Gå til innhold

Svært lange sykluser etter medisinsk abort, er dette vanlig??

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en medisinsk abort 16.oktober. Fikk første mens etter dette 3.desember og andre mens 9.januar. Etter dette har jeg ikke hatt antydning til mens i det hele tatt. Har tatt flere graviditetstester og alle er like negative. Sluttet på p-pille i mai og hadde tre relativt normale sykluser før jeg ble gravid, 38dgr,27dgr,29dgr. Hvordan syklusen var før dette,husker jeg ikke da jeg har gått på p-pille i flere år. Tok innvendig UL for noen år siden, da var alt i skjønneste orden fikk jeg høre. Tok også UL i forbindelse med aborten og hørte hvertfall ikke at noe var galt da...

Er det vanlig med så lange sykluser/manglende sykluser etter en abort? Og når kan jeg såfall regne med at jeg får mens igjen? de jeg kjenner som har vært gjennom det samme har opplevd at syklusen har blitt relativt stabil med engang.. Dette er veldig frustrerende og jeg begynner å bli redd for at noe er galt med kroppen min, at jeg har en hormonforstyrrelse av noe slag... Er det noe jeg kan gjøre for å rydde opp i syklusen min?? Røyker ikke, drikker moderate mengder alkohol. Er 168 høy og veier 56kg. Har normal hud, noen få hår på haka (primært lyse, noen få mørkere) men ellers vanlig hårvekst.. Går ikke på noen medisiner. Har relativt jevn døgnrytme og har det bra i hverdagen. Har det noen hensikt med en ny innvendig UL? Sluttet i utgangspunktet på p-piller for å få i gang syklusen igjen, endte med abort fordi det ble full krangel på hjemmebane.. Håper du har noen gode råd til meg :-)Begynner å bli rimelig oppgitt.....

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En abort vil ikke påvirke fremtidige menstruasjoner (ut over den første etter aborten som kan komme til ulik tid).

Det kan være kluss med hormonene som du er inne på. Tilstanden PCOS er vanligste årsaken til uregelmessige menstruasjoner i din alder, men det virker ikke som du har andre tegn på tilstanden som medfører manglende eller sjeldne eggløsninger, og derfor ofte sjeldne menstruasjoner. Hvis du ikke har fått menstruasjon på tre måneder er det rimelig å søke lege for blodprøvetaking og ev. ultralyd av eggstokker (det gjøres hos gynekolog). P-pille vil som ofte være en god løsning på problemet uansett årsaken.

Så se det litt an, vennlig hilsen Mette H Moen

En abort vil ikke påvirke fremtidige menstruasjoner (ut over den første etter aborten som kan komme til ulik tid).

Det kan være kluss med hormonene som du er inne på. Tilstanden PCOS er vanligste årsaken til uregelmessige menstruasjoner i din alder, men det virker ikke som du har andre tegn på tilstanden som medfører manglende eller sjeldne eggløsninger, og derfor ofte sjeldne menstruasjoner. Hvis du ikke har fått menstruasjon på tre måneder er det rimelig å søke lege for blodprøvetaking og ev. ultralyd av eggstokker (det gjøres hos gynekolog). P-pille vil som ofte være en god løsning på problemet uansett årsaken.

Så se det litt an, vennlig hilsen Mette H Moen

Kan man begynne med p-piller igjen uten å få mens tilbake først? Hvordan vil såfall denne utarte seg? Står jo i alle bruksansvisninger at man skal starte på dag 1 i første mens...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...