Gå til innhold

Trøtt og virkelighetsfjern

Anbefalte innlegg

Har konstant vært plaget med lite energi så lenge jeg kan huske. Aldri overskudd til noe, alltid et underskudd på søvn. Som et resultat av dette har jeg lærevansker og taleproblemer. Sliter ofte med at jeg er ukonsentrert, noe svimmel og ofte virkelighetsfjern, akkurat som jeg er en "gjest i min egen kropp". Har vært hyppig hos lege over flere år for å finne ut av dette, men legene virker svært lite interessert i å finne hverken årsak eller løsning. Som regel er det jeg som har kommet med forslag om hva vi kan prøve. Har tatt utvidet blodbrøve, EEG, CT, og sjekket for ADD og allergi. Ingen tegn til noe galt. Har også testet matdietter, mye mosjon, allergitabeletter og en type antidepressiva. Ingen bedring. Dette gir humøret og selvtilliten en skikkelig knekk, samtidig som en blir hengende etter i jobb og privat. Mener symptomene kan peke i retning lavt stoffskifte, men test slo ut negativt (leste forøvrig om en som slet med noe av det samme, og hvor testen først var positiv, så negativ. Vurderer derfor å be om en ny test). Noen ideer til hva dette kan være? Er forøvrig også plaget med luft i magen og tett nese, men vet ikke om dette kan ha noen sammenheng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266029-tr%C3%B8tt-og-virkelighetsfjern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke greitt å ha det slik, men ikke gi opp.

Blodprøvene du har tatt for å sjekke lavt stoffskifte kan ligge i "grenseland", og verdier som er normale er individuelle hos hver enkelt person. Derfor kan det være slik at om du ligger i det generelle normalområdet, så kan det for deg være unormalt. Slik at du skulle ha vært medisinert. Om du ikke har gjort det, så kan du også spørre om å få tatt prøver som sjekker binyrebarktretthet.

• 2 uker senere...

Ikke greitt å ha det slik, men ikke gi opp.

Blodprøvene du har tatt for å sjekke lavt stoffskifte kan ligge i "grenseland", og verdier som er normale er individuelle hos hver enkelt person. Derfor kan det være slik at om du ligger i det generelle normalområdet, så kan det for deg være unormalt. Slik at du skulle ha vært medisinert. Om du ikke har gjort det, så kan du også spørre om å få tatt prøver som sjekker binyrebarktretthet.

Hei igjen og takk for svar!

Har fått en kopi av laboratoriearket nå. Det viser at jeg har TSH på 1,07 og Fritt-T4 på 14,7. Dette ble tatt i sammenheng med en utvidet blodprøve. Noen formening om hvorvidt verdiene er ugunstige?

Hei igjen og takk for svar!

Har fått en kopi av laboratoriearket nå. Det viser at jeg har TSH på 1,07 og Fritt-T4 på 14,7. Dette ble tatt i sammenheng med en utvidet blodprøve. Noen formening om hvorvidt verdiene er ugunstige?

For meg ser det ut som at stoffskifteprøvene dine er normale, da TSH bør ligge mellom 0,5 - 4,0, og fritt tyroksin fra 8,0 - 22, alt etter kjønn og alder. Noen sier at den siste ideelt sett bør ligge rundt 20.

Ellers håper jeg du finner ut noe av helsa di. Sier nok en gang, gi ikke opp, og få legen til å ta prøve på det som er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...