Gå til innhold

Blått blod

Anbefalte innlegg

Gjest dghgfhn
Skrevet

Er det mange nordmenn som har blått blod i seg dersom man går tilbake på slutten av 1700-tallet ?

Skrevet

Ingen. Rødfargen vi alle har på blodet i dag, har vi nok alle hatt i århundrer tilbake.

;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Ingen. Rødfargen vi alle har på blodet i dag, har vi nok alle hatt i århundrer tilbake.

;)

I biologiboka mi sto det presisert at kongelige har rødt blod ;)

Skrevet

Ja, se der... det finnes til og med svart på hvitt.

Skrevet

Det er nok noen få som nedstammer fra adel fra denne tiden, men svært få eller ingen som nedstammer fra kongehus i denne tiden.

Skrevet

Men visste du at krepsdyr faktisk har blått blod?

Caloni Makaroni
Skrevet

Men visste du at krepsdyr faktisk har blått blod?

Jepp! Det var i den forbindelse det sto i biologiboka. Kongekrabber har blått blod, sto det. Og så litt humoristisk ved siden av, at kongefamilien -ikke- har det.

Skrevet

Hvis du kan regne f eks blekksprut og hummer for nordmenn. De har lyseblått blod. De har ikke hemoglobin, men cyanoglobin. De transporterer oksygen med hjelp av kobber, mens vi med hemoglobin bruker jern. Kobber er en veldig dårlig oksygentranportør rent kjemisk, derfor blir blekkspruter fort slitne.

:-)

Skrevet

Jepp! Det var i den forbindelse det sto i biologiboka. Kongekrabber har blått blod, sto det. Og så litt humoristisk ved siden av, at kongefamilien -ikke- har det.

Men vet du opprinnelsen til _uttrykket_ blått blod på folk av høyere byrd?

Gjest Signert
Skrevet

Hvis du kan regne f eks blekksprut og hummer for nordmenn. De har lyseblått blod. De har ikke hemoglobin, men cyanoglobin. De transporterer oksygen med hjelp av kobber, mens vi med hemoglobin bruker jern. Kobber er en veldig dårlig oksygentranportør rent kjemisk, derfor blir blekkspruter fort slitne.

:-)

Einstein.

Skrevet

Einstein.

Jeg er mye penere.

Keinstein er bayersk tysk og betyr "ikke hard", altså bestemt - men mottagelig, eller noe sånt.

Gjest Signert
Skrevet

Jeg er mye penere.

Keinstein er bayersk tysk og betyr "ikke hard", altså bestemt - men mottagelig, eller noe sånt.

... flott at du har selvtilliten i orden:)

Caloni Makaroni
Skrevet

Men vet du opprinnelsen til _uttrykket_ blått blod på folk av høyere byrd?

Nei, men jeg har følelsen av at jeg snart finner det ut :D

Skrevet

Nei, men jeg har følelsen av at jeg snart finner det ut :D

Dette er ihverfall den teorien jeg har hørt, at det har noe med at hvite folk av høy rang ble omtalt som å ha "blått blod" av fattige fargede, fordi man kunne se blåfargede blodårer på den hvite huden deres.

Caloni Makaroni
Skrevet

Dette er ihverfall den teorien jeg har hørt, at det har noe med at hvite folk av høy rang ble omtalt som å ha "blått blod" av fattige fargede, fordi man kunne se blåfargede blodårer på den hvite huden deres.

Oh...kanskje det? Man finner sikkert noe om man googler, men jeg gidder ikke ;)

Skrevet

Oh...kanskje det? Man finner sikkert noe om man googler, men jeg gidder ikke ;)

Jeg gjorde et spedt forsøk på å google, men ettersom "blått blod" stort sett bare gir artikler om kongelige, ga jeg fort opp;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg gjorde et spedt forsøk på å google, men ettersom "blått blod" stort sett bare gir artikler om kongelige, ga jeg fort opp;-)

Du har nok rett:

"

Det skal etter sigende stamme fra arabere som hadde kontakt med spanske adelige. På denne tiden var det ekstra fint å være så lys i huden som mulig. Og blodårene til disse bleke europeisk adelige skinte blått gjennom huden. Dette ga araberne grobunn for myten om at de adelige hadde blått blod. Det skal være herfra at påstanden om at det konglige har blått blod skal ha oppstått.

Utrykket blått blod kom fra Spania ("sangre azul")til England rundt 1834, og ble brukt på de adelige og aristokratene. Det var jo særlig disse som var så bleke at blodårene skinte blått lang veg."

http://tinyurl.com/3cwm8r

Skrevet

Du har nok rett:

"

Det skal etter sigende stamme fra arabere som hadde kontakt med spanske adelige. På denne tiden var det ekstra fint å være så lys i huden som mulig. Og blodårene til disse bleke europeisk adelige skinte blått gjennom huden. Dette ga araberne grobunn for myten om at de adelige hadde blått blod. Det skal være herfra at påstanden om at det konglige har blått blod skal ha oppstått.

Utrykket blått blod kom fra Spania ("sangre azul")til England rundt 1834, og ble brukt på de adelige og aristokratene. Det var jo særlig disse som var så bleke at blodårene skinte blått lang veg."

http://tinyurl.com/3cwm8r

Flinke deg! :-) Takk for info:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...