Gå til innhold

Dere med uduglige ektemenn

Anbefalte innlegg

Mannen min hogger ved og ordner det meste med vedfyringa. (Jeg henter ferdig kløyvd stablet ved i boden - han henter trær i skauen). Han måker snø, strør, graver i hagen, luker, kjører søppel, pusser opp, maler huset, etc etc.

Jeg ordner dermed gladelig det meste av husarbeidet med unntak av støvsuging av tepper.

Likestilling er vel og bra det, men jeg har ikke noe ønske om å måke snø i timesvis. Da vasker jeg heller klær, for å si det sånn.

Men; det skal han ha. I perioder hvor jeg ikke har hatt mulighet til å gjøre min del, gjør han begges. Uten å mukke.

Fornøyd med gubben min jeg.

Enig med deg, citygirl.

Vi har også ganske tradisjonell fordeling av oppgavene hjemme, og begge er fornøyde med å ha det sånn.

Jeg er også kjempefornøyd med samboeren og alt han gjør, og han er like fornøyd med meg og det jeg gjør. :-)

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

14

• morsan

5

• amber sun

4

• citygirl

4

Mest aktive i denne tråden

Enig med deg, citygirl.

Vi har også ganske tradisjonell fordeling av oppgavene hjemme, og begge er fornøyde med å ha det sånn.

Jeg er også kjempefornøyd med samboeren og alt han gjør, og han er like fornøyd med meg og det jeg gjør. :-)

Jeg har noen venninner som synes jeg er gammeldags. Men de måker heller ikke snø;-)

Jeg visste ikke om dette før vi flyttet sammen. Da hadde vi allerede vært sammen i over ett år. Mammaen hans elsket å slave for ham da han bodde hjemme... det måtte jeg betale dyrt for :(

Jeg maser og maser... men føler ikk det hjelper noe særlig. Jeg gir ham sjangs en stund til, for det orker jeg jo faktisk :) Men skjerper han seg ikke, må jeg nesten begynne med trusler for at det skal hjelpe :(

Gjest Princess Peach

Jeg visste ikke om dette før vi flyttet sammen. Da hadde vi allerede vært sammen i over ett år. Mammaen hans elsket å slave for ham da han bodde hjemme... det måtte jeg betale dyrt for :(

Jeg maser og maser... men føler ikk det hjelper noe særlig. Jeg gir ham sjangs en stund til, for det orker jeg jo faktisk :) Men skjerper han seg ikke, må jeg nesten begynne med trusler for at det skal hjelpe :(

Du er alt for snill. Synes du burde satt ultimatum for lenge siden overfor denne slasken.

Se, derfor mener jeg at man godt kan flytte sammen etter noen måneder sammen, imens all synes det er så tidlig. Er fyren et røkkel å bo sammen med, så er det vel like greit å finne ut av det først som sist!

Annonse

Gjest Princess Peach

Hva ville du sagt?

Det er vanskelig å vite, jeg vet ikke alle detaljene. Men etter hva Solsikkefrø har fortalt i ulike tråder her på dol, tror jeg ikke det blir lett å "oppdra" samboeren hennes. Han høres utrolig bortskjemt ut, og trenger kanskje en sterk vekker for å skjerpe seg.

Gjest Ulvinnen

Min mann er så langt i fra udugelig, så jeg vet ikke om jeg tør å svare ;-)

Derimot så har jeg erfart forandringer jeg ikke hadde forventet. Før vi fikk barn, så delte vi 50/50 på alt slags arbeid, og det regnet jeg med at vi kom til å fortsette med. Det var mannen min som først ønsket seg barn, så han var veldig motivert for papparollen.

Det som forundret meg, var at det viste seg at han ikke var så flink til å se når barna måtte ha nye klær og å følge opp all slags småting de måtte ha med til barnehagen og senere skole. Han er absolutt en flink far, men jeg har tatt den største andelen av omsorgsbiten.

Etter hvert har vi også glidd mer inn i tradisjonelle kjønnsroller, noe mitt yngre (kvinnesakskvinne) jeg aldri hadde trodd var mulig.

Min mann gjør fortsatt husarbeid, men han tar mindre andel enn meg, og jeg har sluttet helt med å skifte hjul på bilen og den type ting.

Det er vel noe med at vi har oppdaget at vi ikke er like flinke til alt, og har fordelt arbeidsoppgavene mellom oss etter evner og interesser.

Mannen min hogger ved og ordner det meste med vedfyringa. (Jeg henter ferdig kløyvd stablet ved i boden - han henter trær i skauen). Han måker snø, strør, graver i hagen, luker, kjører søppel, pusser opp, maler huset, etc etc.

Jeg ordner dermed gladelig det meste av husarbeidet med unntak av støvsuging av tepper.

Likestilling er vel og bra det, men jeg har ikke noe ønske om å måke snø i timesvis. Da vasker jeg heller klær, for å si det sånn.

Men; det skal han ha. I perioder hvor jeg ikke har hatt mulighet til å gjøre min del, gjør han begges. Uten å mukke.

Fornøyd med gubben min jeg.

Det handler jo ikke om at absolutt alle oppgaver skal deles i to, men mer at begge skal oppleve en rettferdig ardbeidsmengde totalt. Så får hvert enkelt par finne ut hvem som gjør hva og hvor ofte.

Jeg vasker, han rydder. Jeg maler inne, han maler ute. Klesvask hater vi begge to, så den deler vi på. ;o)

Gjest Ulvinnen

Jepp, jeg er i slutten av 20-årene, vi ble sammen da jeg var 18 og han var 21.

Må jo være et bra forhold siden vi har holdt sammen gjennom alle de årene jeg har bodd hjemmefra pga skolegang. Eller kanskje akkurat derfor, så har vi ikke rukket å gå lei av hverandre. ;)

Det som blir spennende, er hva som skjer hvis dere får barn en gang. Om rollene da forandres eller ikke.

Gjest Ulvinnen

Ja, men det ser ikke ut til at det kommer til å skje med det første.

Jobber dere med saken? Husk at når dere har prøvd i et år, så er tiden inne til å begynne med utredning. Det er noe herk, men kan være en langvarig affære, så det er like godt å komme i gang.

Annonse

Det handler jo ikke om at absolutt alle oppgaver skal deles i to, men mer at begge skal oppleve en rettferdig ardbeidsmengde totalt. Så får hvert enkelt par finne ut hvem som gjør hva og hvor ofte.

Jeg vasker, han rydder. Jeg maler inne, han maler ute. Klesvask hater vi begge to, så den deler vi på. ;o)

Det er mange måter å fordele på:-)

Jeg er happy for å slippe det fysisk tunge arbeidet.

Gjest Princess Peach

Jobber dere med saken? Husk at når dere har prøvd i et år, så er tiden inne til å begynne med utredning. Det er noe herk, men kan være en langvarig affære, så det er like godt å komme i gang.

Ja, vet det, men orker ikke akkurat nå.

Gjest Ulvinnen

Må alle absolutt ha unger, da?

Nei, det var derfor jeg begynte med å si: Hvis dere får barn en gang.

Ut i fra svaret ditt, så tolket jeg det sånn at dere ønsker barn, og prøver å få det.

Det er mange som ikke kan eller ikke vil ha barn. Jeg tror ikke at barn er et nødvendig kriterium for å ha et godt liv. Men når man veldig sterkt ønsker seg barn og ikke kan få det, så skaper det et stort savn i tilværelsen.

Gjest Princess Peach

Nei, det var derfor jeg begynte med å si: Hvis dere får barn en gang.

Ut i fra svaret ditt, så tolket jeg det sånn at dere ønsker barn, og prøver å få det.

Det er mange som ikke kan eller ikke vil ha barn. Jeg tror ikke at barn er et nødvendig kriterium for å ha et godt liv. Men når man veldig sterkt ønsker seg barn og ikke kan få det, så skaper det et stort savn i tilværelsen.

Jeg tror han ønsker seg barn litt mer enn meg, men det er ikke et stort tema. Da det ikke klaffet det året vi prøvde, ble vi bare enige om å vente litt.

Gjest Ulvinnen

Jeg tror han ønsker seg barn litt mer enn meg, men det er ikke et stort tema. Da det ikke klaffet det året vi prøvde, ble vi bare enige om å vente litt.

Men da driver dere ikke å lengter etter barn, siden det var så enkelt å bli enige om å vente litt.

Så da er du ikke der jeg trodde, og trenger ikke råd og formaninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...