Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Leste et sted at det ville lønne seg hvis man hadde 2 eller flere barn, at man hadde hovedomsorgen for hvert sitt barn. Barna kan jo allikevel være boende som man hadde tenkt til å begynne med, men det ene barnet får adresse hos mor, og det andre hos far. Begge foreldrene får skatteklasse 2. Men, jeg finner ikke ut om man da vil miste endel stønad eller om det også vil lønne seg (barnetrygd = en ekstra, altså begge foreldrene får 2 istedet for at den ene får 3). Noen som vet noe mer om dette (vi skal skilles, faktisk som venner og ønsker den beste økonomiske løsningen for begge/alle).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268584-%C3%B8konomi-aleneforeldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter i nesten samme situasjon selv. Mange regler å ta hensyn til. Jeg tok en tlf. til Trygdekontoret og forhørte meg. Fikk stort sett greie svar der.

Man kan ha krav på å få dekket deler av barnepass (64%?) + overgangsstønad + 1 barnetrygd ekstra. Blir litt penger av det.

Gjest Persille

Det stemmer at det lønner seg, ja.

Dersom det ene barnet har 60/40 hos den ene, og den andre hos den andre - formelt, så har begge foreldrene krav på 1 ekstra barnetrygd og stønad til tilsyn (om inntekten er tilpasset det).

Men; dere må også betale hverandre tror jeg - og det er jo lite fordelaktig.

Deler dere 50/50 tror jeg de ekstra godene faller bort.

Det stemmer at det lønner seg, ja.

Dersom det ene barnet har 60/40 hos den ene, og den andre hos den andre - formelt, så har begge foreldrene krav på 1 ekstra barnetrygd og stønad til tilsyn (om inntekten er tilpasset det).

Men; dere må også betale hverandre tror jeg - og det er jo lite fordelaktig.

Deler dere 50/50 tror jeg de ekstra godene faller bort.

Nå har vi bare et barn da, og vi deler 50/50. Vi får likevel dobbel barnetrygd.

Hos oss foreligger det ingen bidrag i noen retninger utover dette.

Vi har ett barn hver på papiret og begge fikk til å begynne med en ekstra barnetrygd og jeg hadde i tillegg krav på overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Det ville pappan hatt også om han ikke hadde tjent for mye. :o) Skatteklasse 2 på begge ja.

Gjest Persille

Nå har vi bare et barn da, og vi deler 50/50. Vi får likevel dobbel barnetrygd.

Hos oss foreligger det ingen bidrag i noen retninger utover dette.

Ja, men dere får ikke en ekstra barnetrygd HVER.

Dere får to barnetrygder, for deres ene barn.

Men når to foreldre med to barn flytter fra hverandre, så skal de ha tre barnetrygder. Imidlertid er det sånn at om den ene "beholder" det ene barnet, og den andre det andre barnet - så får de fire barnetrygder. Altså en ekstra barnetrygd HVER.

Og det er 972,- kroner i mnd ekstra, kommer godt med...

Annonse

Gjest DronningLabana:-)

Hei

Det du spør om er hvordan du kan lure systemet slik at du og mannen din sitter greitt i det økonomisk når dere skiller lag...?

Dette er egentlig ikke lov men praktiseres ofte. Ikke spør trygdekontoret om dette dersom dere ikke har tenkt å gjennomføre det i praksis. Dere på ha hovedomsorgen for hver deres barn da og da må dette barnet.

Dersom dere har tenkt å ha barna 50/ 50 så får dere ikke noe ekstra foruten om en ekstra barnetrygd på deling og annet hvert år med skatteklasse 2 på hver av dere.

Dersom dere har hovedomsorgen for hvert deres barn kan dere begge to få en ekstra barnetrygd hver, overgangsstøtte i inntil 3 år dersom barna er små, tilskudd til barnepass samt skateklasse 2. Dette forutsetter at det barnet du har hovedomsorg for faktisk bor flest døgn gjennomsnittlig i løpet av året hos deg.

Det er jo en mulighet for å skrive dette på papiret og ellers praktisere at barna bor like mye hos hver av foreldrene. Men dette vil være å lyve, det er trygdesvindel og dersom dere blir oppdaget er dette altså straffbart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...