Gjest Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har hatt Herpes 1 på kjønnsorganene i noen år. Min mann fikk sitt første utbrudd for ca. 6 uker siden. Jeg har ikke hatt merkbare utbrudd de siste månedene. I følge legen så varer det første utbrudden normalt 2-3 uker, men han er fortsatt ikke fri for sår. Det kan se ut som det begynte å roe seg, men at det nå har blusset opp igjen. Han tok medisider de første dagene. Vi har hatt sex de siste 2-3 ukene, men som regel med kondom. Hva kan være årsaken til at han fortsatt ikke er fri for sår? Kan det være fordi vi har hatt sex at det har blusset opp igjen? Er dette normalt? Hva bør vi gjøre? Vanskelig å være avhold i mange uker/måneder fremover dersom det er svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267246-herpesutbrudd-varighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det er riktig at førsteutbrudet varer vanligvis 2-3 uker, men det er en betydelig vartiasjon. Hos noen går det over i løpet av få dager, hos andre kan det vare i flere uker. Jeg er imidlertid enig med deg om at 6 uker er ganske lenge. Du sier ingenting om hvorvidt han har normal immunforsvar ellers (håndterer infeksjoner greit vanligvis): Det hender at folk med noe svekket immunforsvar har utbrudd som varer ekstra lenge. Antiherpes medisiner hjelper som regel for å forkorte forløpet, spesielt ved førstegangsutbrudd, men da bør det tas tidlig. Jeg har lite tro på at sex med kondom påvirker nevneverdig forløpet. Sex uten bør kanskje ikke praktiseres så lenge han har utbrudd, direkte mekanisk påvirkning (gnissing, etc) kan midlertidig forverre symptomene. Om de påvirker det totale forløpet har jeg som sag lite tro på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267246-herpesutbrudd-varighet/#findComment-2158355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.