Gå til innhold

Er dette latterlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg irriterer meg også over slikt,- men jeg tror ikke jeg ville sagt noe.

Her i området er vi belemret med folk som stort sett sier mellom istedet for gjennom. *grøsser*

Man må bare komme seg mellom det ;-)

Jeg har en kollega som sier "mellem" og "gjennem".

Ganske gammeldags og mer enn gjennomsnittlig snobbete.

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

10

• hidi, the scorpion

10

• Dorthe

5

Det hjelper at du retter på ham. Minstemann gikk bare med utlendinger i barnehagen, også de ansatte og sa mye rart før han begynte på skolen. Jeg har rettet hele tida, ikke tal om at han får lov til å snakke kebabnorsk.

Det er sånn her også, knapt en norskspråklig ansatt. Noen av dem snakker faktisk utrolig dårlig norsk generelt. Så det blir vel til at jeg får rette på gutten min ja.

Det er sånn her også, knapt en norskspråklig ansatt. Noen av dem snakker faktisk utrolig dårlig norsk generelt. Så det blir vel til at jeg får rette på gutten min ja.

Her var det jo ei som ikke snakket norsk i det hele tatt og lappet til ungene hvis hun ble sinna.

Hun måtte slutte tilslutt men det var etter min tid. Lappet til minstemann fordi han skrek og etterpå viste det seg at han hadde øreverk og 39 i feber. Det nyttet jo ikke å være sinna en gang for hun skjønte knapt bæret av hva jeg sa.

Her var det jo ei som ikke snakket norsk i det hele tatt og lappet til ungene hvis hun ble sinna.

Hun måtte slutte tilslutt men det var etter min tid. Lappet til minstemann fordi han skrek og etterpå viste det seg at han hadde øreverk og 39 i feber. Det nyttet jo ikke å være sinna en gang for hun skjønte knapt bæret av hva jeg sa.

Fy fader...

Annonse

Jeg kjenner en som het Kirsti som var sammen med en som ikke kunne navnet hennes rent.

Shisti middagen er klar. For ett antiklimaks det måtte være.

Ellers er jeg vel en av synderne på de/dem, og alle andre mulig ting.

Fikk forresten rettelse på talemåten min av tre-åringen her.

Jeg: Se, *** det sner.

Han: Mamma, det heter ikke sne, det heter snø, det sier de i barnehagen.

Jeg: Latterkrampe

He-he

......eller:

Shisti, jeg elsker deg!!!

Wow!

Barnehagepersonalet klarer jo ikke å endre måten å snakke på sånn uten videre. Spesielt ikke en så "liten" ting som det der. Det tror jeg ikke noe på. Er det forresten ikke lov å skrive både det ene og det andre i mange tilfeller, da? I så fall kan man jo ikke korrigere folk som velger en annen form en man selv gjør.

Dessuten tror jeg du virkelig får jobben fremover, dersom du skal henge deg opp i såpass små saker, og ikke minst involvere andre i det hele veien.

Jeg irriterer meg også over de og dem, men ikke på langt nær så mye som at det her hvor vi bor ikke gjøres forskjell på kj- og sk - lyden; "pappa har schøpt nye schi til meg"...

Så jeg legger litt ekstra innsats i å lære barna mine riktig uttale, men kunne ikke falt meg inn å korrigere andre fordi de var et dårlig eksempel for mine unger. Og det er jo strengt tatt det du har lyst til å gjøre.

Bare lurer jeg, men hvordan uttaler du ski hvis du ikke sier "schi"?

Hehe.. litt perfeksjonist? Da er du i såfall likedan som meg. Har mange skriveleifer, i hvert fall her - men ikke i jobbsammenheng. :) Sier også dem da det er riktig.. Tror ikke jeg hadde retta på de som sier "de" i stedet for "dem", sikkert følt meg litt vel "korrekt", men hadde kanskje prøvd å forklare gutten det - men sikkert ikke lett det heller.. Føsrt et stykke uti barneskolen jeg skjønte det.

Jeg ville aldri be noen forandre dialekt..

"Er det pedantisk og smålig av meg å be de voksne korrigere språket sitt? På en hyggelig måte så klart. Eller er det overhysterisk siden de aller fleste har gått over til å koneskvent både si og skrive "de"?"

Er det ikke det du gjør da når du har lyst til å få personellet til å snakke annerledes til ditt barn?(ikke si "de" men "dem")?

Misforstår jeg deg da?

Annonse

Jeg irriterer meg også over slikt,- men jeg tror ikke jeg ville sagt noe.

Her i området er vi belemret med folk som stort sett sier mellom istedet for gjennom. *grøsser*

Man må bare komme seg mellom det ;-)

Hm, det sier samboeren min, og hele familien hans også, for den saks skyld. *grøss* Kanskje vi er fra samme sted:)

Tror ikke det ville vært noe sjakktrekk, nei! ;-)

Men fortsett som du stevner med gutten din.

Vi har en amerikansk venn, og da sønnen vår var yngre, hendte det seg at han korrigerte seg selv etter å ha vært sammen med denne amerikaneren. Gutten sa f eks "den bil" istedenfor "bilen". Så var det en mellomfase der han ikke tok etter, men heller ikke kommenterte "feilene". Deretter begynte han å si fra til denne utlendingen at "det heter ikke 'den bil' men 'bilen'".

Og tro meg - ingenting å gjøre med det om hun er ansatt...

Tror ikke Oslo Kommune er så nøye heller jeg. De mangler assistenter i indre Oslo Øst så de tar omtrent og ansetter hvem som helst.

Ikke for det, jeg har sett mange flinke barnehageansatte i årenes løp men de som er på trynet er virkelig på trynet også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...