Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mumitrollet

Da jeg var gravid sist for 6-7 år siden, skrev jeg et spørsmål på DOL ang bekkenstilling og arvelige faktorer (til jordmor): http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F39%2F0.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D80848&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D80848

Jeg nevnte dette for jordmor, men ble totalt avfeid. Jeg fikk senere et meget stort barn og det ble en forderdelig fødsel. Jeg er ikke i tvil om at jeg også har en slik feilstilling av bekkenet og ønsker ikke å føde vaginalt denne gang (også flere årsaker til ønske om ks). Har nevnt saken på nytt for en fødselslege, men opplever å (nok en gang) ble avfeid! Er det mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268826-egne-erfaringer-avvises-totalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mumitrollet

Jeg ville snakket med fastlege og en annen jordmor.

Jeg synes også du kan skrive ned erfaringene dine og ha det med deg når du skal føde. :)

Men det hjelper ikke, jeg vil ha keisersnitt, og dette er en av årsakene. Det er for sent "når jeg skal føde".

• 2 uker senere...
Gjest prust

Sånt skal ikke gå an!

Mitt første barn klarte ikke å rotere helt rundt da han skulle ut, og ble sittende fast. Etter en lang fødsel, og forsøk med tang, kom han ut ved hjelp av 2. gansng forsøk med vakuum. Heldigvis var alt bra med ham. Han veide 4440 g.

Mitt andre barn kom ved akutt keisersnit. Heller ikke hun hadde rotert skikkelig, og satt fast. Hun veide 4815 g.

Da vi skulle ha nr tre, fikk vi time på sykehuset sammen med gynekolog. Vi var åpne på at vi ønsket den beste løsningen for både mor og barn. Jeg hellet vel mest til vaginal fødsel (fordi det akutte keisersnittet ikke var nor greit), mens mannen min ville helst ha planlagt keisersnitt. Gynekologen gikk nøye gjennom de to forrige fødslene, og tok UL av barnet for å måle størrelsen. Også dette barnet kom til å bli stort. Hun konkluderte med at det _kunne_ gå bra, men sjansen for at en vaginal fødsel ikke gikk bra var mye større, og det ville da ende i akutt keisersnitt igjen.

Det ble planlagt keisersnitt, to uker før termin. Barnet veide 4100 g. Denne fødselen var rolig og fredelig - men det tok lengre tid denne gangen å komme seg etter operasjonen.

Som du kanske vet, vurderer vi et fjerde barn. Jeg tar det nesten som en selvfølge at jeg får innvilget keisersnitt - med de fødslene jeg har hatt fra før.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til en annen gynekolog, evt et annet sykehus og fått hans/hennes mening. Håper det ordner seg! Hvor langt er du på vei?

Men det hjelper ikke, jeg vil ha keisersnitt, og dette er en av årsakene. Det er for sent "når jeg skal føde".

Ta kontakt med sykehuset du skal føde på. Det gjorde jeg. Og fikk planlagt keisersnitt pga forrige fødsel (nr.3) var langt fra medisinsk forsvarlig. Burde hatt hastekeisersnitt da, men til alt hell gikk det likevel bra.

Det er klart de må høre på erfaringer! Håper du får gjennomslag for ditt ønske!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...