Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på barn nr 2,men pga mine store søvnproblemer så vet jeg ikke om jeg orker å gå gjennom et svangerskap til uten å få sove om nettene. jeg har slitt med søvnproblemer i mange år nå og er for tiden under utredning hos en søvn spesialist og nevrolog. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt finnes noe medikament gravide kan få å sove på uten at fosteret tar skade av det? Er veldig takknemlig for svar,da dette er ganske avgjørende for meg og min mann om det blir et barn til.Fastlegen min svarer nei på dette spørsmålet,mens jeg hører at noen gravide har blitt tilbudt sovemedisin av sine leger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268271-s%C3%B8vnproblemer-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amirasen

Jeg finner meg veldig igjen i dette spørsmålet, sliter selv med søvnproblemer og er nå gravid i 9.uke.

Er også sykepleier og selv om jeg ikke vet så mye om medisiner i svangerskapet, så synes jeg at i mange tilfeller må man bruke frisk fornuft. Så lenge jeg vet så finnes det ingen sovemedisin eller innsøvningstablett som er trygg under graviditeten . Alle medisiner av denne type er vanedannende, og det er de som man skal holde seg laangt unnå mens man er gravid. Trist, men sannt. Det er riktig at når man går til forskjellige leger så får man ofte forskjellige svar, men saken er slik at selv leger vet ikke alt om alt. Det er også riktig at noen går på diverse medisiner under svangerskapet, dette ikke uten risiko og det er alltid slik at ulemper med å kutte ut medisiner er så pas store at den gravide velger å ta sjansen allikevel.

Det som jeg opplevde i det siste var en periode med total søvnløse netter, flere ganger i uken. Det hjalp ikke å drikke masse melk og alle andre gode råd som pleier å hjelpe de fleste, kaffe har jeg kuttet ut fra dagen jeg testet positivt, så det var ikke årsaken heller. Og med tanke på at jeg er i full, turnusjobb som er faktisk veldig fysisk krevende, så var det stor problem å ikke sove i hele tatt. Så jeg gikk til lege med det, og det han anbefalte var å bruke Postafen ( samme som man bruker for reisesyke ) om kvelden, det skulle gjøre meg trett og hjelpe til både med søvn og mot kvalme. Jeg spurte selvfølgelig om det ikke var farlig for fosteret, da uke 8 er midt i perioden hvor man skal ekstra forsiktig med medisiner og alt annet på grunn av fare for misdannelser.Legen sa det vvar trygt å ta det, så jeg kjøpte det. Så slo jeg opp felleskatalogen, egentlig bare for moroskyld, for damen på apoteket var svært overrasket da jeg fortalte hva jeg fikk medisinen for. Og der stod det: fordeler med bruk av preparatet skal alltid overveies i forhold til fare for mulige skader ( så det var ikke helt trygg allikevel ), og preparatet skal kun brukes i lavest mulig dose og i kortest mulig tid.

Hva tror du jeg gjorde? Selvfølgelig var jeg veldig frustrert og ganske desperat , vurderte faktisk å be lege om sykemelding i den toffeste periode. Men jeg tenkte gjennon det og fant ut at jeg ville ikke risikere. Har hatt søvnproblemer i flere år jeg og, på det verste blir de forsterket av hyppige migreneanfall, men jeg er nødt til å lære meg å leve med det. Mens de fleste kan sove døgnerund i de første månader, er jeg helt motsatt tilfelle. Det er vanskelig, klart det, men jeg valgte å la være å ta noen som helst sjans. Det eneste som jeg er sikker på ikke skader paracet, og jeg kommer ikke til å ta noe annet hvis det ikke er absolutt nødvendig og livsreddende.

Så , tilbake til spørsmålet ditt. Jeg synes at du må nesten vurdere om du klarer å lære deg å fungere i hverdagen med disse søvnproblemer du opplever nå, og vurdere hva som er viktigste for deg. Erfaring viser at det er mange som lider store smerter eller har andre alvorlige problemer / handikapp, og etter hvert finner de en måte å leve med det. Kanskje i ditt tilfelle blir det omvent, altså at problemer med søvn forsvinner under graviditeten, dette har jo også skjedd før. Snakk med nevrologen eller de som driver med søvnproblemer om dette, fastlege har nok rett i det at det ikke finnes sovemedisin trygt å bruke i svangerskapet, men jeg tror at ekspertene kan hjelpe deg å finne ut hvordan du kan leve med det uten å ofre noe.

Mette Moen, Gynekolog

De sovemidler man bruker i dag er relativt nye medikamenter og man har derfor meget begrenset erfaring angående uheldig effekt på foster. Her på fødeavdelingen bruker vi derfor et godt gammelt middel, Nozinan. Uansett bør behandling med sovemedisin stoppe i god tid før fødslene så barnet ikke er påvirket når det fødes. Minst to uker før ventet fødsel, bør man stoppe.

Jeg håper du kan få så god hjelp hos søvnspesialisten at du ikke behøver sovemedisin. Behandling i søvnlaboratorium skulle være meget effektivt. Jeg håper det blir mulig å finne effektiv behandling for ditt problem, ikke bare med hensyn til evt. svangerskap men også for deg selv fremover.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...