Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ilse

Hei

Jeg hadde et innlegg for ca 14 dager ang. cyste som sprakk, og har forstått at dette er vanlig i et svangerskap. Jeg er 36 år (37 om en mnd.), og er gravid i 15.uke (ivf). Jeg hadde en cyste som sprakk for ca tre uker siden, og ved gyn. undersøkelse 15 dager senere hadde jeg igjen en cyste på ca 3 cm på samme eggstokk. Legen sa det var helt normal, men jeg syntes den hadde kommet fort tilbake - og er redd for samme smerter igjen hvis denne og skulle sprekke. Er det virkelig normalt at de kommer igjen så fort?

Jeg har og begynt å få kynnere, først skjønte jeg ikke hva det var, det er jo så tidelig - men magen var steinhard der hvor jeg kan anta at livmoren har vokst opp over bekkenet. I mitt første svangerskap, for ca 13 år siden, var jeg kraftig plaget med kynnere. Da ble jeg sykemeldt fra ca 4. mnd, gikk på Bricanyl (?) - og var innlagt på sykehuset i nesten 5 uker (da med intravenøst Bricanyl, dette litt senere i svangerskapet)

Jeg er selvfølgelig svært engstelig for at dette skal skje igjen. Jeg fødte et barn dengang på termin, men selve svangerskapet var veldig tungt.

Bør jeg ta kontakt med legen og forklare han dette umiddelbart? Han kjenner ikke til detaljer om mitt føste svangerskap. Legen jeg bruker er desverre bare på kontoret om fredager, og kynnerene begynte om lørdagen. Men jeg kan ta kontakt med han på sykehuset hvor han jobber.

Når en begynner med kynnere så tidelig, bør en da sykemeldes (da sett i forhold til mitt tidligere svangerskap og)?

Håper du klarer å sortere ut spørsmålene mine, og har anledning til å svare.

På forhånd takk.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26684-svangerskap-cyster-og-kynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En 'gravid eggstokk' (der egget kom fra) danner ofte en cyste, og den tettet seg etter å ha sprukket og fylles igjen med væske til en cyste, det er ikke noe unormalt. Om dine smerter betyr noen fare for tidlig fødsel kan jeg ikke si, men kynnere så tidlig pleier ikke å være noe man behandler. Du skal vel snart til ultralydscreening, så da kan du nevne det på fødeavdelingen. Du kan gjerne vente til fredag med diskutere det med din lege. Lykke til med svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...