Gå til innhold

Besvimelser

Anbefalte innlegg

Gjest truljens

Hei!

Jeg har besvimt tre ganger. Den første gangen for ca ett år siden. Den andre gangen

for ca en måned siden. Den tredje ca tre uker siden. Felles for alle besvimelsene er

at jeg var forkjølet/influensa med mye hosting. Felles for alle besvimelsene er at

jeg sitter å prater, begynner å le og for en hostekule. Så bare besvimer jeg. Sist gang

det skjedde var jeg i Thailand. Da ble det mye styr, og jeg ble kjørt på sykehus.

Der ble jeg grundi sjekket, med hjerne scanning og hjerte sjekking. Alt uten at

De fant noe galt. Så ble jeg spent fast i en seng og hevet til 80 grader. Slik sto jeg i

30 minutter hvor de tok blodtrykksmåling hvert 2. minutt. Ikke noe unormalt skjedde.

Så ble jeg sprayet med nitroglyserin under tunga. Da falt blodrykket og jeg besvimte.

Det skulle jeg ikke gjort, ifølge legen. Normalt friske mensker skulle kompansert for

trykkfallet uten å merke noe. Legen sa jeg hadde ”Vago-Vagel syncope. Dette mente

han at det gikk å fikse med medisiner. Jeg fikk Zoloft 50 mg, som skulle taes en gang

per dag. Og Gutron 2,5 mg, hvor det skulle taes ½ tablett to ganger per dag. Har tittet

på nette og ser at Zoloft er en ”lykke pille”, og ble derfor bekymret.

Mine spørmål er derfor:

Hva er det for sykdom jeg har? Er det noe som kan kureres?

Er diagnosen jeg fikk i Thailand riktig? Og hva med medikamentene jeg fikk?

Håper dere kan gi meg en diagnose ut i fra beskrivelsen av hendelsene, og testen

utført i Thailand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268861-besvimelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Truljens.

Det er meget som taler for at legene i Thailand har rett i at du har det vi kaller en "nevrogent mediert synkope", også kalt vaso-vagal besvimelse, samt et par andre navn på samme tilstand. Jeg forutsetter at du opplevde besvimelsen i vippesengen (såkalt tilt-test) på nøyaktig samme måte som dine tre reelle besvimelser. Følsomheten ved slike tester er ganske god, men det hender at folk besvimer ved tilt-test når de får nitroglycerin, men uten at de egentlig har denne tendensen til besvimelser forøvrig (det kaller vi en falsk positiv test).

Slik tendens til besvimelse er ikke noen sykdom. Det er følgen av en noe overdreven normal-refleks, som medfører at blodtrykket (og ofte pulsen) synker raskt og medfører at man mister bevisstheten. De fleste har en form for forvarsel (prodrom), slik at de kan ta sine forholdsregeler (legge seg ned, få bena høyt, etc.) og på den måten ungå å besvime. Hos noen utvikler imidlertid denne refleksen seg så hurtig at de ikke rekker det. Det er særlig tilfellet hos dem som har en vesentlig pulsreduksjon som årsak til besvimelsen.

Hvis blodtrykket er den avgjørende faktoren for symptomene, gir vi vanligvis råd om å øke væskeinntaket betydelig, og det gjelder i det daglige. Mange av oss har et svært lite inntak av flytende stoff, og det er særlig uheldig for personer med slike reflekser. Dertil vil disse også kunne profittere på øket salt-inntak.

Det er gjort mange studier av slike besvimelser ved mange sentra i verden, men det er ingen som hittil har vist noen som helst medikamentell effekt med henblikk på forebygging av denne formen for besvimelser.

Det er viktig at den enkelte ikke anser seg som syk !! Dette er ikke, jeg gjentar IKKE, en sykdom, men mer en tilstand, forårsaket av en ellers normal refleks. Ta dette opp med din egen lege, alternativt med ditt lokale sykehus, og be om videre råd hvis dette fortsetter eller tiltar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268861-besvimelser/#findComment-2175437
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...