Gå til innhold

Beroligenede før operasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Funksjon

Jeg skal opereres for åreknuter i nær fremtid (dag kirurgi). Jeg har vært til undersøkelse hos lege/kirurgen som skal operere meg.

Jeg spurte i samtalen om det var ok at jeg kunne ta en sobril om morgenen før operasjonen (på selve dagen).

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte faste før operasjonen. Og at jeg ikke kunne ta dette. Jeg forstår dette mht faste, men jeg føler at jeg ikke fikk gitt god nok info til legen om hvorfor jeg vil ta en sobril. Dette er selvfølgelig pga at jeg er engstelig før operasjonen og at jeg ønsker å lette trykket litt helt fra morgenen av. En sykepleier jeg ga uttrykk for dette til spurte etter min samtale med legen på nytt, men fikk den samme beskjeden om at jeg skulle komme fastende. Hun kunne heller ikke forstå at en tablett skulle være så farlig. Jeg vil selvfølgelig ikke utsette meg for noe som kan være farlig ift narkose, men slik jeg leser om her på nettet kan man innta vann inntil 2 tmer før operasjon om man er frisk som jeg er og evt. faste medisiner(som jeg ikke bruker).I pakningsvedlegget står det at sobril kan gis før operasjon. Derfor blir jeg usikker.Gjelder dette operasjon som ikke medfører narkose? Om jeg velger å ta en sobril, hva er i så fall farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269048-beroligenede-f%C3%B8r-operasjon/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Det vil ikke representere noen risiko om du tar en tablett Sobril med en slurk vann et par timer før operasjonen. Imidlertid er det sannsynlig at du får et beroligende medikament før operasjonen, hvis den skal foretas med annen bedøvelse enn narkose. Hvis du likevel skal sove under operasjonen vil du neppe ha behov for noe som helst. Det er viktig at man ikke har særlig i sin mavesekk når man skal opereres eller legges i narkose av annen grunn, og reglene for dette er ganske rigide. Sobril tatt på den måten du skisserer er egentlig å regne som at du er fastende.

Gjest Funksjon

Det vil ikke representere noen risiko om du tar en tablett Sobril med en slurk vann et par timer før operasjonen. Imidlertid er det sannsynlig at du får et beroligende medikament før operasjonen, hvis den skal foretas med annen bedøvelse enn narkose. Hvis du likevel skal sove under operasjonen vil du neppe ha behov for noe som helst. Det er viktig at man ikke har særlig i sin mavesekk når man skal opereres eller legges i narkose av annen grunn, og reglene for dette er ganske rigide. Sobril tatt på den måten du skisserer er egentlig å regne som at du er fastende.

Takk for svar!

Poengen mitt med sobril før operasjon er i tiden før jeg reiser til sykehuset, da det nok er da jeg er veldig spent.

Jeg har også hørt om pre medisinering hvor det er beskrevet at man kan ta opp til 45 mg Sobril altså kvelden i forveien.

Bør jeg opplyse dette overfor anestesilegen på selve dagen for operasjon (at jeg har tatt dette hjemme kvelden i forveien, da jeg også helst ønsker å sove godt om natt i forveien) eller bør jeg få avklart om dette er ok nå i tiden før operasjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...