Gå til innhold

Skadet ankel

Anbefalte innlegg

judy1365380669

For litt over 2 uker siden tråkket jeg kraftig over, kunne ikke gå på foten første døgn. Var til lege etter 3 dager. Legen mente det vår ei kraftig forstuving og jeg skulle bruke krykker for å avlaste foten. Smertene forsvant gradvis og er lette nå en foten er fortsatt hoven. Problemet er at når jeg går får jeg plutselige smerter, oftes på utsiden av foten men også i andre deler av foten. Når jeg har disse smertene kan jeg heller ikke strekke rista. . Det er ikke smertefult å prøve, men foten lystrer ikke. Ellers kjennea ankelen ustabil og det knekker i den.

Jeg har tråkket over denne foten flere ganger før men har aldri opplevd dette før. Kan det være noen skade i ankelen som trenger oppfølging?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266368-skadet-ankel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Er litt sen, så du får gratis svar. Vanligvis er et helt eller delvis røket bånd i ankelen svakt i opptil 4-5 måneder etter en overtråkking. Faktisk er ankelen veldig sårbar for ny skade 2-3 mnd etterpå; da er smertene borte, mens båndet fremdeles er svakt. Flere overtråkk kan gi slarkete leddbånd, og en nye kraftig skade kan gjøre at flere bånd ryker, eller det blir sprik mellom de to bena i leggen. maglende opptrening mellom overtråkkene kan på sikt gi stiv ankel, og i værste fall utvikling av slitasjegikt. Synes du kan gå til en dyktig fysioterapeut når de værste smertene er over. Be om et strukturert opptreningsprogram, og be ham teste stabiltet. Kun svært få trenger operasjon. Dersom du ikke har vært kraaftig blå, og du kan gå på det er det neppe brudd. Er fysioterapeuten i tvil, bør denne konferere med fastlegen din så det blir tatt bilder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266368-skadet-ankel/#findComment-2155852
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...