Gå til innhold

Gutter med briller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

4

• Lillemus

3

• Sofline

3

• carma

2

Mest aktive i denne tråden

"For noe tøys. Da skulle ikke jeg hatt syn igjen så mye som jeg leser og jeg har hatt briller i over 20 år."

Er du optiker? Med -1,75 føler jeg at jeg kan lese greit uten briller, faktisk kjennes det som om jeg sliter på øya hvis jeg bruker korreksjon.

Selv om du velger linser er det jo lurt å ha en brille og avlaste øynene med av og til. Du kan fint bruke linser hver dag, men man skal ikke ha linser på når man er forkjølt, har røde, såre øyne etc så i slike tilfeller er det greit å ha en brille liggende.

Du føler selv du leser greit uten korreksjon og det er jo helt normalt..men regner med at du ikke ser like godt på avstand med -1,75? Du er ung og har nok en del år foran deg med lesing/studering og synet vil nok sikkert bli litt dårligere også.

En brille er jo sikkert ikke så praktisk bestandig for en aktiv ungdom som deg, så derfor vil nok linser(da dagslinser) være et godt alternativ for deg ( med mindre du har svært skjeve hornhinner etc).

Lykke til! (Det finnes maaaange fine, tøffe briller der ute. Briller er blitt en moteting på høyde med smykker, ringer, hårband etc, så folk vil nok ikke sperre opp øynene av den grunn skal du se.)

Gjest kårern

Gutter med briller som passer til ansiktet synes jeg bare blir kjekkere! En ser mer voksen og stilig ut!

Avhengig av ansiktsformen din, så ville jeg anbefalt deg å prøve noen rektangulære briller. Det er nesten bankers for gutter! Men bruk god tid, gå gjerne alene og prøv, eller ta med deg en venninne/kompis. Ikke gå på en lørdag, ta heller en dag etter skolen. Da er det større sjans for at du får full oppmerksomhet fra personalet!

Ikke kjøp brillene etter prisen, da ender du kanskje opp med noe som du ikke likte så godt, og så bruker du de ikke like mye som du skal fordi de ikke føles bra.

Og det ang. å ikke bruke briller når du leser. Lesesynet er "bedre" enn avstandssynet, så siden du ikke har så mye i minus enda, så kan optikeren ha anbefalt deg å lese uten briller for å skåne øynene. Men nå begynner du å få såpass at du burde ha briller på hele tiden!

Gå å få deg briller du! At jentene i klassen din sier at de ikke vil ha kjærester som har briller er bare tull! De har nok bare ikke kommet over fjortistendensene enda! (bare vent å se!)

Men hvorfor blir man nærsynt, egentlig? Er det ikke fordi man bruker synet for mye på nært hold? Vil jeg ikke gå mer opp i styrke hvis jeg også leser med briller når jeg ikke må? Jeg synes det er mer behagelig å lese/surfe på nett osv uten styrke.

Og er nærsynthet arvelig?

Annonse

Men hvorfor blir man nærsynt, egentlig? Er det ikke fordi man bruker synet for mye på nært hold? Vil jeg ikke gå mer opp i styrke hvis jeg også leser med briller når jeg ikke må? Jeg synes det er mer behagelig å lese/surfe på nett osv uten styrke.

Hvis du IKKE bruker briller/linser vil du etter hvert kunne komme til å trenge høyere styrke.

Gjest kårern

Selv om du velger linser er det jo lurt å ha en brille og avlaste øynene med av og til. Du kan fint bruke linser hver dag, men man skal ikke ha linser på når man er forkjølt, har røde, såre øyne etc så i slike tilfeller er det greit å ha en brille liggende.

Du føler selv du leser greit uten korreksjon og det er jo helt normalt..men regner med at du ikke ser like godt på avstand med -1,75? Du er ung og har nok en del år foran deg med lesing/studering og synet vil nok sikkert bli litt dårligere også.

En brille er jo sikkert ikke så praktisk bestandig for en aktiv ungdom som deg, så derfor vil nok linser(da dagslinser) være et godt alternativ for deg ( med mindre du har svært skjeve hornhinner etc).

Lykke til! (Det finnes maaaange fine, tøffe briller der ute. Briller er blitt en moteting på høyde med smykker, ringer, hårband etc, så folk vil nok ikke sperre opp øynene av den grunn skal du se.)

Mange briller ser sikkert ålreite ut, men de er DYRE!

Selv vanlige briller koster 2-3000, så jeg kan tenke meg at motebriller ligger på minst 5 lapper.

Ikke hørt feil. Det er bombesikkert. De sa det var veldig VIKTIG at jeg fulgte den biten.

Jeg går også til specsavers og det din optiker har sagt stemmer ikke. Det kan heller virker som han bare er keen på å selge deg briller i tillegg til linser.

Det er lite du kan gjøre fra eller til med tanke på økning i styrke.Men det vil ikke hjelpe og _ikke_ bruke korreksjon. Da påfører du kroppen unødvendig stress og kroppen må bruke energien på synet istedenfor andre ting.

Så korreksjon er så absolutt å anbefale. Du vil vel neppe få sertifikat uten korreksjon med den styrken du har nå heller, så det er like greit å bare hoppe i det.

Det går en uke eller to så er du så vant til briller/linser at du ikke tenker noe over det!

Ja, nærsynthet er som det meste annet; et resultat av arv og miljø.

Annonse

Det er lite du kan gjøre fra eller til med tanke på økning i styrke.Men det vil ikke hjelpe og _ikke_ bruke korreksjon. Da påfører du kroppen unødvendig stress og kroppen må bruke energien på synet istedenfor andre ting.

Så korreksjon er så absolutt å anbefale. Du vil vel neppe få sertifikat uten korreksjon med den styrken du har nå heller, så det er like greit å bare hoppe i det.

Det går en uke eller to så er du så vant til briller/linser at du ikke tenker noe over det!

Ja, nærsynthet er som det meste annet; et resultat av arv og miljø.

Så det er bare en myte at folk som tar lange studier får dårligere syn pga lesing?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...