Gå til innhold

Hvor tidlig kan man ta gravidtetstest?

Anbefalte innlegg

Må man vente til mens uteblir, eller kan man f. eks ta graviditetstest noen dager etter man tror man er befruktet? Hvor "pålitelig" er i så fall en slik test?

Hvordan bærer man seg ad når man får positivt utslag på testen? Tar man kontakt med lege eller hva gjør man?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265953-hvor-tidlig-kan-man-ta-gravidtetstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen dager etter antatt befruktning blir for tidlig. Litt forskjell på testene, noen skal kunne vise riktig resultat et par dager før forventet mens, andre litt senere. Dette står i bruksanvisningen. Uansett så må du huske på at om du tester veldig tidlig, så _kan_ du få et falskt negativt resultat, dvs at du er gravid, men har for lite hormoner i kroppen til at det slår ut på testen.

Skulle du få et positivt resultat kan du godt ringe legen og bestille time, men de fleste leger venter med første kontroll til du er mellom åtte og 12 uker på vei, tror jeg.

Lykke til!

Gjest amirasen

Du må nok vente hvert fall inntil dagen du venter mens, ellers rekker ikke kroppen din å lage nok hcg hormon som gir utslagg på gravitesten.

Det er ikke vits å ta test fær man venter mens, for selv om noen tester "lover" å kunne brukes opp til 3-7 dager fær menstiden,så får du som oftest neg svar, blir bare skuffet og bruker ekstra mye penger unødvendig. Snakker fra min egen erfarnig her..:)

Dette med å gå til lege må du nesten vurdere selv. Føler du at du er i god form, er godt informert og lurer ikke på noe, eller har ok jobb og trenger ingen spesielle forandringer eller bekreftelse for arbeidsgiver, trenger du ikke å gå til lege så tidlig. Men hvis du har noen helsetrobbel fra før,eller står på noen usikre medisiner, så ville jeg anbefale å bestille time så snart du vet du er gravid. Man trenger jo overhodet ikke å ta noen blodprøver eller utføre første svangerskapkontroll i sin helhet den første gangen du snakker med lege, men det er allikevel greit å kunne få svar på ting og litt info allikevel.Det kan du forklare til kontordame hvis hun begynner å stille spørsmål og vil ikke gi deg time ganske snart. Det gjorde jeg, og fikk kommet inn neste dag.

Lykke til :)

Jeg trodde jeg måtte til lege for å bli "offentlig godkjent gravid" og trodde de tok blodprøver, men de tar bare en vanlig graviditetstest. Jeg testet til og med negativt hos legen, men positivt på apotektest både før og etter legebesøket. Har du testet positivt på vanlig hjemmetest er det ingen poeng å dra til legen før 10-12 uker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...