Gjest Voff voff.. Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Gutten min på ett år fikk utslag på katt ved prikktest. men, han har vært borti katter uten å vise noe slags reaksjon. Han fikk ikke utslag på hund og siden ingen i familien har dyreallergi, tror dere at det vil være greit å anskaffe hund? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Man har ikke automatisk allergi for et pelsdyr selv om man reagerer på et annet. Katteallergi er mer utbredt enn hundeallergi. MEN, og et stort men, er at man har øket risiko for å utvikle flere ulike allergier når man først har en allergi. Så helt trygt vil det ikke være. Selv reagerer jeg på katt, men ikke hund. Hvis dere veldig gjerne vil ha hund, så pass en hund minst en helg, helst en uke (og ikke da en nybadet hund med mindre allergener). Allergener (det man reagerer på, ligger som oftest i pelsen (døde hudceller), og er altså ikke pelsen selv. Man kan også reagerer på dyrets spytt. Men som sagt, pass en hund noen dager, så vil dere i alle fall se hvordan barnet tåler hund nå. (Fortrinnsvis en hund av samme rase som dere har tenkt å skaffe dere, da noen hunder er mer allergivennlige enn andre). NB! Ingen hunder er allergi-sikre, kun mer eller mindre allergi-vennlige, hvis man først reagerer på hunder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Voff voff Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Man har ikke automatisk allergi for et pelsdyr selv om man reagerer på et annet. Katteallergi er mer utbredt enn hundeallergi. MEN, og et stort men, er at man har øket risiko for å utvikle flere ulike allergier når man først har en allergi. Så helt trygt vil det ikke være. Selv reagerer jeg på katt, men ikke hund. Hvis dere veldig gjerne vil ha hund, så pass en hund minst en helg, helst en uke (og ikke da en nybadet hund med mindre allergener). Allergener (det man reagerer på, ligger som oftest i pelsen (døde hudceller), og er altså ikke pelsen selv. Man kan også reagerer på dyrets spytt. Men som sagt, pass en hund noen dager, så vil dere i alle fall se hvordan barnet tåler hund nå. (Fortrinnsvis en hund av samme rase som dere har tenkt å skaffe dere, da noen hunder er mer allergivennlige enn andre). NB! Ingen hunder er allergi-sikre, kun mer eller mindre allergi-vennlige, hvis man først reagerer på hunder. okey. Tusen takk for svar. Vi er alle så glad i dyr og spessielt er lillegutt vill etter hunder. Har lyst på en spansk galgo eller wippet, de er jo veldig korthåret da, men får se om vi kan få lånt en. Vet du hva slags reaksjoner man får ved allergi? Er det kløe, hoste eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 okey. Tusen takk for svar. Vi er alle så glad i dyr og spessielt er lillegutt vill etter hunder. Har lyst på en spansk galgo eller wippet, de er jo veldig korthåret da, men får se om vi kan få lånt en. Vet du hva slags reaksjoner man får ved allergi? Er det kløe, hoste eller? Lengden på pelsen har absolutt INGENTING å si for hvorvidt man vil kunne reagere på den. Korthåret er ikke mer gunstig enn langhåret. Jeg kjenner ikke de rasene du nevnte. Det vanligste ved pelsdyr-allergi er vel rennende øyne, kløe, snue og evt. pusteproblemer. Tror jeg. Jeg er ikke veldig hardt rammet av katteallergi selv, men nok til at det er plagsomt å være lenge hos venner som har katt, slik at jeg gjerne tar en allergitablett på forhånd når jeg skal dit. Jeg reagerer med røde, kløende og rennende øyne, og gjerne nysing. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voff voff Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Lengden på pelsen har absolutt INGENTING å si for hvorvidt man vil kunne reagere på den. Korthåret er ikke mer gunstig enn langhåret. Jeg kjenner ikke de rasene du nevnte. Det vanligste ved pelsdyr-allergi er vel rennende øyne, kløe, snue og evt. pusteproblemer. Tror jeg. Jeg er ikke veldig hardt rammet av katteallergi selv, men nok til at det er plagsomt å være lenge hos venner som har katt, slik at jeg gjerne tar en allergitablett på forhånd når jeg skal dit. Jeg reagerer med røde, kløende og rennende øyne, og gjerne nysing. (ja, da får vi låne en hund å se, bedre å vite på forhånd. Hunderasen er forøvrig nydelige sjarmerende vesener,ligner på italiensk mynde eller greyhound, veddeløpshunder) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sheba Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 bare et ps! enkelte reagerer kun på valper, oppdretteren vi kjøpte hun fra hadde faktisk denne allergien:) etter et antall mnd gikk det over ettersom hundene ble større. Høres jo pussig ut, men han sa det selv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (ja, da får vi låne en hund å se, bedre å vite på forhånd. Hunderasen er forøvrig nydelige sjarmerende vesener,ligner på italiensk mynde eller greyhound, veddeløpshunder) Lykke til! Husk at det er krevende å få en hund i hus, særlig en valp. Man bør ha en del tid til lydighetstrening (fortrinnsvis kurs i starten, og regelmessig trening senere). Ulike raser har ulike behov for mosjon og stimulering. En del raser trenger like mye mental-stimulering som fysisk mosjon. Å gå en vanlig tur for en hund som er avlet frem for å løpe svært raskt er vel omtrent like anstrengende for hunden som det er for deg og meg å lese avisen. Vår hund trenger mye mosjon og mental-stimuli, og får "brukt seg" gjennom brukshundtrening som spor/søk i skogen. Det vil ikke være tilstrekkelig med en hund som vår å bare gå rolig tur i nabolaget (eller lengre turer uten annet innhold for den saks skyld). Sykling (med en såkalt Springer påmontert sykkelen, for å være trygt ift. rykk og hundens styrke) er en annen fin aktivitet som gjør at hunden får ut mer overskuddsenergi. Altså bør man sette seg godt inn i rasens behov før man anskaffer seg hund, og det siste som bør avgjøre valget er at man liker utseendet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Voff voff Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 bare et ps! enkelte reagerer kun på valper, oppdretteren vi kjøpte hun fra hadde faktisk denne allergien:) etter et antall mnd gikk det over ettersom hundene ble større. Høres jo pussig ut, men han sa det selv.. Ja, det har jeg å hørt noe om. har lyst på omplasseringshund, så da vil den jo antagligvis være voksen. Ja, kansje det er håp.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voff voff Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Lykke til! Husk at det er krevende å få en hund i hus, særlig en valp. Man bør ha en del tid til lydighetstrening (fortrinnsvis kurs i starten, og regelmessig trening senere). Ulike raser har ulike behov for mosjon og stimulering. En del raser trenger like mye mental-stimulering som fysisk mosjon. Å gå en vanlig tur for en hund som er avlet frem for å løpe svært raskt er vel omtrent like anstrengende for hunden som det er for deg og meg å lese avisen. Vår hund trenger mye mosjon og mental-stimuli, og får "brukt seg" gjennom brukshundtrening som spor/søk i skogen. Det vil ikke være tilstrekkelig med en hund som vår å bare gå rolig tur i nabolaget (eller lengre turer uten annet innhold for den saks skyld). Sykling (med en såkalt Springer påmontert sykkelen, for å være trygt ift. rykk og hundens styrke) er en annen fin aktivitet som gjør at hunden får ut mer overskuddsenergi. Altså bør man sette seg godt inn i rasens behov før man anskaffer seg hund, og det siste som bør avgjøre valget er at man liker utseendet... Ja, heldigvis liker jeg å trene i skogen, så blir mye turtrening, ikke bare pingletur, he he. Men, disse rasene/blandingene trenger å få løpe litt fritt så må sjekke om det er egnede forhold for i nærheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ja, heldigvis liker jeg å trene i skogen, så blir mye turtrening, ikke bare pingletur, he he. Men, disse rasene/blandingene trenger å få løpe litt fritt så må sjekke om det er egnede forhold for i nærheten. Sjekk da også om det er noen hundeklubb i nærheten. Mannen min trener i bruksgruppa i den lokale hundeklubben, og de har fått en avtale med en grunneier som da eier deler av skogen her, og som har gitt tillatelse til at hundene får løpe løs i dette området av skogen så lenge det er under treningen. Bare et tips, hvis det skulle være vanskelig å finne egnede og lovlige områder for å slippe hunden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2170975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Svaret må nok bli: "på den ene side og på den annen side"!! Er en liten gutt allergiker og samtidig har utviklet astma, skal man ikke skaffe dyr til familien selv hunde-testen forløpig er negativ. Jeg har i min praksis hatt mange katte-allergisk barn som tross nærkontakt med hund ikke har utviklet noen hunde-allergi, men alikevel. Noen ganger finner vi f. eks. positiv kattereaksjon ved testing av barn som ikke har så store plager, f. noe eksem eller neseproblemer. I slike situasjoner har jeg sagt at hvis familien ellers har veldig lyst på hund, så får de prøve. Svært ofte går det bra men noen ganger må hunden gå i retur til oppdretter. Ellers er det greit å vite at katte-allergene er mye sterkere enn hundeallergener. Dvs. at katte-ellergi utvikler seg raskere og ofte blir mer plagsom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2172331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Voff Voff Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Svaret må nok bli: "på den ene side og på den annen side"!! Er en liten gutt allergiker og samtidig har utviklet astma, skal man ikke skaffe dyr til familien selv hunde-testen forløpig er negativ. Jeg har i min praksis hatt mange katte-allergisk barn som tross nærkontakt med hund ikke har utviklet noen hunde-allergi, men alikevel. Noen ganger finner vi f. eks. positiv kattereaksjon ved testing av barn som ikke har så store plager, f. noe eksem eller neseproblemer. I slike situasjoner har jeg sagt at hvis familien ellers har veldig lyst på hund, så får de prøve. Svært ofte går det bra men noen ganger må hunden gå i retur til oppdretter. Ellers er det greit å vite at katte-allergene er mye sterkere enn hundeallergener. Dvs. at katte-ellergi utvikler seg raskere og ofte blir mer plagsom. Takk for svar! ja, gutten vår hadde reagert på prikktest ang katt. Men, det som var så rart var at vi hadde katt hjemme (er omplassert nå), men han hadde ingen reaksjoner på denne. Var titt og ofte oppi denne. Men legen mente det var best å omplasser den pga fare for astma utvikling. Men, får se det ann fremover, er jo iallefall håp da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268574-tenker-p%C3%A5-%C3%A5-f%C3%A5-hund/#findComment-2179002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.