vitami Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 disse symptomene har jeg. Hva feiler jeg.Etter å ha trent i 10 år orker jeg knapt sette meg på en sykkel men legen har ikke funnet ut noe enda. Jeg har blå ringer under øynene og ser kjempedårlig ut. Matlysten og vekten er normal. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266349-svimmel-jernmangel-fryser-trett-og-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Alt det du beskriver kan være symptomer på jernmangel, ja. Men årsaken må finnes/utredes. Det kan være mange grunner. Hvor gammel er du og er du mann eller kvinne? Har du noen andre sykdommer? Hvordan er kostholdet? Har dette kommet brått eller gradvis og hvor lenge har det vart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266349-svimmel-jernmangel-fryser-trett-og-h%C3%B8y-puls/#findComment-2145959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vitami Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Alt det du beskriver kan være symptomer på jernmangel, ja. Men årsaken må finnes/utredes. Det kan være mange grunner. Hvor gammel er du og er du mann eller kvinne? Har du noen andre sykdommer? Hvordan er kostholdet? Har dette kommet brått eller gradvis og hvor lenge har det vart? Jeg er kvinne 36 år. Siste månedene har jeg begynt å kjenne meg ukomfortabel selv etter trening. Og trett , veldig trett. Gikk på jern lenge uten effekt.Har tatt ekg og blodprøver som var greie. Men paralellt med disse symptomene har jeg merket endringer i urinen som er blitt grumsete. Kan se med det blotte blikk at det svømmer med et stoff i urinen og slik har det ikke vært før. Mitt kosthold er fisk, grovt og grønt og masse vann. Siste månedene har jeg lagt unna søtt for det får meg til å føle meg uvel. Spiser jeg søtt kjenner jeg det trykke inni kroppen , liksom mot hjertet.Hvilepulsen i dag var 110.Jeg kjenner meg klam i kroppen og fryser. Hva kan dette været. Føler meg som en hypokonder , men det er jeg ikke. Ikke deprimert, tvert imot har jeg masse oppussingsprosjekter jeg klør i fingrene etter å komme i gang med , men jeg er jo bare usigelig trøtt.. orker ikke. Ligger jeg i sengen og leser orker jeg knapt lese en side før jeg må hvile.. Hva skjer med meg.. Har noen svaret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266349-svimmel-jernmangel-fryser-trett-og-h%C3%B8y-puls/#findComment-2147049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vitami Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg er kvinne 36 år. Siste månedene har jeg begynt å kjenne meg ukomfortabel selv etter trening. Og trett , veldig trett. Gikk på jern lenge uten effekt.Har tatt ekg og blodprøver som var greie. Men paralellt med disse symptomene har jeg merket endringer i urinen som er blitt grumsete. Kan se med det blotte blikk at det svømmer med et stoff i urinen og slik har det ikke vært før. Mitt kosthold er fisk, grovt og grønt og masse vann. Siste månedene har jeg lagt unna søtt for det får meg til å føle meg uvel. Spiser jeg søtt kjenner jeg det trykke inni kroppen , liksom mot hjertet.Hvilepulsen i dag var 110.Jeg kjenner meg klam i kroppen og fryser. Hva kan dette været. Føler meg som en hypokonder , men det er jeg ikke. Ikke deprimert, tvert imot har jeg masse oppussingsprosjekter jeg klør i fingrene etter å komme i gang med , men jeg er jo bare usigelig trøtt.. orker ikke. Ligger jeg i sengen og leser orker jeg knapt lese en side før jeg må hvile.. Hva skjer med meg.. Har noen svaret? Siste året har jeg også hatt en fornemmelse av å ha en betennelse i korsryggen/ ryggraden.( stiv og følelsen av betent) Jeg fikk brexidol uten at det dempet noe.Foruten dete har jeg ikke brukt noen medisiner.Jeg kjøpte en massasjepute som skulle kna opp den vonde korsryggen , men bruker jeg den nå blir jeg kvalm og uvel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266349-svimmel-jernmangel-fryser-trett-og-h%C3%B8y-puls/#findComment-2147089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg er kvinne 36 år. Siste månedene har jeg begynt å kjenne meg ukomfortabel selv etter trening. Og trett , veldig trett. Gikk på jern lenge uten effekt.Har tatt ekg og blodprøver som var greie. Men paralellt med disse symptomene har jeg merket endringer i urinen som er blitt grumsete. Kan se med det blotte blikk at det svømmer med et stoff i urinen og slik har det ikke vært før. Mitt kosthold er fisk, grovt og grønt og masse vann. Siste månedene har jeg lagt unna søtt for det får meg til å føle meg uvel. Spiser jeg søtt kjenner jeg det trykke inni kroppen , liksom mot hjertet.Hvilepulsen i dag var 110.Jeg kjenner meg klam i kroppen og fryser. Hva kan dette været. Føler meg som en hypokonder , men det er jeg ikke. Ikke deprimert, tvert imot har jeg masse oppussingsprosjekter jeg klør i fingrene etter å komme i gang med , men jeg er jo bare usigelig trøtt.. orker ikke. Ligger jeg i sengen og leser orker jeg knapt lese en side før jeg må hvile.. Hva skjer med meg.. Har noen svaret? Du skriver i overskriften at du har jernmangel. Regner med at du mener lav blodprosent (hb) - anemi. Så har du prøvd å ta jern i en periode uten effekt. For å få opp blodprosenten er det ikke bare tilførsel av jern som trengs. Også vitamin B12 og folsyre er viktig. Hvis du ikke spiser kjøtt er du svært sårbar for vitamin B12 mangel. Du nevner ikke kjøtt som en del av kostholdet ditt, derfor trekker jeg frem dette spesielt. Disse stoffene kan legen måle i blodet ditt for å se hva som eventuelt mangler. Legen kan også undersøke de røde blodcellene for å se hva som er sannsynlig årsak til anemi. Høy puls, slapphet, svimmelhet, frossen osv. kan alle komme av anemi. Hjertet må pumpe fortere når blodet kan oppta mindre oksygen. Muskelene og hjernen får dårligere oksygentilførsel. Hvis du til tross for tilførsel av kritiske stoffer (jern, B12, folsyre) gjennom et tilstrekkelig kosthold og tilskudd ikke får opp blodprosenten må legen undersøke hva som er årsaken til blodmangelen. Har du hatt noe stort blodtap? F.eks. etter fødsel så kan det spille inn. Store mensblødninger også. Andre skader med blodtap?. Flere typer tarmsykdommer kan gjøre at opptaket av næringsstoffer blir for dårlig. Noen personer mangler et stoff som er nødvendig for å oppta B12 fra kosten i tarmen. Da kan vitaminet tilføres i sprøyteform. Betennelser eller svulster i tarmen kan gi skjult eller synlig blod i avføring som tapper kroppens reserver. Dette kan evnt. påvises med en enkel avføringstest. Du må gå tilbake til legen og kreve videre utredning/behandling. Du er jo tydeligvis ganske sliten nå, og har ikke fått noen svar. Får du ikke god hjelp. så bytt lege. Det er mulig at legen også bør undersøke deg med tanke på diabetes og stoffskiftesykdom ut fra de symtomene du nevner, men jeg synes det er rart hvis dette ikke er gjort allerede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266349-svimmel-jernmangel-fryser-trett-og-h%C3%B8y-puls/#findComment-2148262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.