Gå til innhold

Er han psykopat...? (lang)

Anbefalte innlegg

I mai ble jeg sammen med en gutt på 33 år, jeg er 24 sjøl.

I starten var han jo verdens herligste kar, snill og grei og i det hele tatt sånn som det alltid er...

Jeg var ikke helt ferdig med eks'n enda da jeg traff han, men fikk rydda opp og vi ble sammen etter litt over en måned.

Han var en periode sånn at han plutselig bare dro sin vei en fredag, bestemte seg for å bare dra på tur med gutta eller noe sånt. Grensa nådde da han fredagskveld i 11-tida ringte og sa "Jeg glemte å si i sted at jeg dro til Oslo i sted..".. Jeg var rimelig sint da, men det nytta jo ikke...

Han gjorde dette flere helger på rad, og til slutt sa jeg stopp. Da ga han seg...

Men da begynte han å drikke veldig mye. Han dro ut, hver helg, og kom full hjem på natta. Lørdag kunne han være sammen med meg... Syns egentlig ikke særlig om dette heller, men ok...

Tinga gikk kanskje litt i kjappeste laget for meg den gangen, og etter et halvt år(litt mer kanskje), flytta han til meg. Så her bor han nå da.

Det gikk i og for seg rimelig greit. Jobben min er ganske hard, og jeg er i perioder litt mer sliten enn vanlig. Men hvis jeg bare får lov å være litt laber i en dag eller to, så er det ingen som merker noe til det. Dermed hender det iblandt at jeg kanskje ikke fikk vaska huset den dagen jeg hadde planlagt det, og da kalte han meg sløv! Jeg ble helt paff..

Nå forlanger han at huset er kjemisk rensa til enhver tid, INGEN skitne kopper på benken og ikke ETT støvkorn noen steder! Jeg har hund(som faktisk røyter en del nå), og det er nesten helt umulig å oppnå hans krav. Mitt forhold til husarbeid, støv og hundehår er litt mer avslappa, så jeg stresser liksom ikke så mye med det. Og jeg er visst veldig sløv og lat i hans øyne... Men sjøl rører han aldri vaskekosten! Og nesten aldri kopptua/oppvaskbørsten..

Da blir jeg litt fortvila, det innrømmer jeg...

Han er veldig ustabil i humøret. Jeg vet aldri når han er i godt humør eller grinete og sur. For to uker siden bestemte jeg meg for at jeg skulle dra på fest. Da ble jeg nesten bannlyst ut av huset. Da dro jeg ikke hjem på to døgn, og da han skreiv mld å lurte på hvor jeg ble av, så ville han ikke prate med meg om hvorfor han var så hissig. Men hvis han bare kan frese rundt på fylla hver fredag uten å engang nevne til meg at han skal ut, hvorfor blir han da så sint på meg når jeg drar ut en gang i mnd?? Nå har han imidlertid dratt til nabofylket med to kompiser(10-11 timers kjøring), og det sa han til meg en halvtime før han dro. Jeg ante ingenting før det..

Han prøver hele tiden å nedverdige meg mest mulig. Spør jeg om noe, får jeg aldri et klart svar. Han kan svare sarkastisk og surt, og dette har ført til at nå tør jeg ikke å spørre særlig mye mer om ting. Men da er plutselig det også galt, for da lurer han på hvorfor jeg er så stille og grinete.. Hva om jeg hadde svart han med samme mynt da?? Garantert det ville vært krig med en gang...

ALT jeg gjør er galt... Vasker jeg ikke huset og rydder til enhver tid, så er jeg sløv.. Han tar INGEN hensyn om jeg har influensa eller en dårlig dag med surkling i halsen, og er like ekkel likevel...

Da jeg ble sammen med han, så hagla advarslene.. At han pleide å banke eksdama og var kjempefæl med henne. Men jeg vil gjerne gi alle sammen en ny sjangs, og likedan var det med han..

I neste omgang er han jo kåt bestandig. HVER morra, HVER kveld(og jeg er ganske sliten nå etter å ha ligget med han omtrent hver dag siden mai), ligger vi på sofaen tar det knappest et par minutter så er han kåt.. Det er utrolig slitsomt! Det har hendt at han bare har kjørt løpet ut, mens jeg omtrent sover... Ligger jeg ikke med han på et par dager(det holder med to), så blir han rastløs og maurete og i enkelte tilfeller litt grinete.

Eks'n min var også veldig tøff av seg, og kunne være litt heslig iblandt han også. Men han ble ikke råsint om jeg smalt tilbake med samme greia. Han respekterte om det var en dag eller så at jeg var litt laver i pusten, og ba meg ikke være like sprek som vanlig.

Vi kunne godt krangle, og han innrømmet om han gjorde feil og jeg hadde riktig. Vi var sammen i fem år, og nå ser jeg virkelig hvor bra jeg egentlig hadde det med han...

Jeg var ganske mye tøffere med han enn jeg er med kjæresten, og han var alltid der. Han lot meg aldri bli alene igjen når vi hadde krangla, og han hørte på hva jeg sa(om ikke siste ordet, men jeg fikk alltid mulighet å fortelle min mening og historie).

Så hva gjør jeg?? Bør jeg kutte ut kjæresten.. Jeg har egentlig merka at jeg er blitt hakket underkua nå -iallfall i forhold til hvordan jeg var med eks'n.. Men jeg er også samtidig litt redd det bare er jeg som er pysete og svak... At jeg egentlig kanskje burde tåle dette... Alle jeg prater med(som kjenner både han og meg) sier jeg bør kvitte meg med han, men jeg er ikke sånn som hører på hva bygda sier..

Så, er han på tur å utvikle seg til å bli en psykopat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annenym

Greia med slike forhold er jo som regel at du innser ikkje _hvor_ feil forholdet var før du er ute av det, og evt funnet deg en kjekk gutt!

Etter å ha lest innlegget ditt ser jeg jo at du vet det godt selv, at du bør ut. Du bør bare ikke utsette det, for å slå opp er aldri lett. Jeg har vært i et kjipt forhold selv, men våknet ikke skikkelig før jeg hørte ABBA - Knowing Me, Knowing You.. Den sparka meg i rævva :)

..så *spark*!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143346
Del på andre sider

Du er overhode ikke pysete og svak! Han har klart psykopatiske tendenser spør du meg og jeg ber deg innstendig om å komme deg bort fra ham så fort som overhode mulig!

Det forholdet der vil aldri bringe noe godt med seg! For din egen skyld - kom deg vekk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143353
Del på andre sider

Annonse

få meg til å forstå dette: når han sier han banka eksdama si...hva er det i den setningen du ikke forstod?

jøss altså.....

Mulig det kanskje er trykkleif der.. Men jeg mente ikke å skrive at han sjøl sier han banka eksdama, det er andre som sier det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143409
Del på andre sider

jeg vokste opp med en far som er omtrent som du beskriver, og det anbefales _ikke_!

Mora mi kom seg ikke ut før etter 25 år, og skjønte ikke sjøl hvor fælt hun hadde hatt det før hun kom seg unna ham.

Et forhold som det der kommer til å ta fullstendig fra deg all selvtillit, all selvrespekt og all din identitet som et individ med egen vilje.

Kom deg ut før dere evt får unger og du sitter enda mer fast i forholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143475
Del på andre sider

Høres ut som min eks - før han begynte å bli voldelig.

Jeg tror du vet med deg selv hvor galt dette forholdet er, eller rettere sagt, hvor "gal" han er. Helt klart flere psykopatiske trekk her ja.

Om du ikke kommer deg unna ham strax, er det fare for at du får en såpass stor knekk i ditt selvbilde at du kan få store problemer fremover. Er han virkelig verdt det?

For ikke å snakke om at dette kan utvikle seg til å bli direkte farlig for deg.

Slike menn blir sjelden bedre. Det viser seg ofte at at de forverrer seg drastisk. Ja, jeg snakker også av egen erfaring. Og jeg unner ingen å leve med en psykisk og/eller fysisk voldelig mann. Så mitt råd er: Få denne mannen LANGT bort fra ditt liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143545
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma'n hans

Vet du hva jeg tror? At han kan ha en udiagnostisert bokstavdiagnose? Kanskje med noen tvangstanker i tillegg? Altså ha hyperaktivitet, oppmerksomhetssvikt og lavt selvbilde på grunn av at han stadig "bommer" når han tror han har forstått hvordan ting skal være. Kanskje lese- og skrivevansker, også?

Det å reise til Oslo og glemme å si fra, er en typisk handling. Å måtte ha det 1000 % rent og ryddig er en annen, kaos rundt ham skaper mer kaos inni ham. Å banke kjæresten kan ha med lav selvtillit å gjøre, noe mange med adhd lider av, særlig hvis de ikke vet hva som er galt, bare AT noe er galt.

Forslag: Søk på internett om adhd og tourette og kanskje også manisk/depressiv lidelse og se om du gjenkjenner noe av det du opplever fra ham.

Vær obs på at voksne ikke fikk noen diagnose - og derfor har mange problemer som har bygget seg opp helt fra barndommen av. Han kan være en eiegod gutt - som sliter. Å få en diagnose på bordet kan gi ham mulighet for å a)vite hva det er som skjer og b)medisinering. MEN - mange vil ikke ha diagnosen, så det er ikke sikkert dette går så greit, heller.

Du kan også tenke etter om han har onkler, far, bestefar, eller tanter eller mor som også "det er et eller annet med" - adhd er arvelig og kommentarer som "du kan ikke vente noe annet fra en som har slik familie" er faktisk et signal om at adhd må vurderes. Siden det er så arvelig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143828
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært sammen med en jeg følge meg underkuet av. Han høres ikke god ut.

Jeg begynner å virkelig forstå at det skal ikke være på denne måten. Det er kun en ting som gjør at jeg har holdt ut med han hittil, det er at han er så superherlig om natta. Han holder rundt meg absolutt HELE natta igjennom, og siden jeg aldri før har opplevd det(og det er det fineste jeg vet), så har jeg funnet meg i alt dette...

Nå i morrest var han helt ok i humøret. Har lagt merke til i det siste at han er utrolig lite nøye med å dra på jobb. De skal åpne butikken han jobber på klokka åtte, men klokka halv 12 var han fremdeles her...

Barn kan ikke på noen måte bli aktuelt med oss, jeg er steril så jeg kan ikke bli gravid.

ADHD har jeg aldri tenkt over.. Jeg vet han har et søskenbarn som har det, men det er alt jeg vet om. Har ikke hørt andre prate negativt om dem heller...

Vel, tusen takk for svar alle sammen!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2143995
Del på andre sider

Her har du ikke behov for noen diagnose fra oss hobby-psykologer.

Det du trenger, er å komme deg ut av dette forholdet. Det skjønner du vel helt sikkert selv?

Du får det ikke bedre av å bli behandlet på denne måten om han skulle vise seg ikke å være psykopat, men bare en alminnelig drittsekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2144079
Del på andre sider

Her har du ikke behov for noen diagnose fra oss hobby-psykologer.

Det du trenger, er å komme deg ut av dette forholdet. Det skjønner du vel helt sikkert selv?

Du får det ikke bedre av å bli behandlet på denne måten om han skulle vise seg ikke å være psykopat, men bare en alminnelig drittsekk.

Skriver under på denne!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2144425
Del på andre sider

nøffgakkmøbææ

Mulig det kanskje er trykkleif der.. Men jeg mente ikke å skrive at han sjøl sier han banka eksdama, det er andre som sier det...

åja....jo, men uansett......du skjønner tegninga? du må ikke spørre så mye om hva som muligens er galt med han eller ikke- men du må spørre deg selv hva det er som gjør at du i utgangspunktet blir sammen med en som er slik.

hvis ikke du gjør dette er sjansen meget stor for at du går fra det ene dårlige forholdet til det andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266116-er-han-psykopat-lang/#findComment-2144490
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...