Gå til innhold

Ikke nok melk ved amming

Anbefalte innlegg

Gjest Ammeproblemet

Jeg har ei datter på tre uker som jeg gjør et iherdig forsøk på å amme. Men jeg tror ikke jeg har nok melk. Jeg har prøvd å pumpe, men da får jeg bare 40 ml til sammen fra brystene. Pumper da i 10 mins på hver, men da er det slik at det kommer en del til å begynne med, så går de mange minutter uten at det kommer noe så kommer det litt igjen. Når barnet mitt dier hører jeg det kommer masse til å begynne med for hun har nesten problemer med å svelge unna. Men så stopper det opp. Hun fortsetter som regel å suge selv om det ikke kommer noe (jeg hører at hun ikke svelger) og da kan det av og til komme litt igjen etter en lang stund. Når hun er veldig sulten blir hun selvsagt utålmodig når det ikke kommer noe og jeg må bare gi henne morsmelkerstatning. Hva kan jeg gjøre for å få opp produksjonen? Hun sover veldig mye og reagerer ikke om jeg vil ha henne til å drikke når jeg vil, så å få opp produksjonen ved å legge henne ofte til går ikke. (Hun dier fra hver 2. time på en god dag, men som regel hver 4. time.) Og uansett hvor ofte jeg pumper får jeg ut 40 ml- på streken! Helt utrolig. Hun er jo litt over 4 kg nå så hun trenger jo mye mer enn det hvert måltid. Noen som har noen gode råd? Vil så inderlig fullamme henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269001-ikke-nok-melk-ved-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, senk skuldrene. For det andre, du får IKKE opp produksjonen ved å gi henne erstatning/tillegg.

Du sier hun spiser hver 4.time, og da har jeg overhodet ikke tro på at hun har fått i seg for lite. Dersom du hadde vært nødt til å amme hver halvtime hele døgnet hadde det vært noe helt annet.

La henne suge når hun vil, så lenge hun vil, og gi neste bryst når hun ikke vil ha det første mer. Det går seg til. Naturen fikser det.

Det er ikke alle som får til å pumpe. Du har garantert mer enn 40 ml melk i puppene selv om du ikke får ut mer selv.

Jeg fullammer nå mitt andre barn, men kan bruke en time på å få ut 60 ml melk. Helt håpløst.

For å få mer melk må du rett og slett amme mer. Erstatning gjør at hun er mett lenge, og det er vanlig at de ikke vil ha puppen før de blir sultne igjen.

Om du vil fullamme må du altså kutte erstatningen, og amme i vei. Produksjonen skal da øke. Og obs - det er helt vanlig å føle at man ikke har nok melk om kvelden. Puppene føles gjerne litt tommere og barnet vil ha mat "hele tida". Men det er normalt! Bare la henne jobbe så order det seg nok. Det er også viktig at hun får minst ett nattmåltid dersom du vil ha opp produksjonen.

:-)

Gjest Ammeproblemet

Har veid henne nesten hver dag siden fødselen og hun har lagt på seg etter den normale vektnedgangen rett etter fødsel. Men blir så fortvilt når jeg gir henne fra begge brystene og hun krever mer når det er tomt. Og det blir "tomt" etter max 5 minutter. Dette har skjedd nå de siste dagene. I begynnelsen i to og ei halv uke har hun ikke krevd stort. Hun har stort sett sovet og når hun har diet har hun spist litt, sovet litt på puppen og spist litt igjen. Hun har vært tilfreds med det. Hun sover mye fortsatt, men når hun først vil ha mat så har jeg altså ikke nok. hører folk snakker om at de bruker en nesespray for at melka skal løsne lettere. Jeg har tenkt litt på dette. Melka mi kommer ganske fort når hun legges til brystet, men det er perioder på mange minutter det ikke kommer noe og om hun er tålmodig nok så kan det komme litt igjen. Kan dette fikses med en slik sparay eller fungerer den bare på løsningen av den "første" melken??

Har veid henne nesten hver dag siden fødselen og hun har lagt på seg etter den normale vektnedgangen rett etter fødsel. Men blir så fortvilt når jeg gir henne fra begge brystene og hun krever mer når det er tomt. Og det blir "tomt" etter max 5 minutter. Dette har skjedd nå de siste dagene. I begynnelsen i to og ei halv uke har hun ikke krevd stort. Hun har stort sett sovet og når hun har diet har hun spist litt, sovet litt på puppen og spist litt igjen. Hun har vært tilfreds med det. Hun sover mye fortsatt, men når hun først vil ha mat så har jeg altså ikke nok. hører folk snakker om at de bruker en nesespray for at melka skal løsne lettere. Jeg har tenkt litt på dette. Melka mi kommer ganske fort når hun legges til brystet, men det er perioder på mange minutter det ikke kommer noe og om hun er tålmodig nok så kan det komme litt igjen. Kan dette fikses med en slik sparay eller fungerer den bare på løsningen av den "første" melken??

Dette er HELT normalt, og kalles økedøgn. Gi pupp, pupp og mer pupp, så plutselig om et par dager er det for mye og du går med melkespreng og håper hun kan spise litt mer. ;)

Annonse

Tinkebøtta

Man må amme og amme og amme. Drikke mye og spise godt og sundt. Hvile så mye som mulig. Dette funker. Du er inne i økeperiode.

Har fullammet tre små.

Du har fått mange gode råd. De viktigste er : stress ned, ikke gi erstatning men ha litt is i magen, sørg for sunn og næringsrik kost til deg selv, rikelig væskeinntak og masse hvile/søvn.

Her er et par råd til:

- du kan stelle barnet og kle av litt klær før amming. Hun holder seg lettere våken om hun ikke er varm men heller litt kald

- når du har gitt melk fra begge brystene så legg barnet til på det første brystet igjen. Da booster du produksjonen ekstra og kan få til en ny utdrivningsrefleks.

- den nesesprayen du nevner i innlegget lenger ned hjelper ikke på melkemengden men kun på selve utdrivningen, og vil sannsynligvis ikke være til noen nytte for deg.

Masse lykke til og kos deg! Stol på deg selv og kroppens evne til å regulere tilbud og etterspørsel. Slutt å pumpe om du føler at det stresser deg!

Tinkebøtta

Du har fått mange gode råd. De viktigste er : stress ned, ikke gi erstatning men ha litt is i magen, sørg for sunn og næringsrik kost til deg selv, rikelig væskeinntak og masse hvile/søvn.

Her er et par råd til:

- du kan stelle barnet og kle av litt klær før amming. Hun holder seg lettere våken om hun ikke er varm men heller litt kald

- når du har gitt melk fra begge brystene så legg barnet til på det første brystet igjen. Da booster du produksjonen ekstra og kan få til en ny utdrivningsrefleks.

- den nesesprayen du nevner i innlegget lenger ned hjelper ikke på melkemengden men kun på selve utdrivningen, og vil sannsynligvis ikke være til noen nytte for deg.

Masse lykke til og kos deg! Stol på deg selv og kroppens evne til å regulere tilbud og etterspørsel. Slutt å pumpe om du føler at det stresser deg!

Au da, dette innlegget skulle selvsagt til trådstarter....

Gjest togli

Når det gjelder pumping, så er det ikke alle som får det til å fungere skikkelig. Jeg hadde rikelig med melk til alle mine tre barn, men pumpinga fikk jeg aldri særlig dreisen på... Hva som kommer ut når du pumper deg er altså ikke nødvendigvis noen indikasjon på hvor mye melk du har.

Gjest klem til deg

Ved å veie babyen før og etter at jeg ammet henne på helsestasjonen, så jeg at hun fikk ut mye mer fra meg enn jeg gjorde ved pumping.

Jeg synes ikke 40 ml er så lite tre uker etter fødselen, jeg.

Så lenge hun legger på seg innefor normalen, ville jeg slappet av, ammet så ofte som mulig, og vært glad for at hun har apetitt og gjerne skulle hatt enda mer enn hun får. Det er det som får fart på produksjonen, at hun tømmer brystene, ofte.

Du kan få resept på nesespray som øker utdrivningsrefleksen (greit ved pumping, men det høres ikke ut som det er problemet).

Pumpe hvis hun har en lang søvnøkt hvor du er våken, hvis du ønsker å ha litt melk i fryseren, men ikke stress med pumpingen så tidlig.

Alt høres helt normalt ut.

Ikke gi erstatning med mindre hun går for lite opp i vekt og helsestasjonen / lege anbefaler at dere gir tillegg.

Antagelig får ungen ut mye mer enn det du gjør når du punper.

Det er også greit å tenke på at det er den feiteste melka som kommer tilslutt, så selvom det virker som om puppen er tom, kommer det nok noen verdifulle dråper. La henne ligge lenge og kose seg med de feite dråpene, de metter godt!

Gutten min likte å ligge og kosesuge og småsove, og han ble kjempediger, han var nesten 10 kg da han var 6 mndr. (mens jenta mi spytta ut puppen når hun var ferdig, og var/er en liten sprett)

Annonse

Det høres ut som økedager, jeg har hatt sånne perioder med begge mine unger da det virket som puppen var nesten tom.

Det som skjer er at puppene regulerer melkemengden etter hvos mye babyen spiser. Når babyen blir større, spiser den mer, og produksjonen må økes.

Etter en fødsel lages det MASSE melk, men etterhvert reduseres mendgen noe for å tilpasse til den mengden babyen spiser som nyfødt. Så vokser ungen, vil ha mer mat og produksjonen må øke igjen. Hver gang dette skjer vil det virke som om det er for lite melk, helt til produksjonen er regulert til å passe for ungen igjen...-og "sånn går no dagan" med en baby.

For å fikse dette må du slutte med tillegg og fortsette å amme så ofte ungen vil ha, og la henne ligge lenge ved brystet.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...