gyrken Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg har hatt store problemer med å sove de siste ukene (det går mot tre uker nå). Sovner lett, men våkner nesten umiddelbart etterpå med hjertebank og noia. Dette har ført til at jeg sover noe sånt som 2-3 timer i døgnet, og det er veldig oppstykket. Føler meg temmelig gåen på grunn av det, svimmel og ute av stand til å for eksempel kjøre bil. Har snakket med både lege og jordmor om dette, og har blitt tatt blodprøver av som viser at alt er i orden. Får også all mulig hjelp for fødselsangst. Har til og med vært så heldig og fått time hos landets visstnok fremste ekspert på fødselsangst, men det er ikke før om en uke. Legen min skrev ut Vival 5 mg til meg fordi hun mener at det er værre for fosteret om jeg ikke sover og er helt ute av lage på grunn av det enn at jeg tar en tablett. Er du enig i den vurderingen? Det er akkurat 3 uker til termin i dag. Vel, selv om jeg ikke er spesielt begeistret for legedop, så har jeg tatt en vival nå tre kvelder, og synes ikke at det hjelper på søvnen! Jeg kjenner at den virker, føler meg passe teit egentlig, men idet jeg sovner blir jeg revet ut av det igjen med like mye hjertebank og noia som ellers. Er så innmari skuffet over at det ikke fungerer etter hensikten, for jeg er så sliten og skulle gitt alt for en skikkelig natts søvn!! Synes du jeg skal gi opp hele vivalen nå, eller kan det være et poeng å ta det flere kvelder på rad? Liker jo egentlig ikke å dytte i meg sånt.. Må jeg kanskje bare avfinne meg med at jeg ikke sover, eller har du andre forslag som kan prøves ut? Blir helt fortvilet av dette, jeg.. Jeg har jo en sønn på 20 måneder som helst skulle hatt en mamma som ikke bare går rundt her som en zombie.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Hei:-) Jeg har et forslag - basert på erfaring fra min samboer som ofte får krampeanfall rett etter innsovning - og som derfor naturlig nok har vanskelig for å falle nok til ro til at han sovner ordentlig. Vi gjør det ofte slik at jeg masserer bena (eller ryggen) hans når han skal forsøke å sove - og jeg fortsetter en del minutter etter at jeg tror han sover. Han har hyppige oppvåkninger det første kvarteret - men det er akkurat som om det at han kjenner at jeg holder på å massere gjør at han gradvis faller ordentlig inn i søvn. Hvis han først kommer seg "helskinnet" gjennom det første kvarteret, så hender det at han kan sove godt i timevis:-) Dette er i allefall helt ufarlig å prøve... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprellik Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Hei gyrken! Jeg vil svare på dette fordi jeg har opplevd det samme selv i begge mine graviditerer. Det er helt forferdelig og en blir ganske utslitt. Først av alt: Jeg tror dessverre ikke Vival vil hjelpe deg, så dette bør du bare slutte med. Etter min erfaring er hjertebanken et fysisk problem som ikke skal "psykeliggjøres". Første gang jeg var gravid og fikk denne hjertebanken, ble jeg møtt med spørsmål om jeg "hadde det bra" etc. Andre gang kom jeg til mer kyndig helsepersonell. De visste at forhøyet puls er et ganske vanlig problem under graviditet. Det er kjempeubehagelig, men det påstås at det ikke er farlig. Grunnen til at det skjer, er at kroppen sliter med å transportere blodet rundt i kroppen. Hjertet kompenserer for dette ved å slå hyppigere slag. Hjertebank er oftere et problem for dem som har lavt blodtrykk. Forøvrig synker blodtrykket mens en sover. Min hvilepuls ble målt til 180/min på det høyeste. Når normalpulsen min er 60/min, er dette ganske mye. Det som kan hjelpe, er rett og slett pulssenkende medisiner. Jeg fikk ikke dette, av hensyn til barna mine. Men det kan jo hende din lege ikke er fullt så restriktiv siden han skrev ut Vival. Det hjalp meg litt å bare sove på min høyre side. Hjertet kommer da litt høyere opp og behøver ikke å jobbe så hardt for å få blodet rundt. Jeg oppdaget også at en halv paracet roet hjertet mitt litt, og jeg tok dette ca. annenhver kveld, med legens vitende. Jeg var plaget med hjertebanken nesten døgnet rundt på slutten. Som en trøst kan jeg fortelle at det gikk automatisk over idet barnet ble født. Det var som å skru av en bryter. Lykke til med resten av svangerskapet og med fødselen. Det er jo kjempevondt å føde, men etterpå blir alt så mye bedre. Da har du nok en nydelig sønn. I tillegg vil pulsen din igjen gå ned til det normale. Men sørg for barnepass av sønnen din nå slik at du ikke behøver å stresse unødig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 7. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2001 Hei:-) Jeg har et forslag - basert på erfaring fra min samboer som ofte får krampeanfall rett etter innsovning - og som derfor naturlig nok har vanskelig for å falle nok til ro til at han sovner ordentlig. Vi gjør det ofte slik at jeg masserer bena (eller ryggen) hans når han skal forsøke å sove - og jeg fortsetter en del minutter etter at jeg tror han sover. Han har hyppige oppvåkninger det første kvarteret - men det er akkurat som om det at han kjenner at jeg holder på å massere gjør at han gradvis faller ordentlig inn i søvn. Hvis han først kommer seg "helskinnet" gjennom det første kvarteret, så hender det at han kan sove godt i timevis:-) Dette er i allefall helt ufarlig å prøve... Nå er det ikke kramper jeg har da, men deilig hørtes det jo ut uansett. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 7. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2001 Hei gyrken! Jeg vil svare på dette fordi jeg har opplevd det samme selv i begge mine graviditerer. Det er helt forferdelig og en blir ganske utslitt. Først av alt: Jeg tror dessverre ikke Vival vil hjelpe deg, så dette bør du bare slutte med. Etter min erfaring er hjertebanken et fysisk problem som ikke skal "psykeliggjøres". Første gang jeg var gravid og fikk denne hjertebanken, ble jeg møtt med spørsmål om jeg "hadde det bra" etc. Andre gang kom jeg til mer kyndig helsepersonell. De visste at forhøyet puls er et ganske vanlig problem under graviditet. Det er kjempeubehagelig, men det påstås at det ikke er farlig. Grunnen til at det skjer, er at kroppen sliter med å transportere blodet rundt i kroppen. Hjertet kompenserer for dette ved å slå hyppigere slag. Hjertebank er oftere et problem for dem som har lavt blodtrykk. Forøvrig synker blodtrykket mens en sover. Min hvilepuls ble målt til 180/min på det høyeste. Når normalpulsen min er 60/min, er dette ganske mye. Det som kan hjelpe, er rett og slett pulssenkende medisiner. Jeg fikk ikke dette, av hensyn til barna mine. Men det kan jo hende din lege ikke er fullt så restriktiv siden han skrev ut Vival. Det hjalp meg litt å bare sove på min høyre side. Hjertet kommer da litt høyere opp og behøver ikke å jobbe så hardt for å få blodet rundt. Jeg oppdaget også at en halv paracet roet hjertet mitt litt, og jeg tok dette ca. annenhver kveld, med legens vitende. Jeg var plaget med hjertebanken nesten døgnet rundt på slutten. Som en trøst kan jeg fortelle at det gikk automatisk over idet barnet ble født. Det var som å skru av en bryter. Lykke til med resten av svangerskapet og med fødselen. Det er jo kjempevondt å føde, men etterpå blir alt så mye bedre. Da har du nok en nydelig sønn. I tillegg vil pulsen din igjen gå ned til det normale. Men sørg for barnepass av sønnen din nå slik at du ikke behøver å stresse unødig! Takk for svar! :-) Jeg har absolutt en følelse av at dette er noe mer enn "bare" psykisk, men ingen har kunnet komme med noen annen forklaring til meg (før nå). Det er tatt div. prøver som alle viser at alt er i orden, blodtrykket mitt er helt normalt også (men kanskje i nedre del av normal-skalaen). Men når jeg legger meg føler jeg at hjertet setter opp farten/slår hardere, og idet jeg sovner "tar det helt av" og jeg våkner igjen og føler meg skikkelig stressa. At vivalen ikke gjorde noen forskjell i det hele tatt, tyder kanskje på at det ikke er psykisk i det hele tatt..? Det er vanskeligere å sove liggende i senga enn på stua med tv'n på, men det kan jo rett og slett bare bety at jeg blir mer obs på hjertebanken når jeg ligger i det stille mørket på soverrommet. Jeg skal prøve å ta en paracet ihvertfall, bare for å se om det hjelper! Og det er veldig godt å høre at du ble kvitt problemene etter fødselen, for jeg hadde så smått begynt å bli redd for at dette skulle bli mer langvarig.. Synes det er ille nok å kanskje skulle ha det slik i enda noen uker frem til fødselen, men det er tydeligvis lite å gjøre med den saken. Vel, en fordel med å gå rundt i "svima" dagen lang er at jeg ikke klarer å bekymre meg stort over fødselen, eller noe i det hele tatt. Jeg føler meg temmelig tom i hodet etterhvert. ;-) Idar har heldigvis en snill og koselig dagmamma, så han er der på full tid selv om jeg er hjemme nå. Godt er det, for jeg har en lunte som er omtrent en millimeter lang. Vel, igjen takk for svaret ditt! Litt godt å høre andre teorier enn at det er psykisk! Alle andre synes å mene at det er det, og jeg har helt klart lurt på det selv også, men helt overbevist har jeg ikke følt meg i og med at disse reaksjonene stemmer så dårlig med hvordan jeg kjenner meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Nå er det ikke kramper jeg har da, men deilig hørtes det jo ut uansett. :-) Kanskje jeg var litt uklar. Poenget mitt var ikke at massasjen hjelper mot krampene (han får en form for krampeanfall hvor han blir bevisstløs under anfallene) - men at det hjelper til å få oppmerksomheten bort fra det som måtte skje av ubehagelige ting i kroppen. Det som fikk meg til å sammenligne din situasjon med hans, er at han gjentatte ganger opplever at det skjer ting i kroppen hans utenfor hans kontroll - og at det er så ubehagelig at det blir vanskelig å slappe nok av til at han kan sovne ordentlig. Uansett så håper jeg at du får sove litt innimellom før du skal føde:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. mai 2001 Del Skrevet 8. mai 2001 Hei gyrken! Jeg vil svare på dette fordi jeg har opplevd det samme selv i begge mine graviditerer. Det er helt forferdelig og en blir ganske utslitt. Først av alt: Jeg tror dessverre ikke Vival vil hjelpe deg, så dette bør du bare slutte med. Etter min erfaring er hjertebanken et fysisk problem som ikke skal "psykeliggjøres". Første gang jeg var gravid og fikk denne hjertebanken, ble jeg møtt med spørsmål om jeg "hadde det bra" etc. Andre gang kom jeg til mer kyndig helsepersonell. De visste at forhøyet puls er et ganske vanlig problem under graviditet. Det er kjempeubehagelig, men det påstås at det ikke er farlig. Grunnen til at det skjer, er at kroppen sliter med å transportere blodet rundt i kroppen. Hjertet kompenserer for dette ved å slå hyppigere slag. Hjertebank er oftere et problem for dem som har lavt blodtrykk. Forøvrig synker blodtrykket mens en sover. Min hvilepuls ble målt til 180/min på det høyeste. Når normalpulsen min er 60/min, er dette ganske mye. Det som kan hjelpe, er rett og slett pulssenkende medisiner. Jeg fikk ikke dette, av hensyn til barna mine. Men det kan jo hende din lege ikke er fullt så restriktiv siden han skrev ut Vival. Det hjalp meg litt å bare sove på min høyre side. Hjertet kommer da litt høyere opp og behøver ikke å jobbe så hardt for å få blodet rundt. Jeg oppdaget også at en halv paracet roet hjertet mitt litt, og jeg tok dette ca. annenhver kveld, med legens vitende. Jeg var plaget med hjertebanken nesten døgnet rundt på slutten. Som en trøst kan jeg fortelle at det gikk automatisk over idet barnet ble født. Det var som å skru av en bryter. Lykke til med resten av svangerskapet og med fødselen. Det er jo kjempevondt å føde, men etterpå blir alt så mye bedre. Da har du nok en nydelig sønn. I tillegg vil pulsen din igjen gå ned til det normale. Men sørg for barnepass av sønnen din nå slik at du ikke behøver å stresse unødig! Slutter meg til sprelliks forklaring og råd. Dette tror jeg har med slutten av graviditeten å gjøre. Jeg er sikker på at det går over straks du blir tobarnsmor :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 8. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2001 Slutter meg til sprelliks forklaring og råd. Dette tror jeg har med slutten av graviditeten å gjøre. Jeg er sikker på at det går over straks du blir tobarnsmor :-) Håper det skjer snart da! Og jeg blir mer og mer overbevist om at det er nok med to barn! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26667-nhd-maser-litt-mer-p%C3%A5-deg/#findComment-109658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.