Gå til innhold

taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Gjest carina
Skrevet

har legen taushetsplikt i alle tilfeller når man er under 18 år?

kan leververdiene bli for høye om man har bulimi, eller kan dette oppdages på blodprøver?

hva med alkohol (6-8 øl nesten hver helg +++ drinker og sånne ting )? er eddik like sterkt som alkohol? kan det gå utover leveren?

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære carina! Vanligvis har legen taushetsplikt overfor enhver pasient,men ved visse, spesielle tilfeller kan foreldre varsles. Dette gjøres ikke ofte , men selvsagt avhengig av situasjonen; dersom barnet er mellom 14-16 år varsles foreldre som regel hyppigere enn i aldersgruppen 16-18 år. I denne gruppen skal det som regel svært tungtveiende årsaker til for at en lege velger å informere foreldrene uten pasientens samtykke. Legen prøver så langt det er mulig å få samtykke av pasienten til f.eks å fortelle noe til foreldrene. Når det gjelder leverenzymer ser vi relativt ofte en økning av serumverdiene ved spiseforstyrrelser samtidig som det eksisterer en viss risiko for utvikling av fettlever og skrumplever som ved misbruk av alkohol. Jeg vet ikke helt hva du mener når du spør om edikkens virkning på leveren. Ved vanlig forbruk av edikk kan jeg ikke se at dette kan gi noen forhøyete leververdier forutsatt normal kost og adferd.

Skrevet

Er du under 16 år skal foreldrene dine normalt informeres. Er du over 16 år, har legen taushetsplikt også overfor foreldrene dine. Det skal veldig sterke grunner til for å bryte taushetsplikten.

Skrevet

Nå skal jeg ikke utelukke at det er enkelte forskjeller mellom situasjonen for psykologer og leger, men du kan ta en kikk på hva NHD ved en tidligere anledning har skrevet om dette:

http://forum.doktoronline.no/mp/forum/article?_cmd=screen&id=259587

Jeg støtter Singularity. Les det NHD har skrevet. Det er klart, opplysende og korrekt. :-)

Og forresten: det gjelder samme regler for taushetsplikt både for leger, psykologer og annet helsepersonell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...