neorn Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg har fått et brev om forebyggende undersøkelse mot livmorhalskreft.Hva går en slik undersøkelse ut på? Jeg er litt over 20 år, er blitt seksuellt misbrukt som barn, går til psykolog for det.Pga overgrepene har jeg aldri vært til GU, er redd det skal gjøre vondt.Hvordan foregår en slik vanlig GU? Gjør det vondt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26658-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Hei neorn. En GU gjør absolutt ikke vondt. Si i fra til legen at du er nervøs, så er legen ekstra forsiktig med deg. Spør om å få en kvinnlig lege hvis det er bedre for deg. Husk at de ser mange underliv hver dag,. og de gjør dette for å hjelpe kvinner med deres problemer, ikke noe annet. Først setter du deg oppi stolen og legger beina på søylene, ha på en lang genser eller skjørt, så føler du deg ikke så naken. Så tar legen på litt glidemiddel så et instrument som hun fører inn i skjeden så kjønnsleppene skal spre seg og hun kan se. Dette er ikke vondt, bare slapp av i musklene og pust med magen og tenk på noe annet. Så tar hun noe som ligner en ispinne av tre og skraper litt cellevev av livmorshalsen din, for å sjekke om du har celleforandringer. Dette kan kjennes ut som svake menssmerter, men er ikke vondt. Du trenger ikke bekymre deg for undersøkelsen, det er over på 2 min. Du rekker ikke tnke engang før du er ferdig! Og det er jo greit å vite at det ikke feiler deg noe! : ) Jeg forstår hvordan du føler det for jeg er i samme bås som deg, men jeg har vært på mange GU både kvinner og menn.. Følte meg tryggest når det var kvinner da men.. Det er alltid sånn for meg at jeg gruer meg noe forferdelig før jeg kommer inn, men med en gang jeg snakker med legen og sitter der er nervene borte. Jeg vil heller vite at jeg er frisk enn å gå rundt å bekymre meg. Du kan ha med deg noen også hvis du vil som kan støtte deg under undersøkelsen. Lykke til, dette går bra! Når jeg klarer det, kan du også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26658-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-109324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 GYNEKOLOGISK UNDERSØKELSE Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter. Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine. Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig. Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen. Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve. Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt. Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26658-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-109636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.