Gå til innhold

Medikamenter og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerkula

Jeg har i skjul brukt innsovnngstabletter i nesten 3 år, samt paralgin forte mot ryggsmerter. Nå har vi planer om å bli gravide, men da skal jeg først slutte med alle medisiner. Hvis jeg slutter nå, og blir gravid om noen måneder, vil mitt misbruk da ha noen innvirkning på barnet? Og vil det kunne skape problemer med svangerskapet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268190-medikamenter-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser ikke navn på sovemedisin, så det kan jeg ikke vurdere, men de fleste medikamenter er ute av kroppen i løpet av noen dager. Paralgin forte har vært brukt i graviditet og det er ikke sett fosterskader, men da det inneholder kodein kan det gi abstinens hos den nyfødte og det bør derfor ikke brukes sent i svangerskapet. Det vil også være ute av kroppen ganske raskt, under ett døgn. Så et tidligere misbruk vil ikke ha innvirkning på graviditeten. Hvis du har brukt mye Paralgin forte burde du kanskje sjekke din lever før du blir gravid?

Husk å bruke folat 400 mikrogram daglig i noen måneder før du tenker på bli gravid, det reduserer risiko for ryggmargsmisdannelser hos fosteret.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...