Gå til innhold

Muskelsmerter - er dette en kronisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Har i de siste månedene blitt plaget av smerter i begge knær. Det er spesielt ille om morgenen eller hvis jeg har sittet lenge. Til vanlig så er det jevn ømhet/verking, men plutselig kan det "hugge til", hvs jeg f.eks. tar en brå vending samtidig som jeg setter meg ned. Å sette meg ned på huk er helt utenkelig, det er også vanskelig å reise meg opp uten å ta armene til hjelp. I tillegg til smertene/stivheten så har jeg registrert at jeg plutselig har gått ned i vekt uten at jeg har foretatt meg noe som tilsier at jeg skulle gjøre det. Har vært noe plaget med frossenhet, men har våknet på nettene og vært gjennomvåt av svette. Er det noen som kjenner seg igjen eller som har en formening om hva det kan være, blir jeg veldig takknemmelig for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266153-muskelsmerter-er-dette-en-kronisk-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Kan høres revmatisk ut ja. Jeg har artrose i knærne, og det er ikke helt ulikt det du beskriver.

Jeg fikk påvist det på MR og røntgen. Be legen din om å få en henvisning til nettopp MR og røntgen for knærne dine, og evt. en revma-blodprøve. Ikke all revmatisk sykdom slår ut på slike prøver, men det er i alle fall et sted å starte.

Dersom du enten får positivt svar på prøvene, eller om legen uansett vil prøve det ut på deg, så kan det hende at betennelsesdempende medisiner kan hjelpe noe. Det samme med riktig type fysioterapi (som for øvrig er gratis hvis du får påvist en revmatisk diagnose). Bassengtrening i varmtvannsbasseng er også gunstig. Men varme er ikke alltid heldig, så ikke bruk varmepakninger f.eks., hvis det er betente ledd så bør du faktisk heller bruke kuldepakninger for å roe betennelsen noe. Men avklar dette med lege og fysioterapeut først.

Og fra egen erfaring, hvis legen din er tilbakeholden med å ta prøver og/eller henvise deg til røntgen etc., så gå til en annen lege. Jeg gikk altfor lenge med plager uten å bli tatt på alvor, det løsnet først da jeg byttet lege...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...