Gå til innhold

Hva er utroskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

24

• PieLill

16

• Babette

9

• ShitDiddelyDo

8

Utroskap er i utgangspunktet noe vi gjør som partneren ikke aksepterer.

Men det også er en sannhet med modifikasjoner. Hvis en partner er oversjalu så er det jo nok at partneren danser med en annen. Så derfor stemmer det ikke helt det jeg nevnte over. Men kanskje si, innen for visse grenser. Noe gråsoner vil det alltid være.

Gjest Ulvinnen

Etter min mening:

Det å forelske seg i en annen: Ikke utroskap.

Sex: Utroskap.

Klining/roting: Utroskap.

Sove i samme seng som en mann, som jeg ser en debatt om under her: Ikke utroskap, men avhengig av situasjonen kan det være tillitsbrudd og over streken.

Du verden, jeg er enig i samtlige punkt med deg her :)

Det vil si, jeg vet ikke om jeg vil kalle roting for utroskap, men det er en fullstendig uakseptabel handling.

Gjest Ulvinnen

Det er mye som er brudd på tillit, uten at det dermed er utroskap.

Og det er ting som ville vært mer utilgivelig i et forhold, enn et enkelt samleie uten noe mer følelser "involvert".

Troskapen skal være på flere områder, ikke bare det seksuelle.

Jeg tror ikke på samleie uten følelser. "Jeg hadde sex med en annen, men det betød ikke noe" er en floskel som ikke hadde funket på meg.

Det er andre ting enn utroskap som kan være fullstendig ødeleggende for et ekteskap, men men utroskap er en av dem.

Annonse

Gjest Ulvinnen

Et platonisk forhold, er et forhold mellom to mennesker basert på kjærlighet og respekt, men uten seksuelle undertoner. Uttrykket kommer etter filosofen Platon, som hadde slike forhold med mange av sine lærere og elever...

Som jeg skrev, så vet jeg hva opprinnelsen til platonsk kjærlighet er. For Platon var det den opphøyde, perfekte kjærligheten.

Men når langhals brukte det uttrykket "platonsk forhold" som en beskrivelse overfor en annen person enn partneren, så skjønte jeg ikke hva han la i det. Om det bare var vennskap, arbeidsfelleskap, seksuell spenning, eller hva.

ShitDiddelyDo

Du verden, jeg er enig i samtlige punkt med deg her :)

Det vil si, jeg vet ikke om jeg vil kalle roting for utroskap, men det er en fullstendig uakseptabel handling.

Utroskap er en definisjonssak, og enkelte anser jo ikke engang sex som utroskap.

For min del ville jeg nok (tror jeg) ansett roting som utroskap.

Men det ville ikke nødvendigvis vært dumpegrunn.

Sex er dumpegrunn. Om så dama er gravid med mitt barn og vi skal gifte oss, og hun var så dritings at hun ikke visste hva hun gjorde.

Jeg vil ikke ha noen som ikke vet hva de gjør i fylla. Sånne er farlige å ha i hus. Hadde ikke turt å sove uten å gjemme alle spisse gjenstander.

Gjest Ulvinnen

Utroskap er en definisjonssak, og enkelte anser jo ikke engang sex som utroskap.

For min del ville jeg nok (tror jeg) ansett roting som utroskap.

Men det ville ikke nødvendigvis vært dumpegrunn.

Sex er dumpegrunn. Om så dama er gravid med mitt barn og vi skal gifte oss, og hun var så dritings at hun ikke visste hva hun gjorde.

Jeg vil ikke ha noen som ikke vet hva de gjør i fylla. Sånne er farlige å ha i hus. Hadde ikke turt å sove uten å gjemme alle spisse gjenstander.

Sex er dumpegrunn for meg også, eller rettere sagt: skilsmissegrunn.

Gjest Ulvinnen

Jeg er faktisk enig i det som står der jeg også.

Et kyss, en klem et blikk, det kan bety alt eller ingenting. Men frivillig kontakt av kjønnslig karakter er alltid utroskap.

Og når man har den definisjonen, så er det en grei sak å forholde seg til.

Gjest Ulvinnen

Utroskap er i utgangspunktet noe vi gjør som partneren ikke aksepterer.

Men det også er en sannhet med modifikasjoner. Hvis en partner er oversjalu så er det jo nok at partneren danser med en annen. Så derfor stemmer det ikke helt det jeg nevnte over. Men kanskje si, innen for visse grenser. Noe gråsoner vil det alltid være.

"Utroskap er i utgangspunktet noe vi gjør som partneren ikke aksepterer."

Det er litt mer enn det, føler jeg. Det går også på egne holdninger. Om min mann hadde syntes at en tilfeldig omgang i høyet med en ukjent for meg var akseptabelt, så hadde likefullt jeg ment at jeg var utro.

Det er litt mer enn det, føler jeg. Det går også på egne holdninger. Om min mann hadde syntes at en tilfeldig omgang i høyet med en ukjent for meg var akseptabelt, så hadde likefullt jeg ment at jeg var utro.

Tja, du hadde jo ikke vært det. Du hadde ikke vært utro, men om du hadde ville gjort det er jo en helt annen sak.

Nå må jeg stikke og trene:-)

Gjest Ulvinnen

Det er mange handlinger som man kan anse som uakseptable, uten at handlingen dermed regnes som "utroskap".

Jeg synes det hæres merkelig ut at man skal klassifisere et kyss f eks som "utroskap", og dermed kunne svare "ja" på en spørreundersøkelse "har du vært utro?". Hvis det er slikt som kyss, sitte på fanget osv som fyller opp utroskapsprosenten, så ville jeg blitt overrasket! :-)

Men hamdlingen kan likefullt være uakseptabel.

Jeg er enig i at en uakseptabel handling ikke trenger å være det samme som utroskap. Jeg hadde ikke likt at min mann kysset en annen på munnen, men jeg ville ikke kalle det utroskap.

Annonse

...og det er litt mindre.

Jeg hadde f.eks. aldri akseptert at partneren brukte hele lønnen sin på øl, og drakk seg full hver dag.

Men utroskap er det ikke.

Jeg tror ikke på samleie uten følelser. "Jeg hadde sex med en annen, men det betød ikke noe" er en floskel som ikke hadde funket på meg.

Det er andre ting enn utroskap som kan være fullstendig ødeleggende for et ekteskap, men men utroskap er en av dem.

Jeg lurer stadig vekk på:

Hvis det ikke betydde noe, hvorfor pokker gjorde de det da?

mvh

En kan ha samleie med noen uten at det er følelser inne i bildet, med mindre du regner rent begjær som følelser for hverandre. Men begjær er jo ren kåtskap, som kan komme både med og uten andre følelser tilstede.

Sex med en annen er utroskap. Det er heller ikke greit med roting, klining, kyssing osv.

Sovne med klær ved siden av hverandre er vel noe som kan skje uten at jeg hadde tatt på vei av den grunn, men kosing i håret og på kroppen mens en ligger sånn, (jf i tråden nedenfor), hadde jeg ikke syns var greit, men heller ikke sett på som utroskap - så sant partneren stoppet det før det gikk lenger.

har jeg svart på alt nå tro? Ja, tror det. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...