Gå til innhold

Er dette latterlig?

Anbefalte innlegg

"Er det pedantisk og smålig av meg å be de voksne korrigere språket sitt? På en hyggelig måte så klart. Eller er det overhysterisk siden de aller fleste har gått over til å koneskvent både si og skrive "de"?"

Er det ikke det du gjør da når du har lyst til å få personellet til å snakke annerledes til ditt barn?(ikke si "de" men "dem")?

Misforstår jeg deg da?

Ja, jeg ville aldri be en bergenser begynne å si "dem".

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

10

• hidi, the scorpion

10

• Dorthe

5

Jeg kjenner en som het Kirsti som var sammen med en som ikke kunne navnet hennes rent.

Shisti middagen er klar. For ett antiklimaks det måtte være.

Ellers er jeg vel en av synderne på de/dem, og alle andre mulig ting.

Fikk forresten rettelse på talemåten min av tre-åringen her.

Jeg: Se, *** det sner.

Han: Mamma, det heter ikke sne, det heter snø, det sier de i barnehagen.

Jeg: Latterkrampe

det mannlige motstykket må vel være søstra til Ynge Freiholt, som kalte sønnen sin Roger, enda hun ikke kunne si r...;-)

"Jogej, kom og spis!"

hidi, the scorpion

... men ville du bedt en sørlending slutte med å si "mamma og di", da?

*he he*

Det er et for meg urkomisk uttrykk! :-) Stakkar pappa, da, som plutselig blir redusert til en "di"...;-)

Erter du på deg sørlendinger nå!

*ser strengt på morsan*

Er innbarka sørlending, som selvfølgelig sier "mi søster og di", men det er dialekt og jeg skriver det aldri (bortsett fra nå).

Annonse

*ser strengt på morsan*

Er innbarka sørlending, som selvfølgelig sier "mi søster og di", men det er dialekt og jeg skriver det aldri (bortsett fra nå).

He he, det måtte jo bare komme!! :-)

Jeg har aldri helt klart å venne meg til den der tiltaleformen - synes det er like komisk hver gang jeg hører det...:-)

Men det hører nok også sammen med alderen på dem jeg kjenner som sier dette, jf en tråd fra noen dager siden om hvordan man omtaler foreldrene sine. Jeg ville nok tenkt mindre på det dersom det hadde kommet fra en ungdom.

hidi, the scorpion

He he, det måtte jo bare komme!! :-)

Jeg har aldri helt klart å venne meg til den der tiltaleformen - synes det er like komisk hver gang jeg hører det...:-)

Men det hører nok også sammen med alderen på dem jeg kjenner som sier dette, jf en tråd fra noen dager siden om hvordan man omtaler foreldrene sine. Jeg ville nok tenkt mindre på det dersom det hadde kommet fra en ungdom.

Du _ber_ jo om trøbbel!

Ja, her i sør er vi ungdommer alle sammen. Vi eldes ikke...

Og jeg sier glatt mamma og di. var det du som ikke kunne si mamma fordi du var for voksen?

Gudbedremeg. Den dagen mine barn blir for voksne til å kalle meg mamma, går jeg rett i grava... Ferdig med det.

*lol*

*ser strengt på morsan*

Jeg må forøvrig si at "mi søster og di" er i en helt annen kategori enn "mamma og di", da;-)

Faktisk så kan jeg bruke en tilsvarende variant innimellom, rett og slett fordi man ikke kan ramse opp alle i familien.

Eks: Jeg var vant til å omtale min søster med mann som (eksempel) "Lise & Per". Men etterhvert som husets pode vokste til, protesterte han hver gang jeg sa "Lise og Per" uten også å ta med barna deres, dersom det var innlysende at barna også var omfattet ( f eks hvem kommer på besøk).

Så det ble alt for tungvindt å si "lise og Per og Anne og Knut kommer på besøk i dag", så da har det blitt forkortet til "Lise og dem" el lign.

Men da ER jo "dem" en gruppe. Synes det blir litt komisk når dem/di er ens egen far;-)

Du _ber_ jo om trøbbel!

Og jeg sier glatt mamma og di. var det du som ikke kunne si mamma fordi du var for voksen?

Gudbedremeg. Den dagen mine barn blir for voksne til å kalle meg mamma, går jeg rett i grava... Ferdig med det.

*lol*

Nei, det var Babette.

Jeg har aldri sagt mamma, jeg, så ettersom jeg har beholdt den samme tiltaleformen til min mor hele livet, kan jeg jo ikke beklage at andre gjør det samme, med _sin_ tittel! :-)

Men tiltale og omtale er to ulike ting, og jeg må si jeg hadde stusset FÆLT hvis f eks en 50-åring på jobben fortalte at "Vi var på middag hos mamma i går" *lol*

Noe som jeg vil påstå er hakket verre, er når folk sørafor sier "hvem" istedet for "hvilke(n/t)"

Jeg ser også stadig her inne at mange skriver "jeg blir vel å gjøre det..." Det heter da for faen ikke "jeg blir å gjøre"!!!!! *River seg frustrert i håret*

Du _ber_ jo om trøbbel!

*lol*

Men hva synes fedrene om dette, da?

Her var det jo ei som ikke snakket norsk i det hele tatt og lappet til ungene hvis hun ble sinna.

Hun måtte slutte tilslutt men det var etter min tid. Lappet til minstemann fordi han skrek og etterpå viste det seg at han hadde øreverk og 39 i feber. Det nyttet jo ikke å være sinna en gang for hun skjønte knapt bæret av hva jeg sa.

Er det da lov til å lappe til henne tilbake og forsvare seg med at man prøvde å oppdra henne?

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg må forøvrig si at "mi søster og di" er i en helt annen kategori enn "mamma og di", da;-)

Faktisk så kan jeg bruke en tilsvarende variant innimellom, rett og slett fordi man ikke kan ramse opp alle i familien.

Eks: Jeg var vant til å omtale min søster med mann som (eksempel) "Lise & Per". Men etterhvert som husets pode vokste til, protesterte han hver gang jeg sa "Lise og Per" uten også å ta med barna deres, dersom det var innlysende at barna også var omfattet ( f eks hvem kommer på besøk).

Så det ble alt for tungvindt å si "lise og Per og Anne og Knut kommer på besøk i dag", så da har det blitt forkortet til "Lise og dem" el lign.

Men da ER jo "dem" en gruppe. Synes det blir litt komisk når dem/di er ens egen far;-)

Min far var en gruppe for seg, det skal innrømmes. Han fikk noia når vi barn spurte; -Hvem har sodde der? Gang på gang forklarte han at det het "hvem har sittet der..."

Et sted fikk grensen gå, likssom.

hidi, the scorpion

Nei, det var Babette.

Jeg har aldri sagt mamma, jeg, så ettersom jeg har beholdt den samme tiltaleformen til min mor hele livet, kan jeg jo ikke beklage at andre gjør det samme, med _sin_ tittel! :-)

Men tiltale og omtale er to ulike ting, og jeg må si jeg hadde stusset FÆLT hvis f eks en 50-åring på jobben fortalte at "Vi var på middag hos mamma i går" *lol*

Halloen! Jeg er 43 og eldstebroren min 62 år, neste 51, neste 47 og siste 41 og vi sier alle at vi har spist middag hos mamma!

Det hender vel at jeg sier min mor, men da til folk jeg ikke kjenner....

He-he

......eller:

Shisti, jeg elsker deg!!!

Wow!

"Schære Shisti..." *Hehe* Jeg hadde ikke klart å la være å rette på ham så jeg antar en av oss ville tørnet og gjort det slutt ganske kjapt. :o)

Men heldigvis snakker min kjære rent og ikke heter jeg Kirsti heller. ;o)

Det er like latterlig når folk sier: fordeler og bakdeler. Det er jo fordeler og ulemper som er riktig.

Men om jeg gidder å hisse meg opp for slike bagateller? Nei, det skulle bare mangle. Har nok av andre viktigere ting å ordne opp i.

Hehe, hørte her om dagen en som sa "inntekter og uttekter". ;)

Mij, jeg trodde det var valgfritt å bruke "de" eller "dem" i de tilfellene der man tidligere bare skulle bruke "dem". På samme måte som man like gjerne kan bruke "han" som "ham". "Hun" for "henne" er vel forhåpentligvis ikke tillatt enda, men MANGE unge her som snakker sånn. "Jeg skulle bli med hu hjem..."

Jeg er også derfra som man sier "hvem" i stedet for "hvilken", "mellom" i stedet for "gjennom" men heldigvis har de fleste kontroll på kj- og skj-lyder.

Har aldri hørt om noen som har reagert. Og det er alltid dama som nevnes først, så mannen er forevig et vedheng...Hmm, har aldri tenkt over det sånn, for det faller oss så naturlig å si det.

Synes jeg hører Mette-Marit:

" Og så va vi på midda te Sånnja od di" *LOL*

hidi, the scorpion

Synes jeg hører Mette-Marit:

" Og så va vi på midda te Sånnja od di" *LOL*

Ja, det sier hun helt sikkert i private sammenhenger. Når hun ringer til sin mor, ikke sant, " det va litt kjedelig hos Sånja å di igår"

*ler meg ihjel*

Kan umulig være sunt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...