Gå til innhold

Er så redd jeg er alvorlig syk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 33 år gammel jente som siden fødselen av mitt andre barn i juni 2006 har slitt med hemorider (smerter ved avføring og ofte en liten blødning ifm med dette). Blodet har kun vært synlig utenpå avføringen, og det har vært friskt. Var til rektoskopi i nov.-06, og fikk konstatert hemorider av moderat størrelse. Fikk beskjed om å prøve Scheriproct salve pluss stikkpiller, noe som hjalp meg, men med en gang jeg sluttet med disse, ble det værre igjen. Besluttet derfor å fjerne hemoridene, og dette ble gjort for 1 mnd. siden (strikkbehandling). Ble ikke gjort noe større undersøkelse av endetarmen i den forbindelse. Jeg går nå rundt og er redd for at det kanskje alikevel ikke er hemorider, men kreft jeg har..

Jeg har vært flink til å holde avføringen myk etter inngrepet, og har ikke hatt smerter siden. Kjenner jeg klør litt i og omkring endetarmen, hva kan dette skyldes? Hvor høy er forekomsten av kreft i dette området (endetarm/tykktarm), og er dette vanlig i min alder, og som kvinne? Har ingen tilfeller av noe lignende i familien min. Er frisk og rask ellers, avføringen er normal, men klarer ikke å slå meg helt til ro kjenner jeg.

Legen som utførte rektoskopien på meg i nov. sa at kreft her dette var uhyre sjelden i min alder, og at alt så fint ut hos meg, men tenk om det har utviklet seg til noe mer siden den gang? Og burde jeg kanskje ha fått utført en koloskopi istedenfor, får å fått sjekket hele tarmen? Hvor lang tid tar det før kreft i dette området utvikler seg? Og hvilke symptomer burde jeg være obs på? Burde jeg tatt en ny kontroll synes du?

Mange spørsmål, som jeg virkelig håper du kan svare meg på. Kjenner jeg stresser voldsomt bare med tanken på alt dette.

Skrevet

Høres ikke ut som om du har det så godt om dagen....

Du har oppdaget blod i avføringen og dette viste seg å skyldes hemorroider som ble behandlet. Nå har du ikke lenger blod i avføring. Det ble gjort rectoscopi. Svulst i endetarmen ville da blitt oppdaget om det hadde vært noe.

Svulst i tykktarmen - som du også tenker på - ville ikke gitt smerter ved selve avføringen. Blodet ville heller ikke ligget bare utenpå, men mer iblandet og ikke så friskt sannsynligvis. Slikt blod kan oppdages ved en test hos legen. Kanskje kan du få tatt en slik for å få roet deg.

Kreft i tarmer med din alder og familiehistorie er dessuten helt usannsynlig. Du har jo også normal avføring nå.

Kløe rundt endetarmen er normalt og vanlig. Kan skyldes litt småsprekker eller eksem. Du kan forsøke å vaske med mild våtserviett etter avføring. Tørk så forsiktig med mykt papir og smør på litt alcos anal salve. Dette i tillegg til å hold avføring mys som du allerede gjør.

Etter en fødsel er det ganske vanlig å reagere sterkere på eksistensielle spørsmål (liv/død osv). Kanskje noe av forklaringen på at denne frykten har festet seg hos deg ligger her?

Skrevet

Du har oppdaget blod i avføringen og dette viste seg å skyldes hemorroider som ble behandlet. Nå har du ikke lenger blod i avføring. Det ble gjort rectoscopi. Svulst i endetarmen ville da blitt oppdaget om det hadde vært noe.

Svulst i tykktarmen - som du også tenker på - ville ikke gitt smerter ved selve avføringen. Blodet ville heller ikke ligget bare utenpå, men mer iblandet og ikke så friskt sannsynligvis. Slikt blod kan oppdages ved en test hos legen. Kanskje kan du få tatt en slik for å få roet deg.

Kreft i tarmer med din alder og familiehistorie er dessuten helt usannsynlig. Du har jo også normal avføring nå.

Kløe rundt endetarmen er normalt og vanlig. Kan skyldes litt småsprekker eller eksem. Du kan forsøke å vaske med mild våtserviett etter avføring. Tørk så forsiktig med mykt papir og smør på litt alcos anal salve. Dette i tillegg til å hold avføring mys som du allerede gjør.

Etter en fødsel er det ganske vanlig å reagere sterkere på eksistensielle spørsmål (liv/død osv). Kanskje noe av forklaringen på at denne frykten har festet seg hos deg ligger her?

Takk for svar Tinkebøtta. Har bedt om svar fra fagperson også, så får vi se hva hun tror. Hva slags bakgrunn har du egentlig, jeg ser du er veldig 'aktiv' her inne, og vet masse om alt slags ;)

Skrevet

Takk for svar Tinkebøtta. Har bedt om svar fra fagperson også, så får vi se hva hun tror. Hva slags bakgrunn har du egentlig, jeg ser du er veldig 'aktiv' her inne, og vet masse om alt slags ;)

Ja, vi får høre hva legen sier etterhvert. Men hun kommer nok helt sikkert til å kunne berolige deg... :-)

Jeg har bakgrunn fra medisin og alternativ medisin, men er ikke lege. Jobber også med forskning innenfor realfag. Har ikke lyst til å være mer konkret enn det. Uansett er det viktig å huske at råd og svar man får her inne fra DOLere ikke er kvalitetssikret på noe vis. Men det kan jo være greit å få noen forslag mens man venter på svar fra legen....?

Skrevet

Bra svart :-)

Gjest Webmaster, Utv.
Skrevet

Vi beklager, men vår allmennlege har blitt akutt forhindret fra å svare i forum. Vi blir derfor nødt til å be deg legge inn dette spørsmålet på nytt så snart hun er tilbake, forhåpentligvis i uke 9. Beløpet på kroner 139,- som er reservert fra din konto, vil selvsagt ikke bli trukket denne gangen.

Vi beklager igjen, og håper å kunne hjelpe deg neste gang du stiller spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...