Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 60 år. Jeg veier 78 kg og er 181 cm høy. Beveger meg relativt mye og trener 2-3 ganger i uka hjemme. Jeg røyker ikke og er moderat med alkohol. Et problem som i den senere tid har økt er at jeg blir veldig lett tungpustet når jeg etter en periode med hvile f. eks. går opp en trapp mellom første og annen etasje i huset vårt. Særlig etter et måltid kan jeg bli forferdelig andpusten, og må sette meg for å komme til hektene igjen. Hjertet slår raskt og kraftig og beina stivner til. Det tar imidlertid ikke så lang tid før jeg er restituert. Jeg har ingen smerter i brystet, men er likevel redd for at det er noe galt med hjertet. Hjertet er undersøkt med ultralyd, røntgen og EKG under belastning for ca et år siden, og det ble ikke funnet noe unormalt. Lungene er nylig sjekket med CT og på andre måter, og ikke noe unormalt er funnet. Jeg vet at jeg har et noe nervøst hjerte, som lett aktiveres av kaffe, alkohol og sinnstemninger. Jeg vet også at jeg har en tendens til å stramme magen i stedet for å puste med den, og at jeg lett tar meg i å holde pusten. Men nå, selv om jeg konsenterer meg og puster dypt før jeg tar trappa, får jeg lett nevnte reaksjon med tungpustethet. Er takknemlig for kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268982-tungpustethet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ulvene.

Når vi begynner¨å nærme oss de voksnes rekker vil vårt behov for oppvarming før anstrengelser være øket, i den forstand at vi ikke så lett som før kan øke hjertets slag- og minuttvolum (pumpevolum). Vi har også, rent statistisk, lettere for å få oksygenmangel i hjertemuskulaturen ved akutte anstrengelser når vi er blitt voksne.

Hvis du under andre omstendigheter (dine tre ukentlige treningsøkter) har normal, og eventuelt stor, fysisk toleranse, vil din reaksjon i trappen etter hvile ikke være så merkelig, og neppe være tegn på at noe er galt.

Hvis du imidlertid merker dette også under andre omstendigheter, vil man kanskje være tjent med en revurdering. Du skriver at det er et år siden du fikk gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), og at dine "symptomer" først har dukket opp de siste måneder. Hvis situasjonen generelt er vesentlig forandret nå, vil det være fornuftig å få det revurdert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268982-tungpustethet/#findComment-2175446
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...