Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ring da vel

hva menes med "noen uker" ?

Du kan jo ringe nå da å bestille deg en time, fortelle hvor langt du er på vei osv, så vet legekontoret når du bør komme.

I uke 18 er det normalt å få en UL, for å se om alt er i orden med fosteret, og for å finne eksakt dato, du må via legen for å få UL, så da ville jeg iallefall dratt til legen før den tid.

Jeg var der etter 10 fullgåtte uker, men det er egentlig ikke noe poeng å gå før 12 fullgåtte for man får ikke tatt blodprøvene før den tid.

På første legebesøk får du helsekort for gravide som skal følge deg hele svangerskapet. Ellers måler de blodtrykk, veier deg og sjekker urin. Noen leger tar også en gynekologisk undersøkelse, men dersom du går fast hos en gynekolog er ikke dette nødvendig.

På mitt første legebesøk ble det søkt om fødeplass og time for ordinær ultralyd.

hva menes med "noen uker" ?

Du kan jo ringe nå da å bestille deg en time, fortelle hvor langt du er på vei osv, så vet legekontoret når du bør komme.

I uke 18 er det normalt å få en UL, for å se om alt er i orden med fosteret, og for å finne eksakt dato, du må via legen for å få UL, så da ville jeg iallefall dratt til legen før den tid.

Enig i det du sier. I tillegg kan det være ganske stor pågang på UL på nærmeste sykehus (det er i alle fall det her hvor jeg bor), slik at legen bør få mulighet til å bestille UL i god tid før uke 18.

Tror det er vanlig at man kommer inn til første kontroll en gang mellom uke 8 og 12.

Bl.a. bør man ha kontroll i løpet av denne perioden for å ha tatt blodprøver, urinprøve, blodtrykk osv. i første trimester, da man måler utviklingen senere mot disse prøvesvarene (fx. med tanke på økning i blodtrykk, som KAN være et av symptomene på pre-eklampsi/svangerskapsforgiftning).

Annonse

Jeg var der etter 10 fullgåtte uker, men det er egentlig ikke noe poeng å gå før 12 fullgåtte for man får ikke tatt blodprøvene før den tid.

På første legebesøk får du helsekort for gravide som skal følge deg hele svangerskapet. Ellers måler de blodtrykk, veier deg og sjekker urin. Noen leger tar også en gynekologisk undersøkelse, men dersom du går fast hos en gynekolog er ikke dette nødvendig.

På mitt første legebesøk ble det søkt om fødeplass og time for ordinær ultralyd.

"det er egentlig ikke noe poeng å gå før 12 fullgåtte for man får ikke tatt blodprøvene før den tid."

Jøss, det var en merkelig praksis jeg aldri har hørt om før.

Gjest forskjellig praksis tydligvis

"det er egentlig ikke noe poeng å gå før 12 fullgåtte for man får ikke tatt blodprøvene før den tid."

Jøss, det var en merkelig praksis jeg aldri har hørt om før.

Leger har forskjellige praksiser, sånn er det ikke hos oss iallefall

Gjest amirasen

Det er overhodet ikke riktig sagt at man ikke får tatt blodprøver før uke 12. Jeg har vært til lege da jeg var i uke 4+3 og uke 7, og hver gang fikk tatt blodprøver og alt det der. Alt kommer an på hvordan du har det, om du er frisk fra før og ikke har noen andre problemer. Hva med de som har Leiden mutasjon ( forhøyet risiko for blodpropp), og må stå på bølodfortynnende gjennom hele svangerskapet? Det hadde vært katastrofalt hvis de ikke kunne få kommet til lege før uke 12.Det er helt opp til hver eneste kvinne og hennes lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...