Gjest bare meg trallalalala Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 neon som vet hvor farlig det kan være og ta det? har hørt det ikke er farlig. men man vet jo aldrig!!! Brygger på og bli syk og er tung i hodet og stikking i ører. tok en i går kveld og n i dag tidlig. paracet 500mg. Frister og tas en til nå, men er så nervøs for babyen inni magen min. er 35+5 nå. Hva mener dere??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fikk vite fra lege Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Når du er så sent som 35+5 så kan du hvert fall ta opp til 6 tabletter paracet per døgn, helst med 4-6 timer pause. Det er farligst å ta medisiner i den første trimester , for da risiko for misdannelser er stor. Men nå, mot slutten, paracet gjør ingenting.God bedring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Når du er så sent som 35+5 så kan du hvert fall ta opp til 6 tabletter paracet per døgn, helst med 4-6 timer pause. Det er farligst å ta medisiner i den første trimester , for da risiko for misdannelser er stor. Men nå, mot slutten, paracet gjør ingenting.God bedring Paracet er trygt hele svangerskapet. Det er imidlertid slik du sier med enkelte andre medisiner, at det er større risiko i starten, fordi fosteret er i størst utvikling da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest migrenejenta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Paracet er trygt hele svangerskapet. Det er imidlertid slik du sier med enkelte andre medisiner, at det er større risiko i starten, fordi fosteret er i størst utvikling da. Er du sikker på at det er trygt i hele svangerskapet? Er ganske så bekymret nå i det siste, har alltid vært plaget av migrene og nå i det siste er det blitt mye verre. Skrev et innlegg her på DOL for noen dagher siden. Da hender det at jeg tar til og med 4 tabletter for dagen,og av og til hver dag. Har hørt at det er trygt jeg og, men man vet jo aldri, som tråsstarter skriver.. Er nå 9+1 på veien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Er du sikker på at det er trygt i hele svangerskapet? Er ganske så bekymret nå i det siste, har alltid vært plaget av migrene og nå i det siste er det blitt mye verre. Skrev et innlegg her på DOL for noen dagher siden. Da hender det at jeg tar til og med 4 tabletter for dagen,og av og til hver dag. Har hørt at det er trygt jeg og, men man vet jo aldri, som tråsstarter skriver.. Er nå 9+1 på veien. Ja, alle steder jeg har spurt eller lest så er svaret at paracet er trygt for gravide i hele svangerskapet, i normale doser. Men om man må bruke paracet over lengre perioder og daglig så bør man nok konferere med legen. Det mest normale behovet for medisin av typen paracet er jo om man har feber eller hodepine, evt. annen type smerter av forholdsvis få dagers varighet. Hvis man har et daglig behov for smertestillende over tid, så kan det jo være litt annerledes. Men paracet (dvs. smertestillende medisiner med paracetamol som virkestoff) er jo blant de mest brukte medisiner, som man har lengst erfaring med. Når da felleskatalog og leger oppgir at paracet er trygt i normale doser (ref. pakningsvedlegg/pakningen), så tror jeg de faktisk har dekning for det. Man advarer heller en gang for mye enn en gang for lite, sånn generelt, når det gjelder medisinbruk og gravide, når det er den minste usikkerhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niffi Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Ja, alle steder jeg har spurt eller lest så er svaret at paracet er trygt for gravide i hele svangerskapet, i normale doser. Men om man må bruke paracet over lengre perioder og daglig så bør man nok konferere med legen. Det mest normale behovet for medisin av typen paracet er jo om man har feber eller hodepine, evt. annen type smerter av forholdsvis få dagers varighet. Hvis man har et daglig behov for smertestillende over tid, så kan det jo være litt annerledes. Men paracet (dvs. smertestillende medisiner med paracetamol som virkestoff) er jo blant de mest brukte medisiner, som man har lengst erfaring med. Når da felleskatalog og leger oppgir at paracet er trygt i normale doser (ref. pakningsvedlegg/pakningen), så tror jeg de faktisk har dekning for det. Man advarer heller en gang for mye enn en gang for lite, sånn generelt, når det gjelder medisinbruk og gravide, når det er den minste usikkerhet. Jeg har også hørt at paracet er greit å ta når man er gravid. Man skal imidlertidig ikke ta ibux (ibuprofen). Jeg tok 4 ibux fordelt på 2 dager da jeg var ca 5-6 uker på vei (det var før jeg visste at man ikke skulle ta det). Kan barnet mitt ha tatt skade av det, tror dere??? Niffi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest migrenejenta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Ja, alle steder jeg har spurt eller lest så er svaret at paracet er trygt for gravide i hele svangerskapet, i normale doser. Men om man må bruke paracet over lengre perioder og daglig så bør man nok konferere med legen. Det mest normale behovet for medisin av typen paracet er jo om man har feber eller hodepine, evt. annen type smerter av forholdsvis få dagers varighet. Hvis man har et daglig behov for smertestillende over tid, så kan det jo være litt annerledes. Men paracet (dvs. smertestillende medisiner med paracetamol som virkestoff) er jo blant de mest brukte medisiner, som man har lengst erfaring med. Når da felleskatalog og leger oppgir at paracet er trygt i normale doser (ref. pakningsvedlegg/pakningen), så tror jeg de faktisk har dekning for det. Man advarer heller en gang for mye enn en gang for lite, sånn generelt, når det gjelder medisinbruk og gravide, når det er den minste usikkerhet. Det er ikke snakk om å bruke det hver dag over lang tid, hadde en ukers periode hvor det var ikke eneste dag uten migrene og da tok jeg paracet hver dag , men da jeg følte at jeg ikke klarte å holde ut lengre. Har ikke brukt eneste tablett før dette med migrene har begynt, og ikke i de siste dagene heller, så tror ikke man kan snakke om forbruk over lang tid, nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest migrenejenta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg har også hørt at paracet er greit å ta når man er gravid. Man skal imidlertidig ikke ta ibux (ibuprofen). Jeg tok 4 ibux fordelt på 2 dager da jeg var ca 5-6 uker på vei (det var før jeg visste at man ikke skulle ta det). Kan barnet mitt ha tatt skade av det, tror dere??? Niffi Tror du må nesten spørre legen din om dette, men så lenge jeg har erfart selv så er faktisk opinie fordelt blandt leger og. Har alltid lest/ hørt osv at man ikke skal bruke Ibux i den første og siste trimester av svangerskapet ( på grunn av fare for skade på fosteret og forhøyet risiko for blødning senere ), og så leste jeg selv at noen advarer prøvere mot å bruke Ibux da den kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Hvorvidt det siste er riktig, vet jeg ikke. Men jeg har selv opplevd en situasjon hvor lege ( spesialist i allmennmedisin), hvor hun sa at jeg kunne trygt bruke Ibux i hele svangerskapet( har perioder med sterke ryggsmerter). Jeg spurte om alt dette jeg skrev i dette trådet her, og da svarte hun at hun hadde flere pasienten med Bechterev sykdom, som brukte Ibux gjennom hele svangerskapet uten problemer. Så det er nok ikke felles mening om man advarer mot Ibux eller ikke. Jeg synes allikevel at det er best å gjøre slik Gemini sier her, at det er best å advare en gang for mye, enn å måtte ta konsekvenser etterpå. Det er nok ikke uten grunn det står som det står i felleskatalogen. Du skriver nå at det var 4 tabletter på 2 dager, det er jo ikke mye, men man vet jo ikke hvor mange tabletter skal til for å gjøre skade. Spør legen din, eller fagperson her på DOL, tror de er mest kompetante til å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en til med migrene Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Er du sikker på at det er trygt i hele svangerskapet? Er ganske så bekymret nå i det siste, har alltid vært plaget av migrene og nå i det siste er det blitt mye verre. Skrev et innlegg her på DOL for noen dagher siden. Da hender det at jeg tar til og med 4 tabletter for dagen,og av og til hver dag. Har hørt at det er trygt jeg og, men man vet jo aldri, som tråsstarter skriver.. Er nå 9+1 på veien. Dette er vel litt på siden av hva trådstarter spør om, men jeg ville bare si til deg migrenejenta at jeg har lest at hvis man er mye plaget med migrene til vanlig, vil dette ofte avta ved graviditet. De to gangene jeg har vært gravid hadde jeg knapt vondt i hodet i det hele tatt, men noen mnd etter hver fødsel kom migrenen igjen. Hadde mange andre plager mens jeg var gravid, men du så godt å slippe hodepinen. Håper det blir slik for deg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2175744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest migrenejenta Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Dette er vel litt på siden av hva trådstarter spør om, men jeg ville bare si til deg migrenejenta at jeg har lest at hvis man er mye plaget med migrene til vanlig, vil dette ofte avta ved graviditet. De to gangene jeg har vært gravid hadde jeg knapt vondt i hodet i det hele tatt, men noen mnd etter hver fødsel kom migrenen igjen. Hadde mange andre plager mens jeg var gravid, men du så godt å slippe hodepinen. Håper det blir slik for deg også. Får håpe du har rett, men foreløpig er det blitt mye verre (( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268979-paracet/#findComment-2176255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.