Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 som er redd for at jeg kan ha blitt gravid. I en lang periode hadde jeg regelmessig mens, men ikke de to siste månedene. I forje måned (januar) ventet jeg mensen den 26. men da var den to dager forsinket. Jeg har vanligvis brukt å fått mensen 5 dager tidligere enn den kom i måneden før. Det vil si at jeg venta den igjen 23. februar, men nå er den altså forsinket på tredje dagen. I tillegg har jeg hatt litt vondt i magen de siste dagene. Jeg har ikke hatt direkte ubeskyttet samleie, men han var inni uten kondom uten at vi gjorde noe mer ut av det, han var bare inni liksom. Jeg tar også slankepiller, kan dette være en grunn til at mensen uteblir? Hvor lenge bør jeg vente før jeg eventuelt kontakter lege? Jeg har tenkt å ta en graviditetstest nå en av de nærmeste dagene dersom mensen ikke kommer. Hvor stor er sjansen for at jeg kan ha blitt gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268235-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du slanker deg kan det gå ut over menstruasjonen så den stopper opp, men vanligvis ikke hvis du slanker deg fra overvekt. De er de tynne jenter som går ned i vekt, for eksempel ved sterk trening, som mister menstruasjonen.

En normal syklus regnes på mellom 21 og 35 dager (fra første til første dag), så du er fortatt innen det normale. Hvis du ikke har hatt sædavgang i skjeden er sannsynligheten for graviditet meget liten. Ta en test hvis det er gått mer enn 35 dager, dvs i neste uke. Det er ikke nødvendig å søke lege før det går ca tre måneder uten menstruasjon, forutsatt at testen er negativ og du ikke har andre plager. P-pille er en god prevensjonsmetode og det gir regelmessige menstruasjoner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268235-gravid/#findComment-2167982
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...