Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 5. uke og har nylig fått svar på blodprøver som viser litt lavt stoffskifte. Dette ble oppdaget tilfeldig i oktober 06 da det ble funnet TSH-verdi på 4,2. To uker senere tok jeg nye prøver som viste TSH på 3,1 og FT4 på 12,7 og FT3 på 3,5. Anti-TPO var normal, dvs

Legen (allmennlege) virker ikke bekymret for disse verdiene, men har anbefalt meg å få en gynekolog til å vurdere dette. Jeg ba også om en henvising til endokrinolog, selv om det ikke virket som han syntes dette var nødvendig.

Jeg har lest seriøse tidsskriftsartikler som sier at selv subklinisk hypotyreose (som jeg jo pr def. har med lett forhøyet TSH og normal T4) kan være negativt for svangerskapet og barnet (bl.a. økt sjanse for spontanabort og svekket kognitiv fungering hos barna) og at ved subklinisk hypotyreose hos gravide eller de som planelgger graviditet så bør man gi tyroksinbehandling for å normalisere TSH. Endokrinolog Hølleland på Lommelegen anbefaler å vente med å bli gravid til TSH er under 2,5.

Ettersom jeg nå er gravid er jeg naturligvis engstelig for hvor alvorlig dette er. Jeg har bestilt time til en erfaren gynekolog, men jeg er svært takknemlig hvis du har noen innspill rundt disse problemstillingene.

Med vennlig hilsen

kvinne, 29.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266739-hypotyreose-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes heller ikke verdiene er bekymringsfulle, normalverdier endrer seg under graviditet og man kan ikke bruke samme grenseverdier. Gynekologer har stort sett ikke mye greie på stoffskifteforstyrrelser, så jeg synes det hadde vært mer lurt å henvise deg til en endokrinolog. Jeg er på reise akkurat nå men tilbake i neste uke. Jeg skal forhøre meg med en endokrinolog og gi tilbakemelding med vurdering. At det skal være spesielt farlig å ha lavt stoffskifte i svangerskapet tror jeg er noe overdrevet, så jeg synes ikke du skal være engstelig. Tenk hvor vanlig slike forstyrrelser er og sikkert også hos mange gravide. Men jeg skal forsøke å gi deg mer opplysninger i kommende uke. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes heller ikke verdiene er bekymringsfulle, normalverdier endrer seg under graviditet og man kan ikke bruke samme grenseverdier. Gynekologer har stort sett ikke mye greie på stoffskifteforstyrrelser, så jeg synes det hadde vært mer lurt å henvise deg til en endokrinolog. Jeg er på reise akkurat nå men tilbake i neste uke. Jeg skal forhøre meg med en endokrinolog og gi tilbakemelding med vurdering. At det skal være spesielt farlig å ha lavt stoffskifte i svangerskapet tror jeg er noe overdrevet, så jeg synes ikke du skal være engstelig. Tenk hvor vanlig slike forstyrrelser er og sikkert også hos mange gravide. Men jeg skal forsøke å gi deg mer opplysninger i kommende uke. Lykke til med graviditeten.

Jeg har ikke fått snakket med aktuelle ekspert som er sykmeldt, men lest en norsk oversiktsbok. Det står at kvinnen med svær hypothyreose vil være ufruktbar. Hvis hun blir gravid tyder det på at tilstanden er lett og graviditeten vil ikke bli påvirket. Det er bare i de meget svære tilfeller at det er registrert fosterskade. Fosteret vil ganske raskt danne sitt eget thyroxin.

T3 og T4 stiger i graviditet, TSH forblir normal og man kan fortsatt bruke det som kontroll.

Jeg håper du slår deg til ro med det og følger din leges råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...