bernda Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Mette. Jeg har tidligere vært i kontakt med deg.Ang.graviditet med spiral.Jeg var på sykehuset før helgen for å ta ut spiralen for jeg aborterte. Da fant de ikke spiralen,verken med ultralyd eller underlivsundersøkelse. Da tok vi røntgen bilde og da fant de spiralen min i magen. Denne hadde gått gjennom livmoren til bukhinnen og inn i øvre del av magen på høyre side.Hvordan kan dette skje?? Jeg er søkt inn til opperasjon,men er dette noe som blir prioritert? Jeg er mye svimmel,Kan det komme av at spiralen frigjør kobber i magen min? Dette er veldig tøft for meg,fordi jeg hadde en veldig hard fødsel for 7mnd siden. Det var en stor plugg på 4510gram,ble tangforløsning og jeg ble sydd helt til endetarmen.pga av avrevne lukkemuskelfibre.Miste 1.5 liter blod,så jeg måtte ha blod overføring. Nå er jeg veldig var for underlivet mitt,og lurer litt på hva spiralen kan ha ødelagt på sin vandring?? Vet du hvor lenge jeg blir værende på sykehuset for dette?Blir vondt å være borte fra sønnen min.Håper du kan gi meg noe svar på dette. Vennlig hilsen bernda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26641-mette-please-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Ved oppsettingen kan spiralen gå gjennom livmorveggen, spesielt hvis den settes opp etter en fødsel før menstruasjonen er kommet tilbake. Det er en sjeldne, men kjent komplikasjon. Det skader ikke livmoren og den kan vanligvis fjernes ved laparoskopi og vil ikke skade organene. Jeg vil tro du blir prioritert fordi det er en skade, men det er ikke farlig å ha den hvor den ligger. Du vil sannsynligvis bare være på sykehuset som dagpasient, men en sjelden gang kan det bli nødvendig med et lite snitt for å få spiralen ut, men det er sjelden nødvendig. LAPAROSKOPI gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og fyller bukhulen med kuldioxid (som er helt ufarlig for å få god oversikt. Legen ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering (hvor man elektrokoagulerer egglederne så de deler seg), brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26641-mette-please-2/#findComment-109632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.