Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er en 36 aar gammel norsk kvinne som bor i utlandet. Jeg har ikke barn, men en veldig god og snill kjaereste som jeg gjerne vil se bli far til mine barn. Forelöpig pga jobbsitasjon bor vi ikke sammen, men skal flytte sammen i begynnelsen av mai.Pga. alderen min, har jeg begynt aa tenke seriöst paa dette med barn. Jeg vet at jeg önsker egne barn, men kunne veldig gjerne tenkt meg aa vaere samboer paa tomansshaand en stund först, gjerne noen maaneder eller et aar, för jeg kaster pillene. Situasjonen kompliseres av at jeg tar antidepressiva ( paroxetin), og at jeg föler at jeg trenger aa styrke meg selv litt mer för jeg faar et lite menneske aa ta vare paa i tillegg til meg selv. Jeg betviler egentlig ikke mine morsevner, og vil ha god stötte av min kjaere.Jeg vet du ikke kjenner meg, og kan si noe om min depresjonstilstand, mine prognoser, mine omsorgsevner, men jeg lurer i förste omgang paa hvordan man ser paa dette med antidepressiva og graviditet/amming i Norge. Jeg lurer ogsaa paa om du tror jeg kan vente litt för jeg setter igang med aa pröve aa bli gravid? Om det f.eks, i min situasjon er mulig aa bli utredet for aa faa vite alderen paa eggene mine og hvor fruktbar jeg forhaapentligvis fremdeles er?Har du noen tanker om dette, vil jeg bli svaert takknemlig.Laetecia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268489-gravid-etter-36/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et lite tips

Du kan også legge inn spørsmålet ditt på psykiatri-forum, skriv "dr.Dahl" i subject-feltet og noe som angir at det handler om medisiner og svangerskap / amming. Han vet en del om dette. På psykiatriforum er det gratis å få svar fra lege, (men han svarer ikke på alle spørsmål), mens det koster penger å få svar fra lege på de andre fora.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268489-gravid-etter-36/#findComment-2169978
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan se at det er en vanskelig situasjon du er i både å ønske å stabilisere ditt parforhold og tenke på at fruktbarheten reduseres. Fruktbarheten reduseres langsomt med årene, og fra ca 37 år går det raskere nedover. Ofte betyr det bare at man må bruke lengre tid på å bli gravid. Uten å kjenne til deg utover det du beskriver, tror jeg at det er viktigere for deg å finne ro og overskudd fremfor å forsere en graviditet. Dessverre finnes ikke tester som kan vise om dine egg er ved å bli gamle (de fornyes jo ikke). Man kan ta en blodprøve på dag 3-5 i syklus, men viser den unormale hormoner (lett forhøyet FSH, follikkelstimulerende hormon), så begynner det å være for sent. Når hadde din mor overgangsalder? Var den sen er det større sannsynlighet for at du også har sen overgangsalder og dermed mer tid å gå på.

Med hensyn til antidepressiva, så vil man vurdere behovet hos deg. Ikke fordi man vet at det er farlig for foster, men fordi man ikke har nok kunnskaper. Det er altså ikek absolutt at du ikke kan fortsette bruken under graviditet eller under ammingen.

Jeg vet ikke hvordan lovgivningen er der du bor, men i Norge tilbyr man fostervannsundersøkelser til kvinner som vil være over 38 år når de føder. En grundig ultralydundersøkelse ved uke 12 kan langt på vei avsløre fosterets tilstand. Huks å spise folat 400 mikrogram daglig, helst noen måneder før du tenker på å bli gravid.

Lykke til med samboerforhold og det som måtte komme.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268489-gravid-etter-36/#findComment-2170181
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...