endetarmåpningen til mikrobiologisk undersøkelse. Noen av de bendelmarktypene gir bare lokale symptomer fra tarmen, mens andre kan også gi symptomer fra flere andre organer. Har du stort sett normal avføring vil jeg tippe at "riskornene" skyldes noe annet og ikke parasitter. Men for sikkerhets skyld bør du få det undersøkt om det dukker opp igjen. Jeg glemte å si at jeg noen ganger får slim på dopapiret når jeg har tørket meg etter å ha vært på do, men jeg vet ikke om det like gjerne kan komme fra skjeden. Jeg har blitt testet for B12-mangel som jeg har lest man får ved bendelorm, men det har jeg ikke. (Det er minst 3 måneder siden katten min hadde orm.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265892-bendelorm/#findComment-2141102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.