Gå til innhold

toksoplasmose symptomer

Anbefalte innlegg

Gjest amirasen

Er det noen som vet hvordan merker man at en har fått toksoplasmose? Er det bare katter som overfører smitte, eller kan man få det på et annet måte og? Har ingen kontakt med katter, og er veldig nøye med god hygiene på kjøkkenet og alt dette med godt stekt/ kokt og ikke rå kjøtt. Hadde nå i de siste dager litt løs mage, ingen diare, men merket litt forskjell altså.Var ute på fredag og spiste sushi, det var en god og ren restaurant og jeg ba de om å bytte om tunfisk med noe annet, men laks, det spiste jeg. En veninne av meg ble dårlig kort tid etter at vi spiste sushi, kvalm og sånnt, men det kom så fort at jeg tenkte man kan ikke reagere så kjapt på maten, så tror det måtte være noe hun spiste tidligere på dagen. Jeg har ikke merket noe og hadde det helt fint da. Kan rå laks være årsaken til litt løs mage, går det an å bli smittet av toksoplasmose av rå fisk da? Vet det er kanskje litt dumt, men har akkurat ikke så mye peiling om dette. Vet hva jeg skal unngå å spise og det gjør jeg, men leste at det er trygt for gravide å spise sushi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267147-toksoplasmose-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toksoplasmose er ufarlig for voksne, og de fleste som blir smittet får ingen symptomer. Det kan allikevel være farlig for fosteret.

Den eneste måten du kan finne ut om du er smittet, er ved å ta en blodprøve.

Man kan visstnok se på en slik prøve om smitten er ny, eller om man har hatt den i kroppen en god stund (og dermed mest sannsynlig fra før man ble gravid, og dermed ikke er farlig).

Toxoplasmose gir influensalignende symptomer, så det er nok ikke det du har fått :-)

Uansett smittes den ikke fra rå fisk, men fra avføring - særlig fra katter. Men toxo er svært sjeldent i Norge i det hele tatt, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det :-)

Gjest amirasen

Toksoplasmose er ufarlig for voksne, og de fleste som blir smittet får ingen symptomer. Det kan allikevel være farlig for fosteret.

Den eneste måten du kan finne ut om du er smittet, er ved å ta en blodprøve.

Man kan visstnok se på en slik prøve om smitten er ny, eller om man har hatt den i kroppen en god stund (og dermed mest sannsynlig fra før man ble gravid, og dermed ikke er farlig).

Tusen takk dere begge :) tror jeg blir litt overbekymret nå for tiden, håper det går over når jeg er litt lengre på vei( 7+2 i dag)og det verste fare er over.. Takk skal dere ha og fortsatt god søndag:)

NB sushi er ikke 100 % trygt, men sannsynligheten for å bli syk er veldig liten. Det man da frykter er listeria, som ikke blir ødelagt ved frysing. Hadde syyyyyykt lyst på sushi i siste svangerskap, dro nesten rett fra føden for å kjøpe :-)

Men det er altså ganske sjelden man får det i Norge.

Jeg bekymret meg også over toksoplasmose, særlig i siste svangerskap da jeg skulle til Egypt. Da tok jeg en test på forhånd, som faktisk viste at jeg HADDE vært smittet en gang før (da trengte jeg ikke å bekymre meg mer over det). Det er ikke SÅ sjelden man får det! Aner ikke når, men vi hadde jo katt da jeg var liten...

Lykke til, det går nok bra!

Gjest amirasen

NB sushi er ikke 100 % trygt, men sannsynligheten for å bli syk er veldig liten. Det man da frykter er listeria, som ikke blir ødelagt ved frysing. Hadde syyyyyykt lyst på sushi i siste svangerskap, dro nesten rett fra føden for å kjøpe :-)

Men det er altså ganske sjelden man får det i Norge.

Jeg bekymret meg også over toksoplasmose, særlig i siste svangerskap da jeg skulle til Egypt. Da tok jeg en test på forhånd, som faktisk viste at jeg HADDE vært smittet en gang før (da trengte jeg ikke å bekymre meg mer over det). Det er ikke SÅ sjelden man får det! Aner ikke når, men vi hadde jo katt da jeg var liten...

Lykke til, det går nok bra!

Dette at å spise sushi er trygt leste jeg på mattilsynet.no/kvinner/graviditet. Der stod det at gravide kan spise sushi , men skal unngå fersk tunfisk. Da regner jeg med de vet hva de snakker om. Men takk for svaret uansett:)

Annonse

Dette at å spise sushi er trygt leste jeg på mattilsynet.no/kvinner/graviditet. Der stod det at gravide kan spise sushi , men skal unngå fersk tunfisk. Da regner jeg med de vet hva de snakker om. Men takk for svaret uansett:)

Om man googler rundt (eller leter på andre vis) finner man mange seriøse som sier det er trygt og mange seriøse som sier det kan medføre risiko. Vi får bare ta et valg... Risikoen er ihvertfall ikke stor.

Men det er sant at fersk tunfisk ikke er bra for gravide, dette pga kvikksølv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...