Gjest En anonym jente 16 år Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg er en jente på 16 år som siden i høst har hatt et vanskelig forhold til mat. Jeg har aldri vært sånn kjempeekstrem (å spise f.eks. bare ett eple om dagen osv.), men spiste i en periode veldig lite til å være meg (før spiste jeg MASSE!). Jeg har alltid vært relativt tynn og har hatt god forbrenning. Før kunne jeg spise hva jeg ville uten å legge på meg noenting. Det jeg lurer på, dersom jeg begynner å spise mer, vil forbrenningen da øke og bli like høy som før? Eller vil den bli litt lavere? Vil jeg bli seende ut lik som jeg var før (før jeg begynte å spise lite), eller vil jeg "ende opp" litt større? Jeg lurer også på hva som skjer med kroppen når man spiser for lite over en lengre periode. Jeg er redd jeg kanskje har mistet litt muskelmasse. Vil forholdet mellom muskler og fett på kroppen min bli som før jeg begynte å spise lite, dersom jeg begynner å spise mer? (PS. Jeg trener regelmessig og har et relativt høyt aktivitetsnivå.) Håper noen kan svare meg på noen av disse spørsmålene! Jeg er så lei... skulle ønske jeg bare kunne bli "normal" å spise det jeg hadde lyst på, uten å tenke på kalorier, trening, forbrenning osv... Sukk... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26627-%C3%B8ker-forbrenningen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Celina Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg tror det er ønske til alle her inne, og kunne bli "normal" og spise hva de vil uten å få dårlig samvittighet. Dersom du øker mengden med mat gradvis over en periode på ca. 2 måneder vil du nok få like høy forbrenning som du hadde. Husk å spise små og mange måltider. 5 om dagen f. eks. Prøv å unngå spisekick, men det er ikke krise hvis det skjer. Spis maten sakte og stopp å spise når du er mett. Du har sikkert mistet noe muskelmasse, dersom du har tatt av deg mye, men med litt trening og ett sunt kosthold vil du nok klare å bygge opp den igjen. Hvis du legger dette innlegget under forum for mat og ernæring, vil du sikkert få bedre svar på spørsmålene dine. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26627-%C3%B8ker-forbrenningen/#findComment-109211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Kjære anonym jente 16 år! Vi vet at ved lavt næringsinntak, underernæring vil forbrenningen reduseres. Du vil derfor kanskje ha hatt en opplevelse at du i starten hadde et relativt stort vekttap, som etterhvert avtok, fordi kroppen på en måte sparer på energiforbruket. I enkelte tilfeller ser vi også lav puls og kroppstemperatur. Ved spiseforstyrrelser blir det derfor ofte viktig å klare å opprettholde, få tilbake normal forbrenning igjen. Dette oppnås best ved høyere inntak av næring. Det mange da kan oppleve er en relativ rask vektøkning. Som regel skyldes dette væske som bindes ved underernæring, men normaliseres ved videre regelmessige og høyere inntak av næring. Etterhvert vil du kunne oppleve at forbrenningen øker igjen og også ditt behov for næring,- og vekten stabiliseres. Ved trening vil du kunne oppnå samme muskelmasse som tidligere, forutsatt riktig trening og normal sund kost, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26627-%C3%B8ker-forbrenningen/#findComment-109611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.