Gå til innhold

Er dette latterlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

10

• hidi, the scorpion

10

• Dorthe

5

Jeg vet at jeg ikke er flink til å huske å skrive "ham", så nå kommer jeg til å få prestasjonsangst neste gang jeg skal chatte med deg.

Jeg må nok til å skrive nynorsk til deg, så jeg slipper hele problemet...

Ham/han er valgfritt, så ingen kan komme og ta deg for det ;-)

"Det er ikke bare i din verden at skjole og skjøttkake er feil, det er feil i det norske språk rett og slett! Det heter kjole og kjøttkake, basta. Noen her inne prøvde seg med at det er dialekt en gang, men det er det ikke, det er rett og slett talefeil."

For det første så er jeg helt enig i at det er gyselig å høre "skjole" og "skjøttkake", men jeg er redd for at problemet er større enn å kalle det en talefeil.

Det er rett og slett en ny uttalemåte som kommer susende inn i det norske talesprket enten vi vil eller ikke. Og foreldre og lærere kan terpe og terpe, men det er der ute i venneflokken språket rår og der vinner sj-lyden (dessverre).

Det starta i først i Bergen (for lenge siden) før det spredte seg videre. Jeg jobber sammen med en 33-årig filolog (nordisk hovedfag) fra Bergen som insisterer på bli respektert for å snakke sånn, og som er klokkeklar på at kj-lyden kommer til å dø ut sakte, men helt sikkert (og hun har jo alle språkeksperter med seg på det).

Det er ingenting vi kan gjøre noe med, bortsett fra å gå og rette på egne barn til vi blir blå. De lærer seg lyden, og bruker den til og med en periode - og så kommer de i den rette alderen der det teller mer å snakke som vennene.

Språket endres - og ikke alltid til det bedre ...

Fra Bergen, ja? Visste vi det ikke..........det måtte jo være derfra.

Spøk til side. Den forklaringen du beskriver har jeg også hørt. Det har skjedd før i språket at lyder om blir for vanskelige forsvinner.

Men vi liker det ikke.

Når det gjelder kj og sj er det jo også en del ord som kan bli vanskelig å skille fra hverandre.

I hele mitt liv kommer jeg aldri til å tenke på en person som sier sjole, sjøtt og sjino som voksen.

Når jeg og mine jevnaldrende er døde, er det ingen som bryr seg mer.

Jeg og min 4-åring leker med ord og lyder med kj-lyd. Hun klarer nesten å si lyden og å skille på når den skal brukes og når sj lyden skal brukes.

Gjest også en mamma

"Hos oss sier de "henne" i stedet for "hun". (F.eks. "Henne har med seg ski i dag"). De sier også krakk i stedet for benk, og mange sier også "dem" i stedet for "de". (Som i "dem andre")".

DET er faktisk noe av det verste jeg hører. Ei på jobb sier det, og det skjærer i ørene mine. "Henne skal til Italia i morgen". Awww, det høres jo bare helt latterlig feil ut!

Ja, det er grammatisk feil, men det er nå dialekt, da. :-)

Jeg vet at jeg ikke er flink til å huske å skrive "ham", så nå kommer jeg til å få prestasjonsangst neste gang jeg skal chatte med deg.

Jeg må nok til å skrive nynorsk til deg, så jeg slipper hele problemet...

Hehe. I chatten er vi jo aldri så nøye. Der er forresten jeg den verste. Og "han" eller "ham" kan vi velge fritt hva vil skrive, så det er grei skuring.

Men gjerne nynorsk. ;-)

Annonse

Gjest veit ikkje heilt eg..

Jeg irriterer meg over lignende ting. I barnehagen vår er det en av assistentene (en godt voksen dame) som konsekvent skriver "gratulere med...", og det irriterer meg voldsomt. Hun gjør det også når hun skal hjelpe barna med å skrive. Og jeg pukker og pukker på at de må skrive "gratulere_r_ med..." og får høre at "jammen Xxxx gjør ikke det!" Da koker det litt hos meg.

Men jeg velger å ikke si noe.

Når det gjelder konsekvente grammatiske feil i talespråket er jo det verre. Jeg vet ikke helt om jeg hadde tatt det opp. Det kan virke litt smålig og pedantisk. Samtidig er det jo viktig for barna at de lærer seg språket riktig.

Hmmm, jeg har visst ikke noe godt svar til deg... Men jeg har stor forståelse for at du ikke synes det er noe morsomt.

Hei. Veit ikke kor i landet du kjem frå, men her i Sogn og Fjordane kor eg bur, seier vi "gratulera med dagen" og skriv det og. Fordi gratulerer blir for "fint" og blir feil i fht vår dialekt. Men ingen ekspert hverken i dialekt eller i rettskriving altså..

Hei. Veit ikke kor i landet du kjem frå, men her i Sogn og Fjordane kor eg bur, seier vi "gratulera med dagen" og skriv det og. Fordi gratulerer blir for "fint" og blir feil i fht vår dialekt. Men ingen ekspert hverken i dialekt eller i rettskriving altså..

Jeg bor i Trøndelag, og jeg tror nok de velger minste motstandsvei og sier "gratulere", mens dialekten egentlig tilsier at de skulle sagt "gratulerer". Dessuten er jeg ingen tilhenger av å skrive dialekt - i alle fall ikke slik at barna ser og lærer av det.

Barnehagepersonalet klarer jo ikke å endre måten å snakke på sånn uten videre. Spesielt ikke en så "liten" ting som det der. Det tror jeg ikke noe på. Er det forresten ikke lov å skrive både det ene og det andre i mange tilfeller, da? I så fall kan man jo ikke korrigere folk som velger en annen form en man selv gjør.

Dessuten tror jeg du virkelig får jobben fremover, dersom du skal henge deg opp i såpass små saker, og ikke minst involvere andre i det hele veien.

Jeg irriterer meg også over de og dem, men ikke på langt nær så mye som at det her hvor vi bor ikke gjøres forskjell på kj- og sk - lyden; "pappa har schøpt nye schi til meg"...

Så jeg legger litt ekstra innsats i å lære barna mine riktig uttale, men kunne ikke falt meg inn å korrigere andre fordi de var et dårlig eksempel for mine unger. Og det er jo strengt tatt det du har lyst til å gjøre.

"Er det forresten ikke lov å skrive både det ene og det andre i mange tilfeller, da?"

Det er ikke lov til å skrive: "Jeg gir de en blomst." Å skrive "de" i stedet for dem her er en ren gramatisk feil og ikke lov hvis man skal skrive korrekt norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...