Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ofte hatt diskusjoner om hvorvidt man skal ta febernedsettende eller ikke, og ikke minst i hvilke tilfeller man skal gi det til barn. Noen sier at man ikke skal ha feber, mens andre mener at man har feber for en grunn. At det er kroppens mekanisme for å bekjempe sykdom.

Vil veldig gjerne vite litt mer om dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266548-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at du ikke har fått noen særlig respons på innlegget ditt. Antagelig er det fordi det er delte meninger om det spørsmålet du reiser. Noen "eksperter" mener det ene, noen hevder det andre - det er ihvertfall mitt inntrykk.

Jeg kan ikke gi deg noen vitenskapelige referanser, men min personlige overbevisning er at feber er gunstig for å bekjempe infeksjon. Dermed ikke sagt at det er absolutt nødvendig. Generelt er det slik at jo høyere temperatur jo mer aktivitet og bevegelse av molekyler. Jeg innbiller meg derfor at immunforsvaret får evne til raskere og mer effektiv reaksjon ved varme betingelser.

Mine barn får derfor ikke medisin for å dempe feber alene, med mindre den blir svært høy. Derimot ville jeg gitt Paracet:

- til et barn med tendens til feberkramper

- som smertestillende, f.eks ørebetennelse

- for å bedre allmenntilstand slik at de blir istand til å drikke nok

- diagnostisk, ved mistanke om alvorlig infeksjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266548-feber/#findComment-2154923
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...