Gjest Da var vi der og desverre Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Samboere i 8 år med et barn sliter nå skikkelig. Hverdagen preges av irritasjon og krangling over filleting. Et eksempel: han skulle se reprisen av cæsar i går, så ble vi sittende og snakke, så blir han sint og skjeller meg ut fordi han hadde glemt å se det. Så sånn er ståa, ikke bra. Jeg kan klikke p han fordi han ikke har tørket av kjeøkkenbenken. Så er ikke bedre jeg. Vi er hele tiden irriterte og slitne og vil helst finne på noe annet enn å være sammen. Jeg mener jeg har prøvd en del ting da. F.eks ba jeg han ut på middag en dag forrige uke og hadde ordnet barnevakt. Vi går ut og spiser, og rett etter maten ber han om regninga og spør om vi skal hjem?? Spør om han ikke vil gå et annet sted å drikke kaffe og ta et kakestykke, men nei, han var sliten. Han sier også at han har prøvd, men han kjøper bare ting til emg. og det hjelper lite på følelsene mellom oss. Ting er bare ting. Når jeg snakker til han om "livet mitt" (jobben, venner osv.) så hører han aldri etter. Sitter foran pc eller tv og sier "hæ"? etter 10 min. Fryktelig sårende! I går tok jeg opp at dette ikke går, og han mener det samme. Han sa at vi kanskje har det bedre fra hverandre. Og tanken virker befriende. Aldri rotehus pga. han og bare barnet vårt å stelle for. Han er til tider et barn selv. men når ejg tenkte over hvordan livet uten han ville bli så vil jeg ikke det heller. Vil gi forholdet en sjans, og synes barnet vårt fortjener at vi ikke gir opp pga. bagatellkrangler. Når vi ikke er i en sånn dump som nå har vi det gøy sammen, og vi elsker hverandre. Savner han når han er borte fra meg eller omvendt. Hvordan lære oss å leve med hverandre igjen? Hvordan lære oss å respektere hverandre mer? (for det er nesten borte nå med enkelte kommentarer og handlinger). Hvordan gi hverandre mer overkudd og lyst til å komme hjem til den andre parten? Kjærligheten er der, den synes bare ikke akkurat nå. Han sa han elsker meg, men sa at det hjelper lite å elske noen hvis man ikke kan leve sammen. Vi har da klart oss fint i 8 år! Jeg vil i hvert fall ikke gi opp så lett. Vi ønsker råd fra noen som har vært i dumpa og kommet på beina. Samlivsrådgivning vil vi vente med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bob le cab Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Er der nå. Midt i for å si det sånn. Har full forståelse for problemene deres. Har dessverre ikke noen gjennomprøvde anbefalinger. Snakk med andre, gjerne sakkyndige hvis dere vil løse det. Jeg syns mange gir for lett opp, men det er jeg (har ikke helt gitt opp ennå). Jeg har begynt å regne på kostnadene ved å "gi" opp. Begynt å tenke igjennom konsekventene. Ikke hyggelig, men kanskje det som trengs. Nei, det er ikke lett dette her. Lykke til ihvertfall, uansett hva du/dere velger. La ikke barnet lide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/#findComment-2160268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare noen tanker fra meg Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 det første jeg kommer på er at dere må være villige til å sette av tid til hverandre. Her ligger ansvaret på dere begge. Dere kan avtale at dere skal samles rundt middagsbordet og ikke ha på tv. Dere bør også avtale alenesamtaler etter at barnet har lagt seg, dere slår av pc og tv og tar opp problemer og diskuterer hvordan dere kan løse det sammen. Dersom det blir kjefting under Hotell Cæsar kan du si fra at dersom han har noe på hjertet kan han ta det opp på kveldssamtalen. Hvis dere deler arbeidsoppgavene mellom hverandre, og han tar ansvar for kjøkkenbenken, synes jeg ikke du har noe med å legge deg oppi hvordan og når han gjør dette. Hvis dere er uenige om hygienen er dette noe dere bør diskutere i fred og ro under kveldssamtalen. Det jeg vil frem til er vel at dere begge går inn for å stoppe følelsesutbrudd, og setter av tid til å snakke om frustrasjoner på en rasjonell og saklig måte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/#findComment-2160286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare noen tanker fra meg Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 det første jeg kommer på er at dere må være villige til å sette av tid til hverandre. Her ligger ansvaret på dere begge. Dere kan avtale at dere skal samles rundt middagsbordet og ikke ha på tv. Dere bør også avtale alenesamtaler etter at barnet har lagt seg, dere slår av pc og tv og tar opp problemer og diskuterer hvordan dere kan løse det sammen. Dersom det blir kjefting under Hotell Cæsar kan du si fra at dersom han har noe på hjertet kan han ta det opp på kveldssamtalen. Hvis dere deler arbeidsoppgavene mellom hverandre, og han tar ansvar for kjøkkenbenken, synes jeg ikke du har noe med å legge deg oppi hvordan og når han gjør dette. Hvis dere er uenige om hygienen er dette noe dere bør diskutere i fred og ro under kveldssamtalen. Det jeg vil frem til er vel at dere begge går inn for å stoppe følelsesutbrudd, og setter av tid til å snakke om frustrasjoner på en rasjonell og saklig måte Bare en ting til, måten man krangler på er ofte det viktigste. Prøv å ikke gå til personangrep, eller si sårende ting til hverandre. Prøv å unngå å tillegne motparten meninger og følelser. I stedet for å si noe sånt som -"du hører aldri på meg når jeg snakker med deg", kan du si -" jeg synes det er vanskelig å snakke med deg når du har på tv, eller pc. Jeg vil gjerne at du setter av litt tid til å snakke med meg en gang i løpet av kvelden" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/#findComment-2160296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nickløs - for øyeblikket Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Tja, vi har vel vært i den dumpa der vi også,- og kommet opp igjen. Men det er vel litt mer på det jevne enn i begynnelsen,- den stooore forelskelsen går jo _litt_ over med tiden. Krever ikke at alt skal være fantastisk lenger,- det er helt greit at det er "greit". Nå har jo vi vært sammen over dobbelt så lenge som dere. Og dere har kanskje hatt et avbrudd inn imelleom, har dere ikke? (eller husker jeg feil,- orker ikke å gå tilbake til innlegget igjen og sjekke...) Tror ikke det er lurt å presse fram en reaksjon ved å på død og liv å måtte snakke ut akkurat med en gang...hvis han er uvillig til det. I alle fall ikke hvis det er deg som ønsker å prøve å fortsette litt lenger. Høres jo ut som om han gubben din er litt ...umoden? Altså, en voksen mann tilte for å gå glipp av ...en Cæsar-episode? Og du, kanskje du bør prøve å senke kravene til perfekt husarbeid, høres det ut som. Hvis du kjefter på ham for ikke å tørke av benken. Og som ser det positive i å bo alene at han ikke skal rote for deg... ER han virkelig så rotete, eller er det deg som er for petimeter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/#findComment-2161720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akicha Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hvorfor vil dere vente med samlivsterapeut? Hva er poenget med det? Hvorfor ikke søke hjelp av noen som faktisk har erfaring med å løse nettopp slike situasjoner som dere sliter med. Hvor lenge skal dere slite? Og hvor lenge blir samboeren din hos deg? Har han ikke allerede sagt at han ser enden på visa allerede? DET er et faresignal!! Slik jeg leser innlegget ditt er dere veldig klare for å få hjelp av noen andre. Hva har dere å tape? Venter du for lenge har toget gått! Jeg skriver forsåvidt av egen erfaring. Vi kom inn i en veldig dårlig og vond sirker som besto av mye irritasjon over den andre, krangling og elendig kommunikasjon. Ved hjelp av familievernkontoret og stor egeninnsats på bakgrunn av terapien der, så kom vi oss over kneika. Vi har fremdeles timer innimellom fordi vi syns det er veldig positivt for oss å komme dit og snakke sammen med innspill fra terapeuten vår. Jeg ser ikke NOEN gode argumenter for å vente. Syns du skal ringe i morgen og bestille time. Kanskje er det lang ventetid- så greit å bare komme i gang. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267593-r%C3%A5d-for-%C3%A5-fikse-et-samboerforhold-og-gi-hverandre-overskudd/#findComment-2163964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.