Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Dette kan høres ut som et litt rart spørsmål, men det er noe eg lurer på. Er no gravid i uke 36 (35+ 2) siden jul har vi hatt liggende ei eske konfekt av typen kong haakon fra freia. Har spist av denne med jevne mellomrom uten å tenke noe videre over det. No var eska snart tom og den nærmet seg utløpsdato, leste da tilfeldigvis bakpå eska på innholdsfortegnelsen og der stod det alkohol som eit av innholda,men ikkje noko om mengde. Eg er no bekymret for at den konfekten eg har spist kan ha skada mitt barn, har selvfølgelig ikkje rørt andre former for alkohol. Prøver å tenke konstruktivt over dette, og kommer da frem til at det kan ikkje vere rare greiene eg evt har fått i meg, men er der grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268125-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ta det helt med ro, det er meget små mengder alkohol i konfekt, sannsynligvis mye mindre enn det er for eksempel i visse typer av hostemedisin som ikke frarådes å bruke i svangerskapet. Man har diskutert om man skulle sette en øvre grense for anbefalt alkoholinntak på for eksempel 3-6 glass vin per uke, men da man ikke har sikre data for om det er helt uskyldig anbefaler man gravide kvinner helt å avstå fra alkohol, noe som er uproblematisk for de aller fleste. I min generasjon som fikk barn på 70-80 tallet (og tidligere generasjoner) hadde man ikke kunnskap om at alkohol kunne være farlig og ingen avsto totalt fra å drikke under graviditet, og det har tilsynelatende ikke gått ut over neste generasjon (men man drakk ikke så mye den gangen, må jeg tilføye). Ny kunnskap medvirker selvsagt at man ikke tar noen sjanser for å skade sitt foster og derfor avstår helt fra alkohol, og det er en klok innstilling. Helt klart, det lille alkohol du kan ha fått med konfekten kan ikke ha skadet ditt foster.

Lykke til med resten av svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268125-svangerskap/#findComment-2171071
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...