Gå til innhold

Uke 37 -sove på ryggen farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret

Jeg har lest mange steder at man helst ikke skal sove på ryggen i slutten av svangerskapet. Det er greit. Men ofte om natten så våkner jeg og da ligger jeg på ryggen. Er dette farlig?. Føler ikke noe ubehag e.l. Vet ikke hvordan jeg skal klare å forhindre det.

Takker for svar da jeg tenker endel på dette!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26867-uke-37-sove-p%C3%A5-ryggen-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg har fått beskjed av min lege om at det ikke er direkte farlig å ligge flatt på ryggen, men at det bør unngås, fordi blodgjennomstrømmingen gjennom morkaken og oksygentilførselen til babyen blir dårligere. Dette kan imidlertid avhjelpes ved en liten pute e.l. under ene siden, slik at man blir liggende litt skjevt.

En kan også lett bli svimmel selv om en ligger flatt på ryggen, og til og med besvime, fordi blodgjennomstrømmingen blir dårlig. Dette kan avhjelpes på samme måte som nevnt over.

Åsa Prebensen, Jordmor

Det rekomenderas att inte ligga på ryggen i slutet av graviditeten eller under förlossningen. Detta pga att den stora livmoderbn och branet då kan trycka på den stora kroppspulsådern vena cava inferior. detta kan då medföra till att barnet får mindre blod och därmed syre under en kortare period. Som gravid så brukar man att själv märka av detta i så fall, gjenom att man blir illamående/kvalm och kjänner sig uvell. Det går som du själv säger inte alltid att förhindra om man lägger sig på ryggen under sömnen. Möjligtvis kan man ha någon liten kudde på ena sidan av ryggen så att man aldrig hamnar helt platt på ryggen.Jag tror inte att du behöver att vara orolig över detta . Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...