Gå til innhold

Særeie - urettferdig?

Anbefalte innlegg

Gjest dum og utnyttet?

Vi har vært gift i 5 år, har 2 små barn, og det er en ting som "gnager" meg; det at vi begge jobber - jeg jobber ca. 70 % p.g.a. små barn hjemme, men han har særeie på huset og bruker sin lønn til å betale på det + forsikringer. Min lønn går med til å betale mat (som man jo ikke har noe igjen for senere....) og div. forbruksregninger. Dette føles litt urettferdig. Jeg har tatt opp dette med min mann, men han vil ikke forstå! Dette har blitt en ekteskapelig belastning, p.g.a. at jeg føler at vi ikke jobber sammen mot et felles mål, men mot hans mål. Om 15 år så kan han jo bare be meg flytte ut - og da står jeg på bar bakke, mens han har fått betalt ned på gjeld og "spart" betydelige beløp.

Jeg syns dette er blodig urettferdig, men han vil som sagt ikke høre.

Takknemlig for synspunkter og forslag.

Hilsen "tråkket på"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26764-s%C3%A6reie-urettferdig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjerringskinn

Dette høres utvilsomt litt sært ut! Hva skyldes det at huset står på han? Hadde han det fra før av, eller...?

Jeg hadde ikke godtatt en slik ordning. Har du prøvd å spørre han om hva han hadde synes om situasjonen hadde vært motsatt, du hadde eid huset og han hadde betalt forbruk?

Det virker urimelig at han gjør kapitalinvestering og du ikke har noe. Han bør i såfall bidra med halvparten av løpende utgifter, så kan du bruke det du sparer på å investere i f.eks en leilighet!

Er helt enig med deg om at ekteskap skal være samarbeid mot felles mål, ikke som i ditt tilfelle at den ene bygger opp formue på den andres bekostining.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Slik som du beskriver din okonomiske situasjon, er jeg enig at det kan virke urettferdig. Jeg vil raade deg til aa snakke med en jurist om saken, siden din mann ikke er lydhoer for dine synspunkter. Fortell han at du vil raadfore deg med andre, saa gaar du ikke bak hans rygg.

Du kan faa mye info og raad om hva du kan gjore i fremtiden, paa en time hos en jurist.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Slik som du beskriver din okonomiske situasjon, er jeg enig at det kan virke urettferdig. Jeg vil raade deg til aa snakke med en jurist om saken, siden din mann ikke er lydhoer for dine synspunkter. Fortell han at du vil raadfore deg med andre, saa gaar du ikke bak hans rygg.

Du kan faa mye info og raad om hva du kan gjore i fremtiden, paa en time hos en jurist.

Gjest dum og utnyttet? 2

Dette høres utvilsomt litt sært ut! Hva skyldes det at huset står på han? Hadde han det fra før av, eller...?

Jeg hadde ikke godtatt en slik ordning. Har du prøvd å spørre han om hva han hadde synes om situasjonen hadde vært motsatt, du hadde eid huset og han hadde betalt forbruk?

Det virker urimelig at han gjør kapitalinvestering og du ikke har noe. Han bør i såfall bidra med halvparten av løpende utgifter, så kan du bruke det du sparer på å investere i f.eks en leilighet!

Er helt enig med deg om at ekteskap skal være samarbeid mot felles mål, ikke som i ditt tilfelle at den ene bygger opp formue på den andres bekostining.

takk for svar! Du lurer på hvorfor huset står på han. Det er fordi at huset var i hans familie før (det er ikke noe spesielt hverken stort el. fint) og han fikk kjøpe det rimelig. Etter det har vi bygget på det så det har doblet sin verdi.

dum og utnyttet 2

Annonse

• 2 uker senere...

takk for svar! Du lurer på hvorfor huset står på han. Det er fordi at huset var i hans familie før (det er ikke noe spesielt hverken stort el. fint) og han fikk kjøpe det rimelig. Etter det har vi bygget på det så det har doblet sin verdi.

dum og utnyttet 2

Heisann!

Du har krav på vederlag for det han har brukt av "felles" midler til å øke særeiemidler. (Er kun huset særeie, er all lønn felleseie, din og hans) Vanlige vedlikeholdsutgifter osv. må du godta, men påbygginger hvor han har brukt deres felles midler (dvs lønn) til å øke verdien av særeien, mens du har betalt mat, har du krav på vederlag for. Så helt på bar bakke blir du ikke, men det er vel heller tvilsomt at det blir "krone for krone" dessverre.. (vederlag får du selvfølgelig kun ved en evt. skilsmisse el. Du kan ikke kreve det nå)

Det høres litt kynisk ut, men begynn å samle litt på kvitteringer osv, slik at du har en viss oversikt over hvor mye du bruker på mat, i forhold til hvor mye han bruker på huset sitt. Hvis du betaler maten osv, slik at han kan betale på huset sitt (gjelder også nedbetaling av lån osv) - så skal du ha noe igjen for det. (Hvis han tjener mye mer enn deg, kan det bli litt annerledes. Mindre vederlag el)

Ved skjevdeling (dvs felleseie, men han har eks arvet huset) - så kunne en påbygging finansiert av begge, føre til at du ble sameier i huset. Da ville en verdiøkning på huset på grunn av denne påbyggingen skulle deles. Iallfall.. jeg husker rett og slett ikke helt om det blir det med særeie, men det er iallfall sikkert at du har krav på noe igjen for de midlene du har skutt inn i huset, evt. muliggjort ved å betale regninger osv, at han har kunnet skutt inn..

Et lite tips: kjøp deg et særtrykk av ekteskapsloven, hvis du ikke har en lovsamling hjemme. Koster i underkant av 50 kroner, er veldig oversiktelig og greit, og gir svar på en del sånne ting.

Se evt

http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

(kopier, ikke trykk på linken. funker ikke)

Der ligger hele ekteskapsloven.

(http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-014.html#63)

§63:

Har en ektefelle brukt felleseiemidler til å øke verdien av midler som er særeie, ... kan den andre ektefellen kreve vederlag.

Vil råde deg til å snakke med en advokat uansett, jeg, så får du et helt klart svar på det. Da kan du evt. kanskje også få svar på hvor stort et slikt vederlag evt. kan bli.

Jeg håper iallfall det ordner seg! (Du kan jo evt. begynne å bruke vanvittig mye penger på pianoet du har arvet av tanten din el (som du kan kreve skjevdelt). Enten kan det hende han tar et hint, eller så må iallfall han begynne å bruke penger på mat osv han og)

Med vennlig hilsen jusstudenten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...