R.k.j Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg har en gutt på 2,5 år. Han har i 1,5 år vært mye plaget med magen. Han har kastet opp daglig, og hatt flytende avføring opp til 8-9 ganger pr dag. Normalt er det rundt tre bleier daglig. Han legger dårlig på seg. Han har blitt utredet for cøliaki, og vi har prøvd uten laktose. Det hjalp ikke. Jeg fikk utskrift av blodprøvene hans sist gang, og beskjed om at vi bare skal se ting ann. Men det må da være noe som vi kan gjøre, for dette går utover hverdagen til hele familien. Gutten har et imunforsvar som er lik null, og blir syk for den minste ting. Jeg skjønner ikke hva blodprøvene viser, så jeg skriver ned de som var utenfor normalen. Håper det sier deg mer enn det sier meg. Albumin - 50 B-Diff-eosino.g - 1.3 B-reticulocytte - 20.4 Erytrocytter - 4.9 Kreatin - 17 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268331-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-blodpr%C3%B8vesvarene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 De blodprøvenesvarene du har sendt forteller lite om årsaken til diare og oppkast. Albumin er eggehvitestoff i blodet, svaret er litt høyere enn normalt, slik man finner det av og til. Diff. eosino. forteller om en egen gruppe hvite blodlegemer, som man særlig ser ved enkelte allergiske tilstander. Reticulocytter viser produksjon av røde blodlegemer, erythrocytter er antall røde blodlegemer. Kreatin tror jeg kan være en feilskriving av kreatinin, som viser tegn på en god nyrefunksjon. Ingen av prøvene er særlig avvikende. Diare hos småbarn er en problematisk diagnose, som man ofte ikke finner ut av. Det som først og fremst er viktig å utelukke er cøliaki, laktoseintoleeranse og cystisk fibrose. En viktig årsak er allergi, bl.a. melkeallergi. Det er viktig at du spør legen som har ansvaret for ham om disse diagnosene er utelukket med sikkerhet. Ofte kan det være vanskelig å utelukke allergisk reaksjon ved hjelp av prøver, slik at det blir nødvendig å prøve med å utelukke forskjellige matvarer i kosten. Til dette vil du trenge hjelp av en dietetiker. En vanlig diagnose er kronisk småbarnsdiare, eller irritabel tarm. Den ser man særlig i 1 til 5 års alderen, hos barn som ellers er friske og som ellers utvikler seg normalt. Disse barna har ikke oppkast, slik at dersom dette fortsatt er et problem hos din gutt, er dette ikke den mest sansynlige diagnosen. Ved denne tilstanden kan kostholdet bidra til at tilstanden bedres noe. Det er da viktig å øke fettinnholdet i kosten, bl.a. med helmelk, og annen fettholdig kost, og kutte ut saft og juice. Dersom gutten din ikke er utredet på en barneavdeling med spesialist i gastroenterologi, vil jeg anbefale at du ber om å bli henvist til en slik avdeling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268331-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-blodpr%C3%B8vesvarene/#findComment-2169001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.