Gå til innhold

Dokument 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg så det men jeg var klar over det og har lagt ut underskriftkampanje mot IPLOS her inne før.

Kjipe spørsmål ikke sant?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, jeg så det men jeg var klar over det og har lagt ut underskriftkampanje mot IPLOS her inne før.

Enig i at de dovanespørsmålene var kjipe, men hva er det ellers som skiller iplos fra f.eks. en pleieplan?

Det som er problemet er jo at de ble pålagt denne registreringen med tidspress slik at de ikke fikk tid til å ta med brukerne på registreringen.

Gjest Shira12
Skrevet

Ja. Den gjorde ett skikkelig inntrykk på meg. All ære til søskenparet som har stått på.

Jeg viste ikke om Ipos, og ble ganske sjokkert.

Det er bra det nå blir røsket opp, for det der var for dårlig!

Gjest Shira12
Skrevet

Har du linken enda? Har ikke fått med meg denne debatten før jeg, ble mildt sagt ganske så sjokkert.

Gjest TomKatti
Skrevet

Men jeg kjenner en som ble funksjonshemmet i godt voksen alder.

Han hadde eh problemer med enkelte veldig intime greier og han klarte ikke å si det til noen. Også seksuelle problemer som for han var helt uaktuelt å prate med en lege eller sosionom eller noen om feks hjelpemidler.

Når han fikk direkte spørsmål var det mer som en lettelse for han.Han turte ikke ta det opp selv.

Hvorfor er det krenkende å spørre om noen trenger hjelp til intimhygiene?

Forøvrig viste dokumentaren at skjemaene ikke fungerer i det hele tatt og at brukern ikke engang blir spurt eller tatt med.Det er jo hårreisende og totalt latterlig.

Skrevet

Enig i at de dovanespørsmålene var kjipe, men hva er det ellers som skiller iplos fra f.eks. en pleieplan?

Det som er problemet er jo at de ble pålagt denne registreringen med tidspress slik at de ikke fikk tid til å ta med brukerne på registreringen.

En vesentlig forskjell mellom en pleieplan og IPLOS-registreringen er at sistnevnte er et sentralt statlig register. Med de økte muligheter for misbruk som dette medfører.

I tillegg til det åpenbare om registrering bak de funksjonshemmedes rygg.

Skrevet

Den skrev jeg under på

Gjest Princess Peach
Skrevet

En vesentlig forskjell mellom en pleieplan og IPLOS-registreringen er at sistnevnte er et sentralt statlig register. Med de økte muligheter for misbruk som dette medfører.

I tillegg til det åpenbare om registrering bak de funksjonshemmedes rygg.

Ja, men det skulle jo i utgangspunktet registreres i samarbeid med brukerne selv. Men når de setter så urealistiske tidsfrister sier det seg selv at det ikke går.

Skrevet

Ja, men det skulle jo i utgangspunktet registreres i samarbeid med brukerne selv. Men når de setter så urealistiske tidsfrister sier det seg selv at det ikke går.

Ja, det punktet er det jo ingen tvil om at er feil.

Men det med nasjonalt sentralt register er kanskje det aller mest skumle i denne saken.

Som det ble nevnt i filmen, man så jo hvordan det gikk i Tyskland under krigen, man sanket inn funksjonshemmede på bakgrunn av ulike registre. De var jo ikke fullverdige borgere, best å bare kvitte seg med dem...

Greit at noe sånt virker utenkelig nå, men hvis man ikke virkelig trenger sentrale registre, så bør man være ytterst forsiktige med å opprette slike.

Kanskje var lokalt arkiverte pleieplaner før IPLOS mer enn detaljert nok registrering slik det var?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, det punktet er det jo ingen tvil om at er feil.

Men det med nasjonalt sentralt register er kanskje det aller mest skumle i denne saken.

Som det ble nevnt i filmen, man så jo hvordan det gikk i Tyskland under krigen, man sanket inn funksjonshemmede på bakgrunn av ulike registre. De var jo ikke fullverdige borgere, best å bare kvitte seg med dem...

Greit at noe sånt virker utenkelig nå, men hvis man ikke virkelig trenger sentrale registre, så bør man være ytterst forsiktige med å opprette slike.

Kanskje var lokalt arkiverte pleieplaner før IPLOS mer enn detaljert nok registrering slik det var?

Ja, jeg skjønner ikke helt hva de skal med et nasjonalt register, annet enn statistikk. Og hva skal statistikken brukes til?

Skrevet

Jeg synes Mari som har laget denne dokumentaren sammen med sin bror er kjempe tøff som har gjort dette.

Jeg synes også det er godt at dette kom fram slik at man kan få endret på det. Dorthe har du fortsatt link til underskriftskampanjen?

Har ikke fått med meg den :-o

Skrevet

Jeg vet ikke hva en pleieplan er, har de det på alle funksjonshemmede og psykiatriske tilfelle?

Skrevet

Har du linken enda? Har ikke fått med meg denne debatten før jeg, ble mildt sagt ganske så sjokkert.

Her er linken

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3206975

Jeg vet jeg er registrert, jeg vet hvem som har gjort det men jeg aner ikke hva de har skrevet. Hun som gjorde det vet nesten ingenting om meg. Jeg tror faktisk du vet mer.

Skrevet

Men jeg kjenner en som ble funksjonshemmet i godt voksen alder.

Han hadde eh problemer med enkelte veldig intime greier og han klarte ikke å si det til noen. Også seksuelle problemer som for han var helt uaktuelt å prate med en lege eller sosionom eller noen om feks hjelpemidler.

Når han fikk direkte spørsmål var det mer som en lettelse for han.Han turte ikke ta det opp selv.

Hvorfor er det krenkende å spørre om noen trenger hjelp til intimhygiene?

Forøvrig viste dokumentaren at skjemaene ikke fungerer i det hele tatt og at brukern ikke engang blir spurt eller tatt med.Det er jo hårreisende og totalt latterlig.

Det er jo ikke det de spør om som er krenkende, det er måten de spør. Og de spør alle og spørmålene gjelder bare i hjemmesituasjon og ikke ellers.

Og som du sier noen har problemer med å snakke om intime ting og hun som registrerte meg vet ingenting om det.

Skrevet

Den skrev jeg under på

Det er bra og nå ser vi at det hjalp også for spørsmålene er forandret.

Hvem vil bli spurt om om de spiser på en kultivert måte, kunne de ikke heller spurt om man klarte å spise sjøl. Hun i dokumenteren fikk jo dårligste karakter enda hun var da kultivert nok selv om broren matet henne.

Skrevet

Jeg synes Mari som har laget denne dokumentaren sammen med sin bror er kjempe tøff som har gjort dette.

Jeg synes også det er godt at dette kom fram slik at man kan få endret på det. Dorthe har du fortsatt link til underskriftskampanjen?

Har ikke fått med meg den :-o

Under Shiras innlegg

Skrevet

Ja. Den gjorde ett skikkelig inntrykk på meg. All ære til søskenparet som har stått på.

Jeg viste ikke om Ipos, og ble ganske sjokkert.

Det er bra det nå blir røsket opp, for det der var for dårlig!

Forresten er du sikkert registrert du også. Så nå får vi finne ut hva de har skrevet om oss ;o)

Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke helt hva de skal med et nasjonalt register, annet enn statistikk. Og hva skal statistikken brukes til?

Såvidt jeg har forstått er det for å kunne budsjettere og planlegge for kommunenes/bydelenes pleie- og omsorgstjenester?

Men også statistikk, men i den sammenhengen er det jo ikke anonymisert godt nok, slik det fremgikk av dokumentaren.

Og hvor går forresten grensen, hvilke i samfunnet skal inn i et slikt register og ikke? Slektningen min som har revmatisme og av den grunn handikap p-bevis, er hun så handikappet at hun skal inn i et register, selv om hun per i dag ikke har noen pleietjenester i hjemmet?

Naboen min som brakk beinet, og som fikk hjemmehjelp i de ukene?

En som oppsøker psykiatrisk poliklinikk i bydelen, men som ikke har noen assistanse i hjemmet?

Det er slett ikke bare de med de mest omfattende funksjonshemningene som blir registrert, men som sagt, grenseoppgangen er vanskelig å trekke i slike saker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...